Přemýšlíte o svatbě a hledáte způsob, jak ji udělat výjimečnou? Našli jste si v zahraničí životního partnera a teď byste si konečně řekli své „ano“? Nebo jste se potkali v Česku a plánujete se tady i vzít?

Vypadá to, že tradičním svatbám na radnicích už odzvonila hrana. Stále víc párů pochází z rozdílných zemí a i ryze čeští snoubenci touží po exotice a svatební cesty spojují se samotným obřadem v zahraničí.

Jak se tedy vzít a nezbláznit se z toho? Vždyť svatební den byste si měli užít; starosti, papírování i razítka hodit za hlavu a být tu jen jeden pro druhého.

A právě proto přicházíme s článkem, který popisuje veškeré možné svatební scénáře. Přečtěte si, jaká možnost je pro vás nejpřijatelnější, co veškeré varianty obnáší a porovnejte jejich pro a proti. Ať už se rozhodnete jakkoliv, přejeme hodně štěstí do vašeho společného života.

Svatba s cizincem v zahraničí

Při sňatku s cizincem se nevyhnete dávce úředničiny. Čeká vás kopírování, spousta razítek, návštěv úřadů, ale sladký závěr v podobě nejkrásnějšího dne vašeho života za to rozhodně stojí.

Klíčem k úspěchu je být připraven a nevzdávat se. V následujících odstavcích vám přiblížíme proces svatby českého občana s cizincem v zahraničí a jak jej zvládnout bez větších komplikací.

Potřebné dokumenty

Ověření potřebných dokumentů se liší a probíhá v závislosti na zemi původu vaší polovičky. V každém případě ale budete potřebovat následující dokumenty:

  • Vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství
  • Kopii rodného listu

Tyto dokumenty obstaráte na matrice podle místa vašeho trvalého bydliště. Ale pozor!

Matriky podléhají hierarchii a navíc si rozdělují oblastní celky pod různé úřady. Znamená to, že ne na každé matrice vám tyto dokumenty mohou vydat. Abyste nevážili zbytečnou cestu, raději jim dopředu zavolejte a ujistěte se, že se jedná o správný úřad.

Pokud žijete v zahraničí a do Česka jedete jen na pár týdnů, a to právě kvůli dokumentům potřebným k vaší svatbě, použijte datovou schránku a začněte s matrikou komunikovat už ze zahraničí. Přestože vyřízení těchto dokumentů je otázkou několika minut a listiny se někdy vydávají i na počkání, nespoléhejte na to.

„Dovolená matrikářky a dva květnové státní svátky v úřední dny mi rychle překazily plány na pohodové vyřízení dokumentů. Moje očekávání se začala hroutit hned po tom, co mi na úřadu oznámili, že ze zákona mají na předání dokumentů 30 dnů a mých plánovaných 40 dní v Česku vůbec nemusí stačit.“ Pavla the Traveller

S vyřizováním potřebných dokumentů ale nezačínejte ani příliš brzy. Obě listiny nemohou být v den svatby starší šesti měsíců od data vydání matrikou.

K vyřízení vysvědčení se musíte prokázat občankou nebo pasem (na úřadě preferují občanky, protože je v nich uvedená adresa), vyplníte formulář podobný tomuto a zaplatíte poplatek 500 Kč. Kopii rodného listu vám vydají na základě originálu, průkazu totožnosti a po zaplacení 100 Kč.

svatba s cizincem a svatba v zahraničí

Dokumentů, kopií i různých potvrzení budete potřebovat opravdu hodně

Může se stát, že země vaší polovičky ulehčí proces získávání dokumentů tak, jako to bylo v případě Lenky z Češka v Malajsii.

