Jak zkrotit JET LAG? Aneb jak se vypořádat s časovým posunem a spánkem

13.12.2016|Kategorie: Doprava, Tipy a triky|

Znáte to. Venku se ochladí, lidé kolem vás začnou propadat předvánočnímu šílenství a vy máte pocit stěhovavých ptáků… nutkavý pocit, že musíte rychle odletět někam daleko. Ať už za sluncem a odpočinkem, nebo za pořádným cestovatelským dobrodružstvím. Vyčistit hlavu, nabít se energií a v dnešní době digitálních nomádů třeba v zahraničí na delší čas zůstat a pracovat odtud on-line.

Digitální nomádi během přesunů na jiné kontinenty počítají s tím, že budou pár dnů mimo provoz. Pokud letíte jen na dovolenou, pak může ztráta několika dnů vysněný relax nepříjemně zkrátit. Lucii jsme potkali na kurzu digitálního nomádství. Několik let pracuje jako vedoucí kabiny letadla. Kdo jiný než zkušená letuška dokáže objasnit, co znamená mýty opředený a často vyslovovaný jet lag, jak mu předcházet a jak se s ním vypořádat. Ověřené tipy najdete na konci článku.

Vaši cestu pravděpodobně začnete delším letem, na jehož konci rád čekává jeden nechtěný parťák. Hned na začátku ho bude potřeba trochu zkrotit! Říká si „jet lag“, jinými slovy „pásmová nemoc“.

Co je jet lag? Seznamte se

Se začátkem zimní letové sezony slýchávám kouzelné „jet lag“ stále častěji. Mnozí z vás už jste ho zažili na vlastní kůži, jiné cestovatele teprve čeká. Pojďme si hned zkraje říci, co „jet lag“ přesně znamená.

Je to tzv. pásmová nemoc, která se projeví po rychlém překonání několika časových pásem letadlem (z angličtiny: jet = tryskáč, lag = zpoždění).

Stáhni si ukázku Travel Bible

Jediné knihy, kterou na cestách nedáš z ruky.

Píši „nemoc“, ale nelekejte se. Neznamená to, že nemůžete nic dělat a jen máte čekat, až problém přijde, pak si vzít nějaké prášky a zase čekat, až to přejde. Právě naopak, sami uvidíte.

Jak ho poznáte?

Poznáte jej celkem snadno. Projevuje se hlavně na fyzické úrovni, i když s tělesným nepohodlím se mohou pojit také mírné obtíže psychické.

Pro jet lag je typické následující:

  • vyčerpanost
  • únava
  • bolest hlavy
  • žaludeční potíže (nechutenství, nevolnost)
  • dehydratace organismu
  • dezorientace
  • nespavost

S tím se může pojit: podrážděnost, stres, úzkost, přecitlivělost, snížená koncentrace.

Kdy na něj natrefíte

Všechny výše uvedené příznaky můžete mít například i po čtyřhodinovém nočním letu z Prahy do Hurghady, když jste si před letem nešli lehnout a v letadle očka nezamhouřili. Avšak nenechte se mýlit, to není pravý jet lag (nepřekonali jste více časových pásem). Jde jen o únavu z nočního letu a nevyspání.

Pravý jet lag se projevuje až po překonání 3 a více časových pásem (do 3 pásem se nevyskytuje, do 6 pásem jde kompenzovat relativně snadno a nad 6 pásem už hůře). Pokud často cestujete a absolvujete dlouhé lety, určitě jste si všimli, že času v daném místě lépe navykáte při letech na západ, naopak při letech na východ je vaše adaptace pomalejší a příznaky horší.

Aktuálně se to týká letů do Asie a Indonésie (oblíbené destinace jako Thajsko, Vietnam, Bali apod.). Nejlépe se tedy se změnou časových pásem vyrovnáte při denním letu na západ.

Kde se vůbec jet lag bere

Příčinou jet lagu je narušení přirozených biorytmů člověka. Laicky řečeno, naše normální fungování těla ovlivňuje střídání dne a noci – rytmické střídání světla a tmy. Jakmile se rychle dostanete na místo, kde je časový posun (noc a den nastávají jindy, než jste zvyklí), naruší se vaše vnitřní biologické hodiny a postupně se musíte přenastavit na nový režim.

Říká se, že pro dobrou adaptaci těla je potřeba na každé časové pásmo 1 den. Mně osobně trvá cca 3 dny, než novému času přivyknu, ať letím kamkoli nad 6 hodin (jedno, zda na západ, nebo na východ).

Dá se jet lagu účinně předcházet?

Mám pro vás dobrou zprávu: ano, dá. I když je ve hře mnoho faktorů, které vznik jet lagu ovlivňují (směr letu, celková vzdálenost, váš věk, fyzická a psychická kondice a životospráva, ale také větší/menší odolnost od narození), dá se mu některými kroky předcházet. Začít můžete už doma před samotným letem.

Úprava spánkových návyků

Jděte si lehnout o hodinu dříve, nebo později, než jak jste zvyklí – podle toho, kterým směrem poletíte. Pokud poletíte na západ, kde je o několik hodin méně než u nás, běžte doma spát o hodinu později, před letem na východ naopak o hodinu dříve. Stačí vždy jen o jednu hodinu (bez ohledu na počet překročených časových pásem).

Úprava jídelníčku

Pár dní před odletem můžete upravit váš jídelníček. Snídaně i obědy by měly být bohaté na bílkoviny (maso, vejce a luštěniny apod.). Omezte pití kávy v odpoledních a večerních hodinách (mezi 15. a 17. hodinou). K večeři si můžete dát něco lehkého, dobře stravitelného (rýže, polévky apod.).

K dalším konkrétním tipům se ještě dostaneme. V tuto chvíli chci říci, že dle mých dosavadních dlouholetých zkušeností se nedá jet lagu zbavit úplně (i když jsem slyšela o pár lidech, kteří tvrdí, že jet lag vůbec nemívají – nevím, co je na tom pravdy), můžete ale sami hodně zmírnit jeho příznaky.

Jet lag mýty aneb Co si někteří cestovatelé myslí, že pomáhá, a jak je to doopravdy

Když se o překonávání jet lagu bavím s lidmi, kteří často cestují do vzdálených zemí, musím se nad jejich metodami (o nichž si myslí, že jim pomáhají) mnohdy pousmát. Dlouhé lety a následnou únavu řeší různě, ale málokdy efektivně. Což je velká škoda, věřte mi. Jet lag totiž může cestovatele pěkně pozlobit a negativně ovlivnit prvních pár dní v nové destinaci. Takže: co doopravdy pomáhá a co ne?

Nefungující obrana proti jet lagu

  • alkohol a kofein (káva, energetické nápoje, černý čaj) – přispívají k dehydrataci organismu, a tím zhoršení jet lagu. Vlhkost vzduchu v kabině letadla je kolem 10 %, takže člověk bude po letu vysušený dost, netřeba to zhoršovat alkoholickými panáčky a zdánlivým energetickým dopingem v podobě kávy
  • nespat, neodpočívat – nesnažte se být za každou cenu v letadle vzhůru, naopak co nejvíce odpočívejte
  • koukat na filmy po celou dobu letu – určitě jste slyšeli o vlivu modrého světla displejů a obrazovek na organismus (narušuje tvorbu přirozeného spánkového hormonu melatoninu, důležitého pro kvalitní spánek). Sledování obