Máme jednu z nejhustších železničních sítí na světě a za poslední roky i hodně nových vlaků, které odpovídají západnímu standardu. Jenže tarif Českých drah se svou složitostí snaží dohnat zákonník práce a ani sami zaměstnanci se v nich často nevyznají. Většina lidí tak za vlak často výrazně platí víc, než je nutné, a vůbec je nenapadne, že cestování vlakem je často ta nejvýhodnější varianta. Máme pro vás několik tipů, jak na vlaku výrazně ušetřit. A to včetně cest na letiště.

Využijte akční nabídky

Dráhy nabízí relativně hodně akčních tarifů, tak proč je nevyužít. Nejzajímavější jsou jízdenky mezi většími městy a pro cesty do zahraničí. Na všech dálkových trasách platí, že není příliš výhodné nechávat nákup na poslední chvíli, jízdenky ČD mají navíc tu výhodu, že většinou platí celý den.

Včasné jízdenky

Asi nejvíce slev nabízí takzvané Včasné jízdenky, které si můžete koupit přes internet, v jízdenkových automatech, nebo alespoň den před odjezdem i v pokladnách. Využijete je při cestě z a/nebo do krajského města, přičemž druhý bod musí být jedno ze 114 vybraných měst (kam patří všechna krajská, většina okresních a i některé menší). E-shop vám tuto variantu naštěstí vždy nabídne automaticky. ČD rozlišují tři cenové kategorie, přičemž čím dříve koupíte, tím více ušetříte. Počet Včasných jízdenek je ve všech kategoriích omezený a zvlášť ve špičkové dny bývají na některých trasách vyprodané několik dní dopředu.

Příklady nejlevnějších Včasných jízdenek, bez jakékoliv další slevy:

  • Praha – Ostrava za 199 Kč
  • Praha – Plzeň za 95 Kč
  • Praha – Brno za 179 Kč
  • Praha – Hradec Králové za 95 Kč

Včasné jízdenky lze koupit vždy na oba směry a pokud máte Inkartu, dostanete další slevu. Včasné jízdenky navíc najdete i do mnoha velkých měst v okolních zemích, primárně v případě, že do nich z ČR jezdí přímé vlaky.

Akční jízdenky

Na některé dálkové trasy z Prahy a Brna se krom Včasných jízdenek vztahují ještě speciální Akční jízdenky, které vám i na pokladně prodají třeba těsně před odjezdem vlaku. Teoreticky sice také mohou být vyprodané, zatím jsem se ale nesetkal s tím, že by podobná situace nastala.

Velmi zajímavé akční ceny se objevují i u zahraničních jízdenek, v době psaní tohoto článku například sedím ve vlaku do Berlína za 14€ jedním směrem.

64 krátkých tipů a triků ZDARMA ke stažení

Nauč se cestovat chytře. Poradíme ti, jak na cestách ušetřit a naplno si je užít. Ověřené tipy ostřílených cestovatelů.

Tvé soukromí je pro nás svaté. Když tě boží cestování přestane zajímat, stačí kliknout a email zmizí v pekle.
 

Dělte jízdné

Při cestě z Prahy do Brna dostanete akční jízdenku automaticky. Jenže co když do Brna jedete například z Rudné u Prahy? Bez slevy vás jízdenka vyjde na 375 Kč . To je celkem dost, že? Přitom si stačí koupit jízdenku z Rudné do Prahy a následně z Prahy do Brna. 31+210=241 Kč. Lepší, že? S Včasnou jízdenkou to může být ještě o 41 korun méně.

Někdy se dokonce vyplatí rozdělit i úsek, kde byste mohli jet celou cestu na Včasnou jízdenku. Cesta Plzeň – Ostrava deset dní předem stojí 439 Kč. Pokud ale už teď víte, v kolik přesně pojedete, můžete z Prahy využít „Superakční” jízdenku za 190 Kč. Včasná z Plzně do Prahy stojí 95 Kč. Dohromady jste na 285 korunách. Jediné riziko je v tom, že vám může v Praze ujet vlak, na který se Superakční jízdenka váže. Jenže i s klasickou Akční jízdenkou Praha – Ostrava, která platí celý den, je dělené jízdné pořád o 49 Kč levnější.

Dělení jízdného se může velmi hodit i při cestách do zahraničí, zvlášť, pokud nestihnete mezinárodní Včasné jízdenky. Podrobnější návod sepíšeme do samostatného článku, můžete to ale zkusit sami pomocí velmi pěkně udělaného nástroje vlakem.net

Pořiďte si Inkartu

Věrnostní karta Českých drah vám může ušetřit opravdu hodně peněz. Základní varianta IN25 stojí 990 korun na 3 roky a může se vám vrátit už při několika málo delších cestách za rok. Získáte díky ní totiž 25% slevu na všechny běžné jízdenky, slevu na Včasné a akční jízdenky i na jízdenky do zahraničí.

Například Akční jízdenka z Prahy do Brna je s IN25 o 35 korun levnější než bez slevy, takže vám stačí absolvovat 5 cest tam a zpět za rok, aby se cena Inkarty vrátila.

Další informace k Inkartě se dočetete přímo na webu ČD.

Levněji na letiště

Přímo na pražské letiště se sice vlakem stále nedostanete, i když nám to už 20 let slibují, pro mimopražské ale může být využití vlaku i tak velmi pohodlnou variantou. Od budovy pražského hlavního nádraží totiž každých 30 minut (ve špičce už i častěji) vyráží přímý autobus na terminál 1 a 2.

Cena jízdenky na autobus je 60 korun, když ale zrovna nejedete po trase, kde využijete Akční nebo Včasnou jízdenku, můžete si koupit lístek rovnou přímo do „stanice” Praha letiště. Například jízdenka z Březnice do Prahy stojí 143 Kč, spolu s autobusem by to tedy bylo 203 korun. Vy si ale můžete koupit jízdenku rovnou na letiště, která z Březnice stojí 175 Kč a lze na ni uplatnit běžné slevy.

Pokud nevlastníte Inkartu a nevyplatí se vám ji pořizovat, můžete pro cestu na letiště využít i nabídku VLAK+ letiště. Při nákupu u jakékoliv pokladní přepážky získáte 25% slevu na zpáteční jízdenku, která navíc platí až 30 dní. Stačí si ji po předložení palubní vstupenky nechat označit na informační přepážce na letišti. Tuto variantu můžete využít i pro cesty na ostravské letiště Mošnov, kam už naštěstí vlak nově jezdí.

Nakupujte přes internet

I České dráhy vás rády odmění za to, že ušetříte práci pokladním a nakoupíte on-line. Tedy… Občas vás trochu odmění. V první řadě si ke všem jízdenkám z e-shopu přidat zdarma i místenku, což se obvzlášť na dálkových trasách opravdu hodí. 35 korun dobrých a ještě si můžete vybrat konkrétní místo.

Při nákupu přes internet navíc většinou dosáhnete na nejlepší ceny jízdenek do zahraničí – mnohé z nich si ani jinde nekoupíte. Nákup mezinárodních jízdenek u pokladny navíc občas může být hodně stresující záležitost jak pro vás, tak pro pokladní, takže už jen proto doporučujeme raději využít e-shop.

Za on-line nákupy navíc dostáváte body, které lze vyměnit nejen za spoustu zbytečností, ale časem také za jízdenky a rezervace do Pendolina.

První třída není pro snoby

Téměř pouze první třídou jezdím už zhruba dva a půl roku a rozhodně bych ji za druhou nevyměnil. Proč? Jistě, je to (většinou) o něco málo pohodlnější a v dálkových vlacích dostanu vodu „zdarma”, jenže o tom to není. Nejdůležitější a naprosto nedocenitelná výhoda jsou lidé, kteří první třídou jezdí. Nebo spíše nejezdí.