„Rodný list jsem si nechala poslat z ČR a mohla si ho sama přeložit – stačilo do angličtiny, nepotřebovala jsem superlegalizaci. S rodným listem jsem se vypravila na českou ambasádu v Kuala Lumpuru, kde jsem zažádala o vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření sňatku. Žádost se posílá do ČR, odkud vrátí požadovaný papír. Čekací doba je max. 3 měsíce, já ho měla za necelé dva. Tento dokument je následně nutné superlegalizovat na malajském Ministry of Foreign Affairs v Putrajaya. Jakmile jsou pohromadě dokumenty, už se žádá o povolení ke sňatku. V některých okresech v Malajsii jde řešit on-line registrace. Ke svatbě musejí mít muslimové v Malajsii ještě předmanželské kurzy a testy HIV. Cizinci mohou mít výjimky a každý okres může mít jiné podmínky, proto doporučuji ověřit je na Religious office, kde svatba proběhne.“

Další dokumenty

Za jistých okolností mohou zahraniční úřady požadovat i další dokumenty, jako je pravomocný rozsudek soudu o rozvodu předchozího manželství, nebo úmrtní list manžela/manželky.

Například v Indonésii musí svatebčané předložit také dokument, který prokazuje jejich víru, protože oddávající úřady se liší pro jednotlivá náboženství. Zde je už jen na vás, jestli se rozhodnete podstoupit vyšší ověření i s tímto dokumentem, nebo si ho necháte vystavit až v Indonésii, což vás pravděpodobně vyjde o dost levněji.

Vyšší ověření

Toto ověření je potřebné, pokud zahraničním orgánům předkládáte dokument vydaný českými úřady. Váš sňatek ale může probíhat mezi státy, které spolu uzavřely dvoustrannou mezinárodní smlouvu a upustily od potřeby vyššího ověření.

Jedná se například o tyto státy:

Afganistan, Albánie, Alžírsko, Belgie, Bělorusko, Bosna a Hercegovina, Bulharsko, Černá Hora, Francie, Gruzie, Chorvatsko, Itálie, Jemen, KLDR, Kosovo, Kuba, Kypr, Kyrgyzstán, Maďarsko, Makedonie, Moldavsko, Mongolsko, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Rusko, Řecko, Slovensko, Slovinsko, Srbsko, Sýrie, Španělsko, Švýcarsko, Ukrajina, Uzbekistán, Vietnam. 

Pokud váš partner / vaše partnerka nepochází z výše uvedených zemí, vyššímu ověření se nevyhnete. I tady platí, že ne každé vyšší ověření probíhá stejně – je důležité veškeré informace konzultovat. Poradit by vám měli na každé matrice už během podávání žádosti o potřebné dokumenty.

Můžete taky zkusit kontaktovat přímo Oddělení zvláštní matriky v Brně, která jako jediná v republice ověřuje mezinárodní sňatky. Tak či tak, nechte si vysvětlit celý proces a mějte jasno v tom, jestli vás čeká vyšší ověření apostilací, nebo superlegalizační doložkou.

svatba s cizincem a svatba v zahraničí

Apostilace

Apostilace znamená připojení ověřovací doložky (tzv. apostily). Jde o jednodušší způsob vyššího ověření než superlegalizace, protože vyžaduje potvrzení pravosti jen orgánem státu, který listinu vydal. V České republice jsou to buď ministerstvo spravedlnosti, nebo ministerstvo zahraničních věcí.

Apostila se uplatňuje pouze v případech, kdy partneři pocházejí ze smluvních států Haagské úmluvy o zrušení požadavku ověřování cizích veřejných listin. Pokud zahraniční stát na tomto seznamu není, je potřeba přistoupit ke komplikovanějšímu procesu – superlegalizaci.

Jak apostila probíhá?

S oběma dokumenty z matriky v místě vašeho bydliště se vydáte na kancelář, která je matrice nadřízená (krajský úřad). Zde vám na počkání dokument orazítkují – tím potvrdí jeho správnost. Tento proces by měl být zdarma.

Dále se s dokumenty dostavíte na ministerstvo zahraničních věcí (v Praze). Potřebovat budete dvě stokorunové kolkové známky (koupíte na každé poště). I tady probíhá legalizace na počkání.

Od tohoto okamžiku se procesy opět liší stát od státu. S největší pravděpodobností budete muset nechat dokumenty přeložit soudním překladatelem do jazyka země, odkud vaše polovička pochází, a kde se budete brát.

Seznam doporučených překladatelů byste měli najít na stránkách zastupitelského úřadu v zemi vašeho partnera. Důležité je nechat překlad až na samotný závěr ověřování, aby veškerá razítka byla součástí překladu.

