O tom, že při hledání nejlepších letenek musíte použít anonymní okno prohlížeče, slyšel už asi každý. Na některých serverech se dokonce dočtete, že k bookování letů jsou ideální čtvrtky a počkat aspoň týden od výplaty, kdy letenky kupuje nejvíc lidí.
V tomto článku se nebudeme zabývat nejlepšími podmínkami k nákupu letenky, ale rovnou si ukážeme nejčastější chyby, které při nákupu vznikají, a jak se jich můžeme vyvarovat.
Časy odletů a příletů
Časy uvedené na letenkách jsou vždy v časovém pásmu místa, odkud odlétáte, případně kam přilétáte. Kromě změn letního a zimního času si taky poctivě prostudujte časy kolem půlnoci, abyste na letiště nedorazili o den dřív, anebo později.
Pokud odlétáte ve čtvrtek 2. 4. 2020 v 00:19, znamená to, že check-in vám bude probíhat o den dříve. K odbavovací přepážce na letišti se proto musíte dostavit už ve středu večer – tedy 1. 4. 2020. Jakkoli logicky to zní, celou situaci komplikuje anglický formát uvádění času. Nejednoho cestovatele už zmátlo, že v angličtině začíná nový den ve 12:00 am a končí v 11:59 pm. Náš zmíněný let tedy bude odlétat v 00:19 neboli 12:19 am.
Uzavření letiště
Dvojitá opatrnost se také vyplácí při zvažování, jestli se takový noční let vůbec vyplatí. Zejména malá letiště, která nabízí noční odlety po půlnoci, vás mohou překvapit tím, že zavřou svoje brány. Po posledním nočním příletu se na několik hodin uzavírají a otevřou se zase v době odbavování na první ranní odlet.
V takovém případě se pár ušetřených stovek za noční let vůbec nevyplatí. Nejenže budete čekat někde venku v okolí letiště, bez obchodů i sociálních zařízení, také se na letiště budete velmi pravděpodobně špatně dostávat. Omezená doprava z letiště vás může zaskočit i během nočního příletu, kde se celá situace zkomplikuje, pokud budou všechny směnárny zavřené a v okolí nenarazíte ani na bankomat.
Výborným pomocníkem před každým objednáním letenky proto je stránka Sleeping in Airports. Tady se mimo jiné dozvíte otvírací dobu letiště a také hodnocení, jestli je budova vhodná k přespání, případně i to, kde se nejlépe vyspat. Ověřené tipy pochází od samotných cestovatelů, takže jsou oproti oficiálním letištním stránkám mnohdy o dost užitečnější.
Letištní zkratka a záměny letiště
Časy odletů a příletů jsou jasné. Víte, kde (a jestli vůbec) můžete přespat na letišti, teď stačí zkontrolovat to poslední – správnost letiště. Je fakt, že moc letišť Václava Havla na světě nenajdete, totéž už ale neplatí třeba o takovém La Paz. Nestává se to často, ale v euforickém nadšení z chybové letenky rychle zaplatíte – a pak zjistíte, že místo do La Paz v Bolívii letíte do Mexika.
Je proto velmi důležité dívat se nejen na jméno letiště nebo destinace, ale i na letištní kód. Každé letiště má svůj vlastní, podle kterého ho jednoznačně poznáte.
Letiště poblíž jednoho místa
Časté problémy také způsobují přestupy v rámci jednoho města. Třeba v Londýně je pět letišť, která nejsou nijak blízko u sebe. Pokud tedy přilétáte na Stansted a rádi byste chvíli poté odlétali z Gatwicku, čeká vás minimálně hodinová jízda taxíkem, abyste svůj spoj stihli. A nezapomeňte na odbavení, které vás na Gatwicku znovu čeká.
Přestupy s výletem do města
Zjistit polohu letiště se vyplácí, i pokud máte delší přestup v rámci jednoho letiště a rádi byste se mezitím podívali do města v okolí. Takovým letištěm, které pravidelně trápí cestovatele, je Newark v New Yorku, kam létají společnosti z Česka za celkem rozumnou cenu. Ovšem nikoli v případě, že plánujete podívat se do centra města, které je od letiště vzdálené přibližně 30 km. Pokud nemáte času nazbyt a uvažujete o taxíku místo veřejné dopravy, mohl by se takový výlet dost prodražit. Možná by lépe vyšlo zvolit přílet na jiné newyorské letiště.
Navazující lety
Zejména cestovatelé nováčci preferují přímé lety, aby se vyhnuli přestupům a možným komplikacím. Přitom vás toho na přestupu tolik nečeká, důležité jen je ověřit, zda vaše zavazadla letí do cílové destinace, anebo je při transferu budete muset vyzvednout a znovu odbavit.
Paradoxně víc komplikací způsobují přestupy už při nákupu letenky. Mnozí cestovatelé z vlastní nepříjemné zkušenosti mohou potvrdit, že kombinovat lety různých leteckých společností se ne vždy vyplácí, obzvlášť v případě, že spolu aerolinky nespolupracují a vy koupíte každý let zvlášť.
Pokud tedy přestupujete, zařiďte se tak, abyste měli oba lety (klidně i více) na jedné letence. To znamená – kupte je společně. V případě, že by došlo ke komplikacím, na prvním letišti by například probíhala stávka a všechny lety byly zpožděné, aerolinka se o vás musí postarat a zdarma vám zařídit přesun na další let, popřípadě ho posunout na později.
Další výhodou jedné letenky se všemi přelety je, že vaše odbavená zavazadla se dostanou až do cílové destinace, aniž byste se o ně museli starat. Samozřejmě mohou nastat výjimky, kdy batoh nebo kufr budete muset vyzvednout a znovu odbavit, to ale jen zřídka.
Nenastoupení na část letu
Mnohé aerolinky mají v podmínkách, že při nenastoupení na určitou část letu se další lety uvedené na letence ruší. Řekněme, že jste momentálně v Paříži a plánujete se vrátit do Prahy. Jednosměrná letenka Paříž–Praha vychází draho, a tak hledáte jiné možnosti. Našli jste zpáteční let Praha–Paříž–Praha, který vám vyhovuje termínem, dokonce vychází levněji než jednosměrná letenka. První část letu (Praha–Paříž) máte v plánu ignorovat a nastoupit chcete jen na druhou část, tedy spoj Paříž–Praha.
Zakoupíte letenku, dostavíte se na letiště v den odletu do Prahy… a na přepážce vás nejspíš nemile překvapí. Nenastoupili jste první část letu a celá vaše letenka byla zrušená. Chyba je v tomto případě na vaší straně a žádného odškodnění se nedočkáte. Pokud tedy plánujete něco podobného, vždy nejdříve nahlédněte do podmínek letecké společnosti a ujistěte se, že jednáte v souladu s pravidly.
Nemáte zkušenosti s travel hackingem? Přečtěte si článek: Jak snadno ulovit ty nejlepší a nejlevnější akční letenky
Vystoupení při přestupu
Někteří zkušení cestovatelé jdou v kombinování přestupů a nenastoupení na jednotlivé lety ještě dál, což je někdy může dostat nejen do trablů, ale i do naprosto jiné destinace, než původně zamýšleli. U letenek často narazíte na zvláštní cenovou politiku, kdy přímé lety do vaší destinace mohou být dražší než kombinované dva lety do další destinace, ale s přestupem v místě, kam máte zamířeno.
Máte například v plánu letět z Amsterdamu do Kualy Lumpur. Společnost KLM operuje na této lince, jenže její lety patří mezi ty dražší. Objevili jste však let z Amsterdamu do Jakarty s přestupem v Kuale Lumpur – první část letu tedy přesně odpovídá vašemu plánu. Kupujete pouze jednosměrnou letenku, nechcete nastoupit až na druhý sektor, takže vám zrušení žádného letu kvůli porušení podmínek nehrozí.
Jenže není přestup jako přestup. Letadlo v Kuale Lumpur přistane, jde ale jen o krátké mezipřistání, během kterého necháváte bundy a další drobnosti na palubě. Vystupují sice všichni, k pásům s batohem se ale dostanou pouze ti s letenkou do Kualy Lumpur. Nejspíš tedy máte smůlu a vaše plánovaná dovolená se přesune do Jakarty, kam s ostatními cestujícími odlétáte.
Překlepy a změna jména
Snad nejčastější chybou při nákupu letenky jsou překlepy ve jméně, chybějící, nebo naopak nadbytečná písmena. Pravidla se liší u jednotlivých společností, často se ale můžete setkat s tím, že nabízejí možnost úprav do půlnoci od zakoupení letenky.
Seriózní prodejci, jako jsou třeba Cestujlevne, Pelikán nebo Letuška, vám s překlepy budou asistovat a poradí, jak konkrétně ve vašem případě postupovat. Pozor ale, pokud jste let zakoupili u přeprodejce s nulovým zákaznickým servisem, jako je Gotogate. Odkáže vás přímo na aerolinku a problém budete muset řešit s nimi.
Některé společnosti také nabízejí úpravu do tří písmen zdarma, nejde ale o záměnu jména. Pokud se vám podařilo koupit letenku pro Jana na jméno Ivo, stačilo by změnit jen tři písmena, máte ale smůlu. Zde se rozhodně nejedná o tolerovaný překlep, který by vám aerolinka uznala.
Za víc pozměněných znaků zaplatíte poplatek. Přepsání jména na někoho jiného je téměř vždy zpoplatněné a v případě levných nebo akčních letenek se ani nevyplatí, takže je výhodnější nechat letenku propadnout.
Důležité také je, že jméno na letence musí přesně odpovídat jménu, které máte uvedené v pase. Neznamená to ale, že byste měli psát jméno s diakritikou, právě naopak – na letenku háčky a čárky nepatří. Na stránce s vašimi osobními údaji v pase dole vidíte strojový přepis vašeho jména: to je to, co letecké společnosti požadují (vaše celé jméno bez diakritiky), a je zcela nepodstatné, jestli jméno napíšete malými písmeny, nebo kapitálkami.
Pokud máte dvě jména nebo příjmení, uvádějte je do příslušných kolonek obě a oddělte od sebe mezerou.
Shodná jména
Poletí-li spolu na výlet tři generace Honzů Nováků, nebudou to mít jednoduché. Systém vyhodnotí shodná jména jako duplicitu a nepustí vás k dalšímu kroku rezervace. Existuje pro to jednoduché řešení: za jméno doplňte jr (junior) nebo sr (senior). Poslední z Janů může mít jméno bez uvedené zkratky na konci, žádné jméno tedy nebude stejné.
To znamená:
- Jan Novakjr
- Jan Novaksr
- Jan Novak
Změna příjmení po svatbě
Než si zbytečně komplikovat svatební cestu, je dobré propočítat, kdy přesně na dovolenou vyrážíte a jaký cestovní dokument budete používat. Základní pravidlo zní, že příjmení na letence musí odpovídat příjmení uvedenému v pase, který v tu dobu budete používat.
Po svatbě má nevěsta tři měsíce na to, aby vyměnila starý pas za nový. Během této doby může cestovat na starý pas (na letence samozřejmě uvádí jméno za svobodna), později ale platnost starého cestovního pasu propadá.
Pokud svatební cestu plánujete krátce po svatbě, kupte letenku na jméno za svobodna. Jestli poletíte až později, musíte použít nový pas a s ním mít na letence uvedené i vaše nové příjmení.
Létání v těhotenství
Těhotné ženy mohou obvykle létat až do 28. týdne těhotenství (s výjimkou maminek vícerčat). Později budete potřebovat lékařskou zprávu a od 36. týdne vás snad žádná letecká společnost nepřepraví. U každé aerolinky se ale pravidla mírně liší, proto si pečlivě nastudujte přepravní podmínky, ať vás na přepážce něčím zbytečně nezaskočí.
Při kupování letenky dlouho dopředu je proto dobré popřemýšlet, jestli by se nemohlo stát, že v tu dobu budete těhotná. Jak se říká, „náhoda je blbec“, ale pokud se i tak „vlezete“ do přibližně 30. týdne těhotenství, mělo by to být v pořádku a na dovolenou byste mohla vyrazit i s břichem.
Veškeré informace, které ocení těhotné ženy na cestách, najdete ve článku: Cestovní plány vám zkřížilo těhotenství. Můžete létat, nebo zbývají už jen přesuny po zemi?
Kolébka pro miminko
Novopečení rodiče si při delším letu určitě budou chtít odpočnout. Skvělým pomocníkem potom je kolébka, která se po vzlétnutí upevní na stěnu letadla před první řadu cestujících. Miminko tam může zůstat po celou dobu letu, kdy jsou pasažéři odpoutaní.
