Milujeme chyby v cenách letenek. Vždyť komu by se nelíbila možnost letět za zlomek běžné ceny? Dokonce i do náhodné destinace, o které jste nikdy předtím neuvažovali. Co ale způsobuje chybnou cenu letenky? A jak se k ní včas dostat?

Palivový příplatek

Nejdříve bychom měli vědět, z jakých komponentů se cena letenky skládá. V počátcích komerční letecké dopravy tvořila výslednou cenu jen základní cena letenky a daň. Bylo tomu tak až do roku 1973, kdy přišla první velká ropná krize, známá jako „ropný šok”, a donutila aerolinky přidat komponent, který by jim pomohl čelit nepředvídatelnosti cen ropy.

Aerolinky si od ropného šoku nemohly dovolit započítávat cenu paliva do základní ceny letenky, a vytvoření třetí složky ceny jim tak pomohlo pokrýt cenu paliva, ať už byla její cena jakákoliv. Když krize pominula a ceny ropy se stabilizovaly, mnoho aerolinek si palivový příplatek ponechalo a platíme ho dodnes. Jeho výše sice mnohdy už vůbec nezávisí na skutečné ceně leteckého kerosinu, to nám ale může být celkem jedno.

Někdo tvrdí, že to mělo snížit přemrštěné komise prodejcům letenek, jiní si myslí, že důvodem bylo zavedení věrnostního programu. Ačkoliv je při využití mílí základní sazba (cena letenky) odpuštěna, pasažér musí platit daň a palivový příplatek. Leteckým společnostem to pomáhá zajistit minimální finanční ztráty.

Nebo šlo prostě o chytrý tah, který umožňuje libovolně hýbat s cenami letenek, aniž by kdokoliv mohl protestovat, že „dřív byla cena přeci taková”. Měníme palivový příplatek a tečka. Aerolinky také chtějí vydělat co nejvíc…

Pokud chcete vědět, z čeho se ve skutečnosti cena dané letenky skládá, najděte si let na Google ITA Maxtrixu. Jak je vidět na obrázku níže, cena letenky z Prahy do New Yorku je pouze 1750 Kč. Na ní je ale nabaleno velké množství poplatků a jeden z nich je i palivový příplatek (YR/YQ). V tomto případě jde o let s ČSA do Bruselu a odtud s Air France do New Yorku. Každá aerolinka si  poplatek účtuje samostatně.

matrix-palivovy-priplatek

Nyní tedy rozumíme, proč existuje palivový příplatek, víme, jak zjistit jeho výši, a můžeme přejít k tomu, jak a proč ho eliminovat z ceny letenky.

3 hlavní příčiny chyb v cenách letenek

1. Fuel-Dump aneb chyba v systému letecké společnosti

Rezervační systémy (GDS) leteckých společností jsou obrovská a často hlavně hodně stará monstra, která si občas dělají co chtějí. A jelikož je palivový příplatek nejčastější proměnná, zůstává u něj i největší prostor pro chyby. Letecké společnosti jsou si sice vědomy, že v jejich složitých a zastaralých systémech mohou být chyby, ale náklady na jejich hledání a odstraňování jsou výrazně větší než potenciální ztráty.

Tyto závady se objevují hlavně pokud jde o přestupní let, na kterém cestujete s více než jednou leteckou společností. Palivový příplatek na dlouhé trase může být systémem „vypuštěn”, pokud přidáte kratší, levnější let s partnerskou aerolinkou. Dělí se totiž mezi obě společnosti, což většinou znamená, že spolu musí komunikovat minimálně dva různé rezervační systémy. A právě tady je největší prostor pro chyby. V knize jsme se této chybě celkem dost věnovali a koho by zajímala ještě hlouběji, má možnost získat podrobné informace o principech fungování Fuel Dumpingu v členské sekci. Podkategorií Fuel Dumpingu je Self Dumping. Dochází k zcela identické chybě, ale u jednoho jediného dopravce. Přidáním dalšího letu se stejným dopravcem tak díky chybě paradoxně získáte levnější let.

2. Chyba u prodejce letenek

Někdy se stane, že má prodejce nebo vyhledávač letenek uvedenou špatnou cenu. Neúmyslně zlevněná letenka je většinou důsledkem nezapočítání palivového příplatku. Ale nejedná se přímo o fuel dumping, kdy by bylo nutné na trase kombinovat lety s vícero aerolinkami.

Většinou to zapříčiní neznámá chyba přímo v systému prodejce a neexistuje asi žádný způsob, jak takovou chybu cíleně hledat. Opět jde ale nejčastěji o složitější kombinace letů. Chybu na straně prodejce většinou poznáte tak, že se podobná cena letu nikde jinde nevyskytuje. Stále si nemůžete podobnou chybu představit? Tady je jeden příklad z cestujlevne.com, už dost možná nefunkční.

3. Lidská chyba

V dnešní době je prodej letenek plně automatizován. Tedy skoro úplně. Přemýšleli jste někdy, jak jsou ceny letů stanoveny a publikovány? Je k tomu zapotřebí lidské práce a s ní přichází prostor pro lidské selhání. Stačí si vzpomenout na slavnou chybu společnosti United Airlines First Class. Zpráva o chybném tarifu tehdy zaplavila média po celém světě. Bylo k nevíře, že letenky, které se obvykle prodávaly za 4 tisíce USD se tentkrát nabízely za pouhých 79 dolarů.

screen shot 2015-02-11 at 8.17.11 am-1

Společnost United Airlines obvinila za tuto chybu prodejce softwaru třetí strany, kde byla omylem zaměněna dánská koruna a britská libra. United Airlines, bohužel pro své zákazníky, odmítli uznat takto nízké ceny

Jak to bude dál?

Ačkoliv letecké společnosti a prodejci letenek často chybu ihned opraví, není pochyb, že se chyby nepřestanou objevovat. Složitost rezervačních systémů bude i nadále způsobovat potíže a dokud bude do procesu zahrnutý lidský faktor, je možné jakékoli selhání.

64 krátkých tipů a triků ZDARMA ke stažení

Nauč se cestovat chytře. Poradíme ti, jak na cestách ušetřit a naplno si je užít. Ověřené tipy ostřílených cestovatelů.

Tvé soukromí je pro nás svaté. Když tě boží cestování přestane zajímat, stačí kliknout a email zmizí v pekle.
 

Chyb je mnoho

Občas si uděláme screenshot nějaké pěkné chyby, tady jich přidáváme pár na ukázku:

Jak se co nejrychleji dostat k podobným chybám a neplatit za letenku víc, než musíte, se dozvíte jedině v Travel Bibli. Mimo jiné si díky našemu návodu můžete snadno nastavit robota, který vám dá o každé vhodné chybě a akční ceně okamžitě vědět.

Nejprodávanější na Travel Bibli

  • Přidat do košíku Detaily Rychlý náhled
  • Přidat do košíku Detaily Rychlý náhled
  • Přidat do košíku Detaily Rychlý náhled
  • Přidat do košíku Detaily Rychlý náhled