Zakladatelka Travelove, Katka Mikulková, nám dopodrobna přiblížila fungování českého travel start-upu. A tentokrát jde o podnikatelský rozhovor bez pozlátka – sdílela s námi totiž i několik zásadních failů a problémy, které teď akutně řeší.Travelove jsem poznal v „růstové fázi”, kdy vše nasvědčovalo tomu, že jde o velmi dobře rozjetý start-up. O to větší překvapení pro mě bylo, že jsem se těsně před domluveným rozhovorem dozvěděl, že Katka pustila velkou část týmu, omezila současné aktivity firmy na minimum a pustila se do práce na novém konceptu, kudy firmu vést. Uvědomila si totiž, že snažit se rychle vybudovat globální firmu bez pořádných zkušeností a s mizivým českým kapitálem, je téměř nemožné.

Travelove zprostředkovává kompletní itineráře k různým destinacím, sestavené zkušenými cestovateli a místními obyvateli. Každý si samozřejmě může vybrat to, co mu nejvíce vyhovuje – a to jak mezi placenými, tak neplacenými aktivitami. Součástí služby je i tištěný průvodce na míru, nejde tedy o čistě online produkt.

Beuatiful view from Montparnasse scyscraper

Co tě dovedlo k tomu, abys začala podnikat v děsivě konkurenčním a složitém odvětví?

Pracovala jsem v CreativeDock, kde jsme se snažili stavět start-upy a myslela jsem si, že všechno dobře umím, do té doby, než přišla moje sestra a řekla: „Mám investora, chceme udělat něco v cestování a potřebujeme někoho, kdo by to uměl realizovat.” Tak jsem namachrovaně řekla, že do toho jdu.

image

Jak jste začali? Co byl první krok?

Všichni zakladatelé jsme si spolu sedli a popsali jsme svůj vysněný způsob cestování. Věřili jsme, že lidí, kteří stejně jako my nejsou „klasický” turista u Orloje a předražený řízek na Staromáku pro ně rozhodně není gurmánským zážitkem, musí být spousta. Vyrazili jsme mezi lidi a během rozhovorů zjišťovali, zda takto vymyšlený produkt může fungovat.

Nastavit produkt pak zabralo hodně času. Původně jsme chtěli fungovat jako globální peer-to-peer (na principu AirBnb nebo Uber, kdy mateřská firma funguje jen jako zprostředkovatel), ale zároveň jsme chtěli kontrolovat obsah, jehož kvalita je klíčová, a to nás zastavilo.

image

Jak jste na tom s konkurencí?

Věděli jsme, že na trhu peer-to-peer placených zážitků konkurence je – například Vayable, Viator, Get Your Guide…. Koncept se nám líbil, ale nechtěli jsme sestavovat plán jen z placených čistě turistických zážitků. Nicméně jestli je vize dostatečné odlišení, se ukázalo až později.

Již ze začátku jsme měli megalomanské úmysly, a chtěli jsme náš produkt poskytnout pro celý svět. Jenže jednotlivé země, kultury a lidé jsou úplně odlišní a každý si v tom našel něco jiného. Rozhodně to zdaleka nebylo tak snadné, jak jsme si na začátku představovali, už třeba jen kvůli jazykovým bariérám.

64 krátkých tipů a triků ZDARMA ke stažení

Nauč se cestovat chytře. Poradíme ti, jak na cestách ušetřit a naplno si je užít. Ověřené tipy ostřílených cestovatelů.

Tvé soukromí je pro nás svaté. Když tě boží cestování přestane zajímat, stačí kliknout a email zmizí v pekle.
 

Kdo je tedy vaše cílovka? Jaký je váš nejčastější zákazník?

Představa byla zákazník 30+, který pracuje a vydělává, má peníze na to někam vyjet a čas chce strávit kvalitně. Zároveň ale nemá čas na to, aby si sám plánoval, kam se podívá a co na místě zažije.

Realita po roce byla Čech 50+, který si většinou nevybere ani jeden placený zážitek. Zákazník byl ochoten zaplatit za naplánování, ale neměl zájem o to stěžejní, na čem jsme Travelove postavili – komunikaci s místními a objevování nejen turistických oblastí. Lidé se dokonce bránili vyzkoušet zážitek zadarmo, protože Češi se často bojí jazykové bariéry.

Museli jsme znovu připravit průzkumy. Z nich nám vyplynulo, že bychom se měli zaměřit na starší klientelu (chtějí pomoct s plánováním a bojí se sami vyjet do zahraničí), anebo cílit na mladší lidi „on demand” protože ten náš ukázkový 30letý manažer prostě neplánuje. Koupí někam letenku a všechno řeší na místě, díky dostatku financí si to může dovolit.

image

A pak je tu ještě třetí skupina, a to jsou rodiny s dětmi. I když v průzkumu vyšlo, že rodiny s dětmi zase až tak moc necestují (smích), rozhodli jsme se nakonec pro tuto skupinu. Je sice malá, ale o to jasnější jsou její potřeby, trable a přání. Sama děti mám a dokáži se do této cílovky nejlépe vžít. V minulosti s námi pár zákazníků s dětmi jelo, komunikace s nimi je úplně jiná, opravdu hledají pomoc a ocení přidanou hodnotu celého servisu. Co se týká cestování s dětmi, je náš produkt jedinečný a nemá až tak velkou konkurenci.

Důvody, proč rodiče s dětmi tak málo cestují, jsou dva. Prvním jsou finance. Rodiče dost často vystraší třeba cena letenky. Do teď byli zvyklí kupovat si letenku jen pro sebe, nebo do páru, a teď musí koupit čtyři, které stojí všechny úplně stejně, i když cestují s malými prcky. A druhým důvodem je lenost. Rodiny s dětmi jezdí jen k moři i – necestují, nepoznávají.

Mě ale nebaví s dětmi hrát po třicáté pexeso a válet se na pláži. Kdežto když s nimi pojedu do Moskvy, kde jsme nikdy nebyli, tak všichni zažíváme něco poprvé, já se nestarám o domácí rutinu a můžu se dětem naplno věnovat. Pro to jsem se nadchla, a teď začínáme mířit na rodiny s dětmi. Naše tištěná brožurka navíc perfektně funguje tak, že děti najednou berou poznávání jako hru, ne jako otravu.

image

Testování dětských guidebooků – funguje to

OBSAH POUZE PRO VIP ČLENY TRAVEL BIBLE

Nemáš přístup?

vipcardDo VIP členské sekce je vstup pouze pro ty, co si koupili boží Travel Bibli v tištěné nebo elektronické podobě zde na webu.

Máš knihu z knihkupectví? Vstup do členské sekce si můžeš dokoupit.

Pokud ti členství vypršelo, můžeš ho za 270 Kč na další rok obnovit ve svém účtu.

Nejprodávanější na Travel Bibli

  • Přidat do košíku Detaily Rychlý náhled
  • Přidat do košíku Detaily Rychlý náhled
  • Přidat do košíku Detaily Rychlý náhled
  • Přidat do košíku Detaily Rychlý náhled