Tento servis ale nenabízí všechny společnosti. Je-li k dispozici, tak o něj většinou musíte zažádat už dopředu, aby s tím letecká společnost počítala a kolébku vám přichystala. Jejich počet je také omezený, takže sejde-li se v jednom letu několik rodin s malými dětmi, nemusí na vás tzv. bassinet vyjít. Pečlivě proto prostudujte pravidla a obraťte se na zákaznický servis společnosti. Vyptejte se na konkrétní kroky, které musíte udělat, a nechte si potvrdit, že s vámi aerolinka opravdu počítá a dětská postýlka bude připravená.
Jídlo během letu
Pokud neletíte s nízkonákladovkou, kde si v zásadě za každý extra servis během letu musíte připlatit, měli byste v letadle dostat aspoň nějaké jídlo. U kratších letů se jedná spíš o svačinu, plnohodnotnou stravu většinou dostanete až při letech nad šest hodin.
Pamatujte, že možnost výběru a upřesnění vaší stravy (vegetarián, bez laktózy atd.) budete mít až později – přibližně měsíc až týden před odletem. Přihlásíte se do správy rezervace, kde zvolíte stravu, která vám nejvíc vyhovuje.
Rozhodně s výběrem nečekejte až na poslední chvíli nebo na check-in, v tu dobu už bývá možnost výběru jídla uzavřená.
Placení letenky
Limity na kartě
Našli jste letenku za skvělou cenu, chcete ji rychle pořídit a rozhodnete se pro platbu kartou. Než přejdete k samotnému nákupu, raději se ujistěte, že limit na kartě je vyšší než cena letenky. Mohlo by se totiž stát, že se platba neprovede, vy nestihnete zaplatit v době garantované ceny a druhý den budou letenky už o poznání dražší.
Platba v cizí měně
Letenky se v zásadě doporučuje kupovat přímo u operátora letu, existují ale případy, kdy se to nemusí vyplatit. Dejme tomu, že se chystáte letět s aerolinkou, která nepůsobí na území ČR. Odlet z Budapešti vám nevadí, při posledním kroku rezervace ale zjistíte, že aerolinka požaduje zaplatit let v měně státu, odkud odlétáte. České koruny by se tedy převedly na maďarské forinty a vy byste na kurzu mohli ztrácet. Koupit stejnou letenku jen o pár korun dražší u nějakého českého seriózního přeprodejce tak může nakonec vyjít levněji.
Řešením pro vás může být využití např. karty Revolut, která umožňuje směňovat měny za výhodné kurzy. Platební karty na cestách a jak z nich vytěžit co nejvíc
Pojištění storna letu
Ne vždy jde všechno podle plánu a mohou nastat situace, kdy budeme nucení zrušit veškeré plány na dovolenou včetně letenek. Možná vás proto napadne pořídit si pojištění storna zájezdu, ať ze zrušené letenky aspoň něco máte. Bohužel takhle to nefunguje. Pokud jste se nepojistili už předem nebo během nákupu letenky, máte smůlu – dopojistit se už nelze a peníze vám nejspíš propadnou. To už záleží na aerolince, u které jste letenku kupovali.
V jejích podmínkách totiž můžete najít situace, kdy vám letecká společnost vrátí peníze i bez uzavřeného pojištění. Jsou to sice výjimky, aerolinky od toho spíše odstupují, ale platí, že čím „lepší“ letenku jste kupovali (co se týče třídy i servisu), tím větší šanci na odškodnění máte. Z těch nejčastějších příčin se vychází vstříc nečekaným zdravotním komplikacím, úmrtí v rodině nebo přírodním katastrofám.
Při nákupu proto zvažte možnost připojištění a rozhodně si přečtěte tarifní podmínky, které se k vašemu letu vztahují. V případě potřeby tak budete mít hned jasno, s čím můžete počítat a jak postupovat.
Zavazadla
Oblíbená otázka na internetových diskusích – pustí mě do letadla se zavazadlem, které přesahuje velikostní limity? Odpověď zní… ano i ne. Záleží na spoustě faktorů – na aerolince, typu zavazadla, náladě pracovníků na letišti a tak dále. Všeobecně ale platí, že čím levnější letenka byla, tím přísnější budou podmínky. Na něčem Ryanair, Wizz Air anebo AirAsia musejí přece vydělávat.
Už při nákupu letenky si proto důkladně promyslete, co všechno budete potřebovat a kolik zavazadel s sebou chcete brát. Počet zavazadel v ceně najdete při výběru letenky, popř. v přepravních podmínkách letecké společnosti.