Superlegalizace

Pokud váš / vaše nadcházející nepochází ze země, která je smluvní stranou Haagské úmluvy o apostile, čeká vás během vyššího ověřování jeden krok navíc.

Průběh superlegalizace

Proces probíhá stejně jako u apostily. S vysvědčením o právní způsobilosti a s kopií rodného listu se vydáte na krajský úřad a odtud s dvěma stokorunovými kolkovými známkami v kapse na ministerstvo zahraničních věcí.

Opět kontaktujete překladatele, necháte si oba dokumenty soudně přeložit a vydáte se na zastupitelský úřad státu, pro který jsou papíry určené. Zde už se ceny a doba vyřizování liší, předběžně ale počítejte minimálně s týdenní čekací lhůtou.

Žijete dlouhodobě v zahraničí? A věděli jste, že s pojištěním SafetyWing máte kryté i krátkodobé návraty do ČR? To i další výhody tohoto pojištění jsme sepsali do článku Cestovní pojištění SafetyWing – velký souhrn pro a proti.

Agentury

Právní nebo svatební agentury vám mohou v mnohém pomoci, dokonce zařídí celý proces vyššího ověření. Pokud nejste z Prahy, kde je většina institucí, které musíte s dokumenty navštívit, může tato možnost finančně vycházet stejně, jako když si budete zařizovat celý proces na vlastní pěst.

Zapojit do procesu agenturu by mohlo pomoct i těm, kteří mají na vyřízení extrémně málo času.

svatba s cizincem a svatba v zahraničí

Agentury vám mohou v mnohém pomoci

Jak postupovat v zahraničí

Tady bohužel žádné všeobecné články nepomohou. Požadované dokumenty a postupy jsou v každé zemi odlišné a nejlépe vám pomohou ti, kteří si stejným nebo podobným procesem sami prošli. Nejspíš nenarazíte na žádné závažnější problémy, váš partner si připraví stejné dokumenty, jaké jsou požadované při běžném sňatku, a vy budete vybavení potřebnými papíry z Česka.

Na koho se obrátit

Může se stát, že budete potřebovat poradit. Pamatujte, že během předsvatebního procesu vyřizování dokumentů je důležité nebát se ozvat a zeptat se i na největší hloupost. Zejména v rozvojových zemích může vládnout chaos, a pokud nebydlíte v turistické oblasti, kde k mezinárodním svatbám dochází pravidelně, vaše dokumenty dokážou úředníkům pořádně zamotat hlavu.

V Indonésii se mi celkem pravidelně stávalo, že jsem o požadovaných dokumentech a svatebním procesu věděla víc než samotní úředníci. Svatbu jsme museli dokonce o dva měsíce posunout, protože u nás ve vesnici požadovali dokument, který v Česku neexistuje. Nakonec jsme museli vyrazit až na samotné ministerstvo náboženství, odkud úředník volal k nám do vesnice, aby jim vysvětlil, že naše dokumenty jsou v pořádku. Kdybychom tenkrát nebyli oprsklí a báli se zeptat, hádám, že ještě teď bychom nebyli svoji.“ Pavla the Traveller

Zkuste oslovit:

Expaty – přidejte se do facebookových skupin expatů, hledejte informace o svatbě s cizincem na internetu. Neomezujte se na angličtinu – prohledávejte internet i v češtině a místním jazyce. Zkušení expati jsou studnicí vědomostí, která vám nejednou může zachránit nervy a nemalé peníze.

Český zastupitelský úřad – ve většině případů do procesu nemohou nijak zasahovat, protože postupy se řídí tamními zákony. Mohou vám ale poradit a poskytnout pomocnou ruku. Pravděpodobně se už s podobnou situací setkali.

Tamní ministerstva – pokud máte problémy na zahraničním úřadě, zkuste se úředníků poptat, s kým by vám doporučili vaše možnosti konzultovat. U každého člověka si zapisujte jeho jméno i pozici, abyste se mohli odvolávat na reference. Budete tak pomalu, ale jistě postupovat v hierarchii výš, až se dostanete na kompetentní orgán, kde svou situaci budete moci vyřešit.