Na většině rychlíků máte i ve špičkové dny jistotu, že si nejen sednete, ale ještě vám kolem zbyde trocha osobního prostoru. Pokud se první třída náhodou objeví i na osobáku, je to ještě lepší. Na dálkových spojích zase potkáte spoustu zajímavých lidí od Američanů, Britů a Japonců přes Rakušany po české celebrity a podnikatele. Ale hlavně se zdaleka vyhnete všem těm podivným individuím, kvůli kterým má železnice pověst „socky”.

První třída je přitom jen o něco málo dražší než druhá. U běžných jízdenek si připlatíte 30 % (můžete tak učinit až ve vlaku bez přirážky) a vztahují se na ně jak slevy na Inkartě, tak zpáteční a skupinové.

Na první třídu se ale bohužel nevztahují Akční a Včasné jízdenky, takže na dotčených trasách je první třída na první pohled o hodně dražší. Jenže vzhledem k tomu, že už máte Inkartu, můžete si koupit časový doplatek do první třídy a jezdit tak pak již na jakékoliv jízdenky do druhé třídy. Doplatek stojí buď 250 Kč na týden, 790 Kč na měsíc, nebo 4990 Kč na rok.

A co roční síťová?

Poslední nabídka ČD, u které se zastavím, je IN100 – jízdenka, se kterou si můžete celý rok jezdit po celé ČR, jak se vám zlíbí. Máte ji nahranou na Inkartě a nemusíte se o nic starat, prostě nasednete to nejbližšího vlaku ČD a jedete (jen do Pendolina stále potřebujete místenku). Stojí 19 990 Kč, tedy zhruba 55 korun na den. To je jedna kávička. Stačí se jednou za týden otočit z Prahy do Brna nebo Ostravy a máte ji zpátky. Roční doplatek do první třídy si samozřejmě můžete koupit i k IN100. Ušetřený čas a rozhodování? K nezaplacení…

Kreditová jízdenka Student Agency a Smile klub LE

Před pár lety naštěstí začaly Českým drahám konkurovat dálkové spoje 2 soukromých dopravců a i díky tomu najednou byly na dráze možné do té doby nevídané změny k lepšímu. U obou soukromých dopravců můžete chytit velmi zajímavé ceny, jejich tarify fungují o něco víc „letecky” než u ČD. Pokud nakoupíte včas, najdete s nimi i bezkonkurenční ceny na Slovensko, případně s navazujícími autobusy například i do Polska.

Oba dopravci také nabízí věrnostní programy, registrace je ale na rozdíl od Inkarty zdarma. Využijte toho! U Student Agency/Regiojetu se „věrným” stanete pořízením kreditové jízdenky, u Leo Expressu pak registrací do Smile klubu.

Jedna jízdenka na vlak i autobus

Na závěr jeden tip pro cestování v rámci jednoho kraje. V ČR se postupně zavádí takzvané integrované dopravní systémy (IDS), díky kterým můžete na jednu jízdenku jezdit všemi prostředky veřejné hromadné dopravy v IDS zařazenými. Nejlépe to zatím funguje v Praze a Jihomoravském kraji, kde skutečně vůbec nemusíte řešit čím jedete a co je to zrovna za dopravce. Koupíte si jízdenku na X zón a nasednete do prvního vhodného spoje. Většinou to vyjde levněji než běžná jízdenka ČD.

Chystáš se na dlouhou cestu?

Nezapomeň se správně vybavit!

Cestovní pojištění na dlouho

Máme pro tebe srovnání těch nejlepších pojištění.

Zjistit více o pojištění
Vybavení na cesty

Vybavení na cesty, které vydrží i ty nejdrsnější podmínky.

Chci se vybavit
Nejlepší karty pro cestovatele

Jak a čím platit na cestách aby člověk nenaletěl?

Zjistit více o kartách

Máte další tipy? Podělte se s ostatními v komentářích!

Nejprodávanější na Travel Bibli

  • Přidat do košíku Detaily Rychlý náhled
  • Přidat do košíku Detaily Rychlý náhled
  • Přidat do košíku Detaily Rychlý náhled
  • Přidat do košíku Detaily Rychlý náhled