Dbejte na rozdíly mezi odbavovaným a příručním zavazadlem. Příruční bývá většinou v ceně letenky, kdežto za odbavované si mnohdy musíte připlatit. Jde o podstatně větší kousek, který by se vám do kabiny letadla nevešel, proto ho na letišti odbaví a dají do úložného prostoru letadla.
Co v jakém zavazadle (ne)můžete převážet, se dočtete zde: Jak zabalit příruční i odbavované zavazadlo, abyste předešli problémům na letišti i v cílové destinaci?
Prozkoumejte také poplatky, které si aerolinka účtuje. Dokoupíte-li si zavazadlo po zaplacení letenky nebo až při check-inu, nebudete platit extra poplatky, které by vám aerolinka neúčtovala během nákupu?
V zásadě lze říct, že u nízkonákladovek je nejvýhodnější vybrat tarif bez zavazadla a přidat ho v dalším kroku. Pokud byste chtěli dokoupit extra zavazadlo až po zaplacení, jeho cena může být až o polovinu větší.
U většiny aerolinek v podstatě nesejde na tom, jestli zavazadlo kupujete rovnou, nebo později, dobře vycházejí i tarify, které obsahují odbavené zavazadlo spolu s dalšími extra službami.
Nenechte se také zmást různými limity společností. Některé aerolinky omezují počet odbavených zavazadel a jejich rozměry, jiné zase uvádějí celkovou hmotnost, kterou součet vašich zavazadel nesmí překročit. Co se týče rozměrů, nezapomínejte na kolečka kufrů, ta se také počítají.
Pamatujte, že všechny lety na jedné letence mají stejné podmínky – to znamená, že dokoupené zavazadlo platí na všechny úseky. Pokud ale koupíte jednotlivé lety zvlášť, za zavazadlo musíte připlatit u každého úseku extra.
Aerolinka, nebo prostředník
Neméně důležitým bodem při nákupu letenky je zamyslet se, kde letenku koupit. Tu stejnou cestu rozhodně najdete na vícero webech za jiné ceny, které se mohou lišit až o stovky korun. Jenže ne každá sleva je zadarmo.
Rozhodnete-li se pro nákup u zprostředkovatelské agentury (na kterou se dostanete například při prokliku ze Skyscanner), nesnažte se ušetřit za každou cenu. Nejlevnější neznamená nejlepší – a u prodejců letenek to platí dvojnásob. Nejeden cestovatel už se spálil, když firma, u které letenky koupil, zkrachovala a letecká společnost ho pak neměla jak kontaktovat v případě posunu letu. V takovém případě vám bohužel nikdo a nic nepomůže. Letecká společnost na vás neměla kontakt a veškerá vina přechází na zprostředkovatele, od kterého se samozřejmě žádné finanční kompenzace nedočkáte.
Totéž platí i o zákaznickém servisu. Například Gotogate nabízí podstatně levnější letenky než další servery, to je ale právě vykoupené nulovým zákaznickým servisem. Potřebujete změnit kontaktní údaje? Nepřišla vám letenka na e-mail? Pravděpodobně se dočkáte stejně nepříjemné odpovědi – kontaktujte leteckou společnost.
Pokud tedy zvolíte nákup letenky přes agenturu, pečlivě ji nejprve vygooglujte a pročtěte recenze. Jen tak si uděláte přibližný obrázek o tom, co vás čeká v případě, že nastanou komplikace.
Letenku jste úspěšně a správně koupili? Buďte připravení i na hladký průchod letištěm. Letištní průšvihy: jak se co nejlépe připravit na svůj let a přitom se vyhnout nepříjemným situacím
Kam dál
Teď když jste se vyhnuli nejčastějším chybám a chytákům při nákupu letenky, nezbývá nic jiného, než se na let pořádně připravit. Prozkoumejte nejlepší příruční zavazadla, nastudujte, jak předcházet jet lagu, anebo se začtěte do průvodců, které vás danou destinací provedou.
Pavla Trávníčková
Pavla je cestovatelka a členka týmu Travel Bible. Už hezkých pár let žije v Indonésii a o svém životě tam píše na facebooku jako Pavla v Indo. Také stojí za projektem Backindo.
Hezké shrnutí. Ačkoliv to všechno člověk zná a letěl mnohokrát, vzhledem ke stavu dnešních leteckých společností je to stejně nevyzpytatelné… Hlavně ti zprostředkovatelé.