Předmanželská smlouva

Předmanželskou smlouvu zmiňuji záměrně – nejen že byste ji měli zvážit z ryze praktických důvodů (zvlášť pokud pocházíte z bohatší země), v některých zemích se jedná o nutnost, bez které se cizinec po svatbě neobejde.

V Indonésii ještě donedávna nemohli cizinci vlastnit pozemky ani nemovitosti. Spousta cizinců spoléhala na to, že se po svatbě situace zlepší, ale bylo to právě naopak. Pokud páry nepodepsaly předmanželskou smlouvu, která dokazovala, že spolu majetek nesdílí, ale nabyté pozemky i nemovitosti zůstávají ve vlastnictví pouze jednoho z manželů, dostaly se do situace, kdy majetek nemohl z právních důvodů vlastnit ani jeden z nich. Pořídit auto nebo koupit byt se tak stalo nemožné.“ Pavla the Traveller

Změna jména po svatbě

Pro (ne)přebírání manželova příjmení po svatbě neexistují ve světě jednotná pravidla a občas proto narazíte na naprosté nepochopení ze strany úředníků. Pokud budete mít štěstí, změna příjmení může proběhnout rovnou při obřadu a veškeré dokumenty tak budete mít vystavené na nové jméno. V některých zemích může být nutné požádat o změnu jména v místních úřadech a dodat potřebné dokumenty, jako je například manželský list a platný pas. A třeba v takové Indonésii musíte s tímto požadavkem až k soudu.

64 krátkých tipů a triků ZDARMA ke stažení

Nauč se cestovat chytře. Poradíme ti, jak na cestách ušetřit a naplno si je užít. Ověřené tipy ostřílených cestovatelů.

Tvé soukromí je pro nás svaté. Když tě boží cestování přestane zajímat, stačí kliknout a email zmizí v pekle.
 

Jsme svoji, co dál?

Gratuluji, předmanželské dokumenty jste zvládli bravurně a teď už jste svoji. Bohužel to z právního hlediska platí jen pro jednoho z vás – partnera. Na vás, českého občana, čeká ještě pár návštěv úřadů, aby byl váš sňatek oficiálně uznaný.

svatba s cizincem a svatba v zahraničí

Vyšší ověření

Jakmile obdržíte oddací listy, budete s nimi muset projít stejným procesem vyššího ověření jako s těmi českými. Jak na to, jaké úřady musíte navštívit a veškeré podrobnosti zjistíte buď na českém zastupitelském úřadě, anebo po pár minutách na internetu. I tady platí, že postupy se liší a žádné obecné rady nepomohou.

Poptejte se na českém zastupitelském úřadě, jestli zajišťují překlad dokumentů do češtiny a jejich následné zprostředkování Oddělení zvláštní matriky v Brně. Pokud ne, tak se do Česka budete muset vydat osobně, nechat si dokumenty přeložit a odevzdat na jakékoli matrice v ČR, nebo je můžete domů poslat poštou a proces za vás vyřídí někdo s plnou mocí.

Zvláštní matrika v Brně

Na matrice, která dokumenty pošle na zvláštní matriku v Brně, odevzdáte následující dokumenty:

  • Vyplněný formulář o uzavření manželství (zde potřebujete údaje o svědcích a také podpis vaší polovičky)
  • Notářsky ověřenou a do češtiny přeloženou kopii vašeho oddacího listu (na CzechPOINTu vám ověří jen dokumenty, které neobsahují lesklé nebo vystouplé nálepky)
  • Občanské průkazy nebo pasy
  • Rodné listy

Případně taky doklad o rozvodu, nebo úmrtí partnera. Pokud jste Češka, která si chce ponechat manželovo příjmení v nezměněné podobě, pak také Zápis příjmení ženy po uzavření manželství v mužském tvaru.

Podání žádosti by mělo být zdarma a český oddací list vám dojde později poštou na adresu matriky, trvalého bydliště, popřípadě na český zastupitelský úřad v zahraničí. Ze zákona má matrika na vydání oddacího listu 30 dnů, ale určitě vás upozorní, že to pravděpodobně bude trvat mnohem déle (i půl roku).

