Znáte ten neskutečně krásný pocit, když sedíte ve vlaku, venku je krásně, krajina za oknem rychle ubíhá a nic vás netíží? Nebo pocit, když se probudíte v nočním vlaku do prosluněného rána hodinku před městem, na jehož návštěvu se těšíte už měsíce? A co takhle nakombinovat to a prodloužit? Třeba dva týdny cestování vlakem po Evropě bez starostí? Že je to moc složité? Shánět jízdenky, riskovat zpoždění… Ne, nemusí být.

Po článcích Jak ušetřit na cestování vlakem u našich sousedů a 7 tipů, jak cestovat levněji vlakem po Evropě  vám představíme Interrail – síťovou jízdenku, která platí variabilně v jednom evropském státě, anebo rovnou v celé Evropě.

Noční vlak Praha

Cestování vlakem má své kouzlo. Navíc můžete večer ulehnout do lůžkového vozu a probudit se o tisíc kilometrů dál

Co je Interrail

Síťová jízdenka Interrail platí až na vybrané státy (Albánie, Pobaltí, Ukrajina, Moldávie) v celé železniční síti Evropy a Turecka. Můžete si vybrat, zda budete cestovat po jednom z třiceti států (Interrail One Country Pass), anebo v rámci celé Evropy (Interrail Global Pass). Délku platnosti jízdenky můžete zvolit v mnoha dostupných variantách od tří dnů v rámci jednoho měsíce až po celý měsíc.

Jízdenky mají čtyři cenové kategorie:

  • pro doprovázené děti: od 4 do 12 let
  • pro mládež od 12 do 27 let
  • pro dospělé od 28 do 59
  • pro seniory nad 60 let

Tip Travel Bible: Cestující, kterým je 18 let mohou získat Interrail zdarma, tzv. DiscoverEU. Více informací najdete na European Youth Portal.

Je zcela na vás, jakým vlakem a kam pojedete – důležité je pouze mít trasu vlaku zapsanou v přiloženém cestovním deníku, do něhož se zapisuje, odkud cestujete, kam cestujete a v kolik hodin vlak odjíždí.

Cestovat můžete podle předem připraveného plánu, anebo se rozhodovat v průběhu cestování, v každém případě je třeba do některých dálkových vlaků obstarat rezervaci místa (místenku) či zaplatit příplatek za jeho použití (třeba v Maďarsku se dodnes připlácí 25 Kč za použití vlaku IC). Pokud si informace o místenkách průběžně ověřujete a dělá vám problém vyznat se ve složitém systému místenek v Itálii či Španělsku, v klidu čtěte dále.

výhled z vlaku Švédsko

Parádní podívanou zažijete už při výhledu z vlaku…

Kam na Interrail

Na Interrail dojedete kromě států bývalého Sovětského svazu prakticky všude, kam v Evropě vedou koleje. Na jednu jízdenku tak můžete objevovat krásy severu v Norsku, vychutnat pravý maďarský guláš v Budapešti, vykoupat se v moři ve Španělsku a k tomu všemu ještě třeba navštívit Londýn či nechat se okouzlit nekonečnou zelení v Irsku. Pokud je to na vás příliš mnoho zážitků, můžete se omezit jen na jednu zemi.

Ačkoliv některé země nabízí síťové jízdenky, které vychází levněji než Interrail, v mnoha zemích tato možnost není a místo nakupování mnoha jízdenek vám vystačí jeden Interrail. Řeč může být třeba o Itálii – během dvou týdnů můžete objet celou zemi a navštívit Milán, Benátky, Řím, Neapol či Palermo. Zejména v případě Itálie tím hodně ušetříte, protože současný tarif italských železnic nabízí levné jízdenky velmi dlouho dopředu a třeba i měsíc před odjezdem vás může výlet na jízdenky vyjít stejně či dráž než flexibilní cestování na Interrail.

interrail po evropě

Jeden den Drážďany, druhý Amsterdam, třetí den Paříž, čtvrtý Barcelona, pátý den Lisabon. A po cestě zpátky přes Švýcarsko… může to jít i takto rychle

Jakým vlakem na Interrail

Na Interrail můžete cestovat čímkoliv. Od motoráčků z Horní Dolní do prvního většího města v okolí přes klasické rychlíky až po luxusní rychlovlaky typu TGV nebo Frecciarossa 1000. Obecně platí, že na osobní vlaky či rychlíky není třeba žádného příplatku, ale na komfortnější vlaky je třeba zakoupit rezervaci či zaplatit příplatek. Částky to dnes bohužel nejsou zrovna malé a samotné cestování často prodraží.

64 krátkých tipů a triků ZDARMA ke stažení

Nauč se cestovat chytře. Poradíme ti, jak na cestách ušetřit a naplno si je užít. Ověřené tipy ostřílených cestovatelů.

Tvé soukromí je pro nás svaté. Když tě boží cestování přestane zajímat, stačí kliknout a email zmizí v pekle.
 

V případě extrémů (čtěte Itálie či Španělsko) pak existuje dražší varianta Interrail Premium, ke které máte rezervace do všech vlaků zcela zdarma. Přehledný seznam vlaků, do kterých je třeba zakoupit rezervaci, je uveden na internetových stránkách, doporučuje se ale mít pro jistotu rezervace do všech dálkových vlaků. Zakoupit se dají prakticky do poslední minuty před odjezdem vlaku, takže pokud vlak není zrovna vyprodaný, ve svobodném cestování Evropou vás to nijak neomezí.

Zajímavým doplňkem pak jsou trajekty. Ty můžete využít k cestám na různé řecké ostrovy, z Francie do Anglie, z Německa do Finska či v mnoha dalších relacích. Ačkoliv většina ze společností nabízí pouze slevu ve výši 10–50 %, v trajektech mezi Itálií a Řeckem platí Interrail jako v kterémkoliv dálkovém vlaku. Je sice nutné zaplatit sezonní či palivový příplatek, ale pokud cesta z Itálie do Řecka (nebo opačně) zapadá do vašeho plánu, určitě tuto možnost vyzkoušejte. Pokud navíc cestujete na Interrail do první třídy, na noční lince z Itálie do Řecka a opačně máte nárok na postel, v případě Interrailu do druhé třídy můžete nocovat na žíněnkách na palubě trajektu.

ice vlak interrail

Německé rychlovlaky ICE jsou velmi komfortní, spolehlivé a nabízí rychlá spojení po celém Německu. Dostanete se s nimi ale i do Evropy, ať už jde o Paříž, Brusel či Curych

Na kolik Interrail vyjde

Cenově dnes není nabídka Interrail zrovna lákavá. Ještě před deseti lety bylo možné cestovat na jízdenky EuroDomino, které byly levné jako kombinace nejlevnějších mezinárodních jízdenek, bohužel tato nabídka se časem integrovala do jízdenek Interrail a výrazně zdražila. Pokud vám ale nedělá problém za flexibilitu a pohodlí připlatit, je pro vás Interrail víc než vhodný.

Pojďme si uvést pár příkladů:

  • Interrail Global Pass (celá Evropa), sedm dní v průběhu jednoho měsíce, pro mládež od 12 do 27 let: 264 eur
  • Interrail Global Pass (celá Evropa), jeden měsíc, pro mládež od 12 do 27 let, první třída: 670 eur
  • Interrail Global Pass (celá Evropa), 22 dní, pro mládež od 12 do 27 let: 408 eur
  • Interrail Francie, osm dní v průběhu jednoho měsíce, pro dospělé od 28 do 59 let: 271 eur
  • Interrail Rumunsko, čtyři dny v průběhu jednoho měsíce, pro mládež od 12 do 27 let: 104 eur
  • Interrail Maďarsko, šest dní v průběhu jednoho měsíce, pro mládež od 12 do 27 let: 140 eur

Aktuální ceník pro rok 2023 najdete buď na stránkách Českých drah, anebo na oficiálním webu Interrail.

Na první pohled se může zdát, že ceny vypadají opravdu šíleně. Částečně tomu tak je – zatímco ceny letenek v průběhu dvaceti let klesly na dříve nepředstavitelné částky, síťové jízdenky Interrail naopak docela zásadně zdražily. Na druhou stranu, pokud se chystáte v rámci státu či Evropy poměrně často pohybovat vlakem, tak vás po spočítání celkové ceny za jízdenky možná překvapí, že o až tak velký rozdíl oproti klasickým jízdenkám nejde.

Pokud k tomu přidáte spoustu možností, které vám tato síťová jízdenka nabízí, tedy flexibilitu, možnost procestovat víc destinací, prakticky nulové starosti se zajišťováním jízdenek a opravdu mnoho slev a zvýhodnění, díky kterým je rozdíl v cenách ještě nižší, vyjde vám, že jezdit na Interrail je prostě mnohem větší pohoda, než mít starosti s jízdenkami. V další kapitole si navíc uvedeme jako příklad cestu čtyř přátel, kde uvidíte, jak tyto výhody vypadají v praxi.

interrail

Pokud se ale naopak vydáte do jihovýchodní Evropy, připravte se na pomalou jízdu…

Síťové jízdenky Interrail stojí pro různé země odlišné částky. Jak můžete z příkladů cen vidět, víc zaplatíte za větší a populárnější země (například za Francii, Itálii či Německo), naopak Maďarsko či Rumunsko pak kupodivu vychází zhruba stejně jako větší cestování na jednotlivé jízdenky.

Z celoevropských nabídek se pak nejvíc vyplatí varianta platná pro 22 dní. K dispozici jsou ale i patnáctidenní jízdenky, ať už ve variantě platné po celých 15 dní, anebo ve variantě, kdy si dny platnosti vyberete v průběhu jednoho měsíce. Pokud vás tedy láká například týdenní pobyt někde u moře, můžete cestování rozvrhnout na dny přesně tak, aby vám týdenní pobyt nešel na vrub platnosti jízdenky.

výhled z vlaku norsko

… někdy je ale i prostý výhled z okna zajímavý a krásný

Příklady, jak využít Interrail

Nejlépe dokážu výhody jízdenek Interrail popsat na teoretických příkladech, které od reality dělí pouze jiná jména a mírně upravená trasa. Řekněme tedy, že máme dva páry – Adama a Valerii versus Michala a Jardu.

Obě dvojice milují cestování:

  • Adam s Valerií nechtějí příliš trápení a komplikací (volí Interrail)
  • Jarda s Michalem dají přednost nižší ceně, protože jim omezení jízdenek nevadí (volí jednotlivé jízdenky)

Adam je spořivý člověk a dokázal našetřit na dvoutýdenní variantu síťové jízdenky Interrail pro sebe i pro Valerii. To by Jarda zvládl také, ale přijde mu efektivnější nakoupit jízdenky dopředu a po trasách, protože tím ušetří. Obě dvojice si naplánují podobné trasy – nejprve do Německa, odkud se přesunou přes Benelux do Francie, poté navštíví Itálii, Řecko a přes Balkán zpátky do Prahy. Zatímco Jarda svému pevnému plánu věří, Adam není příliš nadšený z krátkých přestupů a dvě hodiny v Bělehradě mu přijdou málo.

Railjet ČD na Semmeringu v Rakousku

Jarda je v dubnu vysmátý, že ho červencový výlet vyšel na pár tisíc, oproti Adamovi ale neušetřil tolik, co očekával – na jízdenkách lehce přes čtvrtinu. Adam je v klidu, má Interrail místenky, ale trošku ho štve pocit, že přece jenom se těch několik tisíc hodit mohlo. No, uvidíme…

Přichází den D, začátek cesty. První ranní spoj z Prahy do Berlína opouští hlavní nádraží po půl sedmé ráno. Interrail sice neplatí v zemi držitele, je ale možné na něj cestovat z místa bydliště na hranice a opačně. Cesta je klidná, atmosféra v ranním vlaku příjemná a dva týdny cestování po Evropě? Prostě krása.

Kam vyrazit? Inspirujte se našimi průvodci evropskými městy.

Tedy… do chvíle, než kamarádi dorazí do Hamburku. Tam je totiž pro danou lokalitu tradiční počasí – déšť. Pětihodinová prohlídka města by byla v dešti nepříjemná, Adam vytahuje svůj první trumf – zatímco Jarda musí zůstat ve městě do odjezdu svého spoje, na který má vázanou jízdenku, Adam s Valerií mohou odjet rovnou, stačí pouze si ověřit, že jejich spojení vychází každé dvě hodiny (Hamburk–Amsterdam s přestupem ve městě Osnabrück), což platí.

Místo hodinové návštěvy kavárny na hamburském hlavním nádraží budou muset do města a přečkat déšť. Adam má jako milovník vlaků obrovskou chuť tento čas strávit ve vlaku, zkrátka sednout na nějaký spoj a poznat okolní krajinu, aniž by něco takového předtím tušil. Jarda s tímto nápadem souhlasí, takže vyrazí na otočku do nedalekého Kielu. Za jízdenku dá 20 eur, ale názor, že nejlepší je pevně stanovená trasa s předem zakoupenými jízdenkami, nemění.

déšť ve vlaku

Počasí se sice moc poroučet nedá, ale v teple vlaku jeho nepřízeň nikomu nevadí

Cesta už je naštěstí klidná, do Amsterdamu přijíždí parta večer. Další den mají vyhrazený na prohlídku města, kam patří i návštěva muzea. Interrail nabízí mimo jiné také obrovské množství různých benefitů, což Adam s Valerií ví a tuto možnost rádi využijí – 25% sleva na vstup do amsterdamského muzea a 20% sleva na okružní plavbu lodí se společností Blue Boat Company jsou příjemné bonusy. Jarda s Michalem jsou však klidní, za jízdenky uspořili přece jenom větší část peněz.

Následná cesta přes Brusel do Itálie probíhá přes Lucemburk a Štrasburk, což chce Adam využít a spontánně pozvat Valerii na romantickou večeři v Paříži. Kamarádi souhlasí, tak zatímco Jarda s Michalem stráví den a noc ve Štrasburku, Adam s Valerií dojdou hned po příjezdu do Lucemburku na pokladnu, za tři eura koupí místenku do TGV do Paříže, s kamarády se rozloučí a chvíli poté jsou již v centru Paříže. Krátká tour k Eiffelově věži, procházka po městě a večeře v krásné restauraci s vyhlídkou na věž – tenhle boží nápad dostal Adam ve chvíli, když v Bruselu viděl rychlovlak do Paříže, tedy ráno téhož dne.

Do vlaku jedině s batohem.  Tipy na vychytávky, které by vám v něm neměly chybět najdete v sekci na pár dní do města.

Ráno poté se přátelé sejdou v Lucemburku a Jarda konečně uznává, že Interrail je možná lepší. Následná cesta přes Lyon do Milána je opravdu nádherná, tento region Francie patří dle Adama k nejhezčím. Jardovi otrnulo a hrdě prohlašuje, že skoro stejnou částku, jakou dal Adam za místenku do TGV, dal Jarda za celou jízdenku. Adam uznává – v některých případech není Interrail zrovna výhodný. Toto radostné opojení ale nebude trvat příliš dlouho…

Parta cestuje přes Itálii, užívá si moře a překrásného západu slunce z trajektu mezi Itálií a Řeckem. Vše se zdá být krásné… až na cestu rychlíkem ze Soluně do Bělehradu. Zašlý makedonský lehátkový vůz a pomalé jízdy nejsou pro nikoho příjemné. Adamovy obavy z pozdního příjezdu do Bělehradu se pomalu začínají naplňovat. Budík, nastavený na sedm hodin, vzbudí partu v místech, kde doufali, že nebudou – teprve v Niši.

Dvě a půl hodiny zpoždění, způsobeného zoufalou údržbou balkánských železnic a velmi pomalou pasovou prohlídkou, dává jasně tušit, že přípoj do Innsbrucku přátelé nestihnou. Co teď? Čekat v Bělehradu celý den na noční rychlík? A především – co jízdenka? Ta Jardovi s Michalem platí pouze nejen na spoj do Innsbrucku, ale také na návazný vlak do Mnichova a do Prahy. Už teď se dá s jistotou mluvit v minulém čase, protože rozdělením jízdenek přišli o možnost náhradního řešení cesty a musí koupit novou jízdenku na zbytek cesty.

nádraží budapešť

Budapešťské nádraží Keleti je bránou do jihovýchodní Evropy. Ještě před pár lety se odsud dalo dostat vlakem přímo až k moři do Bulharska

Je pro vás větším dobrodružstvím kombinovat jízdenky a hledat úsporu? Přečtěte si článek Jak ušetřit na cestování vlakem u našich sousedů.

Do Bělehradu přijíždí zpožděný rychlík ze Soluně o tři hodiny později, než bylo plánované, a shodou okolností se stíhá cesta do Prahy přes Budapešť. Zatímco Jarda s Michalem kupují novou jízdenku do Budapešti, Adam pouze vypíše do cestovního deníku spoj Bělehrad–Budapešť. Nic víc, ani rezervace k tomuto vlaku nejsou třeba. Jízdenky do Budapešti naštěstí stojí 15 eur na osobu, což Jardův rozpočet příliš nevytrhne.

Rychlík Ivo Andrić přijíždí do Budapešti nad očekávání všech včas, což podstatně zkrátí cestu do Prahy, kam se parta dostane již ráno, zatímco podle původního plánu přes Innsbruck a Mnichov by domů dorazili až večer. Teprve v Budapešti ale přijde šok jízdenka do Prahy již není k dispozici v úsporné variantě, takže je třeba koupit klasickou mezinárodní jízdenku, jak to obvykle pár minut před odjezdem spoje bývá. Rozdíl mezi Interrailem je rázem pryč, a to spolu s šedesáti eury, které spolyká automat na budapešťském nádraží Keleti.

V posledním vlaku naší výpravy Jarda definitivně uznal, že cestování na Interrail vlastně je výhodnější. Adam s Valerií se totiž ani jednou nestresovali, že by jim něco mohlo ujet a pokazit plány, ba naopak – ze spontánního výletu do Paříže byli velice nadšení a hodnotí jej jako highlight celé cesty.

Zkrátka – kdo chce ušetřit, může. Kdo ale nemá obavy připlatit si za bezstarostné cestování a mnohem příjemnější pocity, je pro něj Interrail tím nejlepším, do čeho investovat peníze. Zážitkům z cestování vlakem po Evropě se totiž nevyrovná vůbec nic – ať už množstvím, tak samotným charakterem zážitků – výhledy z vlaku, spousta nového, možnosti srovnání, bezstarostné cestování či možnost spontánně cestovat, jak se komu zlíbí.

64 krátkých tipů a triků ZDARMA ke stažení

Nauč se cestovat chytře. Poradíme ti, jak na cestách ušetřit a naplno si je užít. Ověřené tipy ostřílených cestovatelů.

Tvé soukromí je pro nás svaté. Když tě boží cestování přestane zajímat, stačí kliknout a email zmizí v pekle.
 

Tipy na cestování Interrail

1. Nevažte se

Pokud jste v poslední době někam cestovali vlakem, možná vás příjemně překvapilo, že ceny už nejsou tak děsné jako před lety. Cesta z Prahy do Budapešti a zpátky vás vyjde na rovnou tisícovku, má to však jednu podmínku – musíte jet vlakem, který je uvedený na jízdence. Pokud chcete například dřívějším vlakem, může jízdenka stát víc. Pokud se chcete cestou zastavit třeba v Bratislavě, musíte si koupit jízdenky dvě a v Bratislavě je rozdělit… zkrátka, levné železniční tarify nejsou flexibilní.

Pokud chcete flexibilní jízdenku, musíte za možnost flexibility připlatit – v případě Budapešti dvaapůlkrát tolik. Cestování na Interrail je velice jednoduché. Ve své podstatě jde o síťovou jízdenku, tedy ten typ lístku, který platí bez omezení na vlaky či ujetou vzdálenost. Omezuje vás pouze platnost Interrailu. Můžete tak cestovat vlakem z Prahy do Budapešti v pět, v sedm, anebo až v devět, cestou se zastavit třeba v Bratislavě… Interrail je praktická možnost i v případě, že nevíte, jak jízdenky nakombinovat či kde co koupit.

2. Nestarejte se

Místenky, příplatky… někde jsou třeba, jinde ne. Ačkoliv se při cestování na Interrail doporučuje zajistit rezervace místa a investovat tak menší částku do jistoty, že si ve „vašem“ vlaku sednete, může to být v případě Španělska opravdu „španělská vesnice“. Různé ceny za různé vlaky či třídy, mnoho variant a nijak vábné ceny v případě špičkových vlaků můžou být komplikací jak při plánování, tak později při samotné cestě.

3. Spontánně

Pro zkušené cestovatele s jízdním řádem v hlavě nebo pro milovníky spontánních nápadů s dobrými organizačními schopnostmi a umem orientovat se v mobilních aplikacích s jízdními řády pak můžu doporučit ještě jeden tip – zkuste vyrazit spontánně. Kupte si třeba 22denní variantu a stanovte šest cílů (např. Amsterdam, Porto, Řím, Bukurešť, Istanbul a Varšavu). Jak se tam dostanete, to už nechte na náhodě.

Z Prahy do Amsterdamu můžete jet třeba čtyři dny. Opravdu je jen na vás, kudy to vezmete – co takhle přes Vídeň, Curych a Frankfurt? Nebo Mnichov, Berlín, Düsseldorf? A co Porto? Taky to jde vzít přes Štrasburk, Marseille a Madrid. Nebo raději přes Brusel, Londýn, Paříž a Irún?

Za sebe mohu říct, že tento způsob cestování je jednoduše dokonalý. Nikdy totiž předem nevíte, jaké zážitky vás čekají. A právě to je jednou z podstat cestování na Interrail. Na dobrodružství, jak jste místo do Curychu jeli do Říma, protože do něj jel hezčí vagon a právě jste dostali chuť na pizzu, nejspíš nikdy nezapomenete.

cestování vlakem

Cestování vlakem je prostě boží!

Adam Vanting

Průvodčí nočních vlaků po celé Evropě, šéfredaktor portálu ŽelPage.cz a Travel Expert v TravelSupport.eu a Some move. Součástí jeho práce je i příprava itinerářů a rady ohledně cestování po celém světě.

Připraveni vyrazit? Máme pro vás pár tipů a vychytávek, které se budou hodit.

Nejlepší pojištění na cesty?

Bez cestovního pojištění na cesty nevyrážíme. A za těch pár let cestování jsme měli dost možností prozkoumat to, co trh nabízí. Dnes používáme skvělé True Traveller. Srovnání a spoustu tipů, jak vybírat, najdete v našich článkách:

Výběry z bankomatů kdekoliv na světě zdarma a nejlepší platební karty

V Evropě si pravděpodobně vystačíte se svou běžnou kartou. Mimo Evropu se ale vždy vybavte vhodnou kartou, ušetří vám tisíce. Přečtěte si náš test platebních karet na cesty. Pro výběry hotovosti a vůbec celkovou správu financí na cestách používáme Revolut. Kartu, která by rozhodně neměla v peněžence chybět ani vám.

Nejste si jisti angličtinou?

Cizí jazyk se naučíte už za 3 měsíce. Stačí vědět, jak na to. Ze startu vám pomohou naše oblíbené ONLINE jazyky (mají i DEMO zdarma) a aplikace Duolingo. A pak stačí nezahálet a mluvit, mluvit a mluvit.

Jak na levné letenky?

To nejdůležitější se dočtete v Travel Bibli. Ve zkratce: nejčastěji hledáme na Skyscanner, Kayak a Google Flights. Pro další tipy a podrobnější informace, kdy se co hodí, tu máme článek:

Jak najít bydlení?

Kvůli věrnostnímu programu a častým akčním nabídkám nejčastěji rezervujeme na Booking.com, občas na Airbnb. V Ultimátním návodu jak cestovat bez peněz ale najdete i další tipy, jak bydlet (skoro) zadarmo.

Vybíráte vybavení?

Jestli chcete ušetřit čas výběrem toho nejlepšího, mrkněte do naší sekce Doporučené vybavení na cesty.Outdoor vybavení nakupujeme v obchodě Hanibal.cz. Skvělé vychytávky, které nezaberou skoro žádné místo pak v Pod 7 kilo. A boty jedině na naBOSo.cz. Hodit se vám může také několik článků s vychytávkami na Travel Bibli:

Jedete na hodně dlouho?

V naší knize Travel Jobs se dočtete, jak si na cestách průběžně vydělávat.

Nejprodávanější na Travel Bibli

  • Přidat do košíku Detaily Rychlý náhled
  • Přidat do košíku Detaily Rychlý náhled
  • Přidat do košíku Detaily Rychlý náhled
  • Přidat do košíku Detaily Rychlý náhled

Jeden komentář

  1. Daniel Drahozal 16.3.2018 v 21:44 - Odpovědět

    Minulej rok jsem jel, měl jsem měsíční Interrail projel jsem 10 zemí. Ms v hokeji Francie, surf v Portugalsku, trajektem na Ibizu, dá se toho stihnout hodně, Nejvíc mě pomohla aplikace kde jde vidět jestli vlak jede přes noc, to jsem jel do Berlína z Amsterdamu a pak zpět abych nemusel utrácet za ubytování, taky tam jsou vypsaný slevy v jednotlivých státech na trajekty,hotely,muzea atd… (stáhnout se dá i bez zakoupené jízdenky)