Až k vám dorazí český oddací list, můžete si konečně oddechnout a s čistým svědomím položit nohy na stůl. Přemohli jste úředníky ve dvou zemích, jste oficiálně manželé a vašemu štěstí už nic nebrání.

Svatba s cizincem v Česku

Příprava na svatbu s cizincem v Česku probíhá obdobně jako v předcházejícím případě – s tou výjimkou, že tentokrát to bude vaše polovička, kdo bude obcházet úřady a vyřizovat překlady, apostilu, nebo superlegalizaci. I tady totiž platí, že veškeré dokumenty vašeho snoubence / vaší snoubenky musí mít náležitosti veřejné listiny.

Potřebné dokumenty

Vaše polovička bude potřebovat:

  • Rodný list
  • Pas
  • Potvrzení o osobním stavu a pobytu
  • Doklad o právní způsobilosti k uzavření manželství
  • Občané mimo EU: Potvrzení o oprávněnosti pobytu na území ČR
  • Rozvedení nebo ovdovělí: Pravomocný rozsudek o rozvodu předchozího manželství, nebo úmrtní list zemřelého manžela / zemřelé manželky

Potvrzení o osobním stavu a pobytu a také doklad o právní způsobilosti k uzavření manželství vydává domovský stát a v den svatby nesmí být starší šesti měsíců. Nezapomínejte, že tyto dokumenty stejně jako rodný listmusejí být buď jen soudně přeložené, anebo musejí projít vyšším ověřením (apostilou, nebo superlegalizací) podle toho, z jaké země váš/vaše nastávající pochází.

Naopak potvrzení o oprávněnosti pobytu na území ČR vám vydají na cizinecké policii ČR a ke dni uzavření manželství nesmí být starší než sedm pracovních dnů. Tento dokument ale nepotřebují všichni cizinci. Občané EU či jiných smluvních států Dohody o Evropském hospodářském prostoru nebo jejich rodinní příslušníci se obejdou bez něj.

„S mým anglickým manželem posledních 5 let žijeme a pracujeme různě po Asii, ale kvůli rodině jsme se rozhodli mít svatbu v ČR. Všechno papírování šlo bez problémů – až na jeden dokument. Na matrice po nás dlouho požadovali dokument z Anglie, který ale není potřeba již od roku 2012. Po několika telefonátech s různými úřady a překladateli jsem se naštěstí dozvěděla o vyhlášce z ministerstva vnitra, kde píší o zrušení nutnosti tohoto dokumentu. Vyhlášku jsem zaslala matrice, kde ji uznali s omluvou, že se k nim nedostala. Pak už nám zbývalo nechat přeložit pár dalších dokumentů a najmout soudního překladatele na obřad. Náš překladatel Bohumil Hyánek byl za hvězdu svatby. Jeho hlasový projev a vtípky oživily formální nudnost starosty. Jsem moc ráda, že moje svatba byla dvojjazyčná, sešlo se nám totiž téměř 100 lidí z pěti kontinentů a 16 zemí. Až na deštivé počasí (přitom měsíc před svatbou nepršelo a den po svatbě taky svítilo slunce) proběhla bez jakýchkoliv problémů a téměř bez stresu.“ Miles & smiles away

Příprava sňatku

Na vás bude připravit svatební ceremonii a papírování. Na výběr máte – jak je zvykem – z církevního a občanského sňatku. Podle toho, jakou formu vyberete, oslovíte pouze matriku, anebo matriku a osobu pověřenou církví nebo náboženskou společností.

Pokud nastávající nemluví česky, musíte k obřadu přizvat také soudního tlumočníka, který svou přítomnost doloží podpisem na Protokol o uzavření manželství. Takového tlumočníka můžete najít na vlastní pěst, nebo s pomocí některé z překladatelských agentur.

Poplatky

Poplatky za provedení obřadu se liší podle toho, kde mají snoubenci trvalý pobyt. Pokud má alespoň jeden v páru trvalý pobyt na území ČR, činí poplatek 2000 Kč. Snoubenci, kteří nemají pobyt v ČR, zaplatí 3000 Kč.

Po svatbě

Po obdržení oddacích listů je necháte ověřit stejným způsobem jako dokumenty vaší polovičky před svatbou. Tedy soudním překladem, apostilou, nebo superlegalizací. S připravenými listinami se vydáte do zahraničí, kde vám sňatek podle jejich právních postupů uznají.

Svatba Čechů v zahraničí

Jak vidíte, svatba s cizincem v ČR nebo v zahraničí není žádná procházka rájem. Za jedním obřadem je spousta papírování, které může celý proces značně protáhnout a znepříjemnit.

Výjimkou není svatba dvou Čechů v zahraničí.

„Pro svatbu na Havaji jsme se rozhodli především proto, že jsme vhodné místo nenašli v České republice. Využili jsme naší plánované cesty do USA a svatbu jsme spojili se svatební cestou. Pro obřad jsme vybrali ostrov Maui, kde trvale žije pastor, kterým jsme chtěli být oddaní (člen havajské královské rodiny). Protože jsme nechtěli využít služeb svatební agentury, museli jsme veškeré informace zjišťovat sami. Nakonec jsme došli k závěru, že zorganizování svatby není nijak náročné, jen nám chyběly ucelené informace, ze kterých bychom mohli čerpat. Nejdelší část legalizace spočívá na české straně, kdy samotný proces trvá zhruba 6 měsíců. Pokud se tedy rozhodnete pro svatbu v zahraničí, reálně budete v ČR manžely za zhruba 6–9 měsíců.“ Wanderlust Couple

Vysněné „ano“ při západu slunce na pláži vyžaduje stejnou přípravu jako svatba Čecha s cizincem – s tím rozdílem, že tentokrát budete dva, kteří budou zařizovat stejné dokumenty. Podle vaší vysněné destinace zjistíte, jak vaše listiny ověřit. Například Bali spadá do té „nejnáročnější“ kategorie, takže svatba na ostrově bohů vyžaduje řádnou přípravu v podobě superlegalizace dokumentů.

svatba s cizincem a svatba v zahraničí

Právně platná, nebo symbolická svatba

Jak tedy uspořádat svatbu v Las Vegas, Benátkách nebo kdekoli jinde na světě bez toho, abyste zbytek svatební cesty trávili pod stanem kvůli vyčerpanému rozpočtu?

Svatební „divadélko“

Stačí se rozhodnout, jestli toužíte po právně platné svatbě se všemi právními náležitostmi, anebo jen po nezapomenutelném zážitku. Symbolická svatba je v podstatě „bez starostí“ a k takové možnosti se kloní čím dál víc párů. Zaznamenali jste například svatbu Anie Songe na Bali? Nádherná, svá a taky symbolická…

Po takové svatbě nebudete právně svoji, nebudete podepisovat žádná prohlášení ani neobdržíte oddací list. Po návratu domů se oficiálně vezmete na úřadě v ČR a oddací list budete mít nejspíš rychleji než ti, co se v tutéž dobu brali v zahraničí právně platným způsobem.

Poslední možností je svatba dvou Čechů, kteří jsou rezidenty jiného státu. O svou zkušenost se podělila Bára z CZECHKiwis.

„Obecně jsou na Zélandu dvě možnosti obřad na úřadě (není možné jakkoli měnit svatební sliby), nebo kdekoliv si člověk přeje (s certifikovaným marriage celebrantem). My zvolili druhou možnost, chtěli jsme autentický zážitek, takže jsme vybrali potetovanou Maorku. Marriage celebrant připraví obřad a svatební sliby podle individuálních představ. Také je potřeba vybrat místo, kde se bude obřad konat může to být opravdu kdekoliv (například my se vzali na terase chatky booknuté přes Airbnb). Následně je nutné vyplnit on-line formulář pro žádost o marriage licence, během tří pracovních dnů si jej vyzvednout na místním councilu a můžete se brát. K samotnému obřadu jsou ještě potřeba dva svědci, které ale také může přivést oddávající. Obřad se jen stvrdí podpisy a oddávající následně registruje svatbu. Zajímavostí je, že na Zélandu se nikde oficiálně nemění příjmení. Pokud chce nevěsta používat manželovo příjmení, prostě jej začne používat (výjimkou by byla změna jména v NZ pasu). Celkově je pro rezidenty příprava na svatbu otázkou pár dní. Následné dokládání v ČR je naopak o to delší.“

Oficiální cesta

V zahraničí můžete být samozřejmě oddaní i právně platnou cestou. Doporučuji k tomu ale přizvat svatební agenturu, která má zkušenosti s legislativou ve vaší vysněné destinaci a taky širokou síť kontaktů. Veškerou úředničinu tak připraví za vás a vy si budete moci užít svůj den D bez oběhávání úřadů. Jedinou nevýhodou takového obřadu je snad jen jeho cena, ale berete se přece jen jednou… ☺

Pavla Trávníčková

Cestovatelka, která se v roce 2017 usadila ve vesnici uprostřed střední Jávy. Mezi milovníky plastu, cukru a všeho smaženého usiluje o osvětu za používání méně plastu a do Česka by ráda přinesla myšlenku zodpovědného cestování. Střípky z jejího života s javánským manželem, snahy o vybudování knihovny, úskalí i vesnické zážitky najdete na fan page Pavla the Traveller, anebo ji můžete navštívit v rámci zodpovědných cest, které pořádá pro Travel Native.

Připraveni vyrazit? Máme pro vás pár tipů a vychytávek, které se budou hodit.

Nejlepší pojištění na cesty?

Bez cestovního pojištění na cesty nevyrážíme. A za těch pár let cestování jsme měli dost možností prozkoumat to, co trh nabízí. Dnes používáme skvělé True Traveller. Srovnání a spoustu tipů, jak vybírat, najdete v našich článkách:

Výběry z bankomatů kdekoliv na světě zdarma a nejlepší platební karty

V Evropě si pravděpodobně vystačíte se svou běžnou kartou. Mimo Evropu se ale vždy vybavte vhodnou kartou, ušetří vám tisíce. Přečtěte si náš test platebních karet na cesty. Pro výběry hotovosti a vůbec celkovou správu financí na cestách používáme Revolut. Kartu, která by rozhodně neměla v peněžence chybět ani vám.

Nejste si jisti angličtinou?

Cizí jazyk se naučíte už za 3 měsíce. Stačí vědět, jak na to. Ze startu vám pomohou naše oblíbené ONLINE jazyky (mají i DEMO zdarma) a aplikace Duolingo. A pak stačí nezahálet a mluvit, mluvit a mluvit.

Jak na levné letenky?

To nejdůležitější se dočtete v Travel Bibli. Ve zkratce: nejčastěji hledáme na Skyscanner, Kayak a Google Flights. Pro další tipy a podrobnější informace, kdy se co hodí, tu máme článek:

Jak najít bydlení?

Kvůli věrnostnímu programu a častým akčním nabídkám nejčastěji rezervujeme na Booking.com, občas na Airbnb. V Ultimátním návodu jak cestovat bez peněz ale najdete i další tipy, jak bydlet (skoro) zadarmo.

Vybíráte vybavení?

Jestli chcete ušetřit čas výběrem toho nejlepšího, mrkněte do naší sekce Doporučené vybavení na cesty.Outdoor vybavení nakupujeme v obchodě Hanibal.cz. Skvělé vychytávky, které nezaberou skoro žádné místo pak v Pod 7 kilo. A boty jedině na naBOSo.cz. Hodit se vám může také několik článků s vychytávkami na Travel Bibli:

Jedete na hodně dlouho?

V naší knize Travel Jobs se dočtete, jak si na cestách průběžně vydělávat.

Nejprodávanější na Travel Bibli

  • Přidat do košíku Detaily Rychlý náhled
  • Přidat do košíku Detaily Rychlý náhled
  • Přidat do košíku Detaily Rychlý náhled
  • Přidat do košíku Detaily Rychlý náhled

Jeden komentář

  1. Michaela 31.3.2020 v 14:37 - Odpovědět

    A když muj přítel nemá rodný list a ani ho nebude mít? jak to máme udělat aby jsme se vzaly na koho se mám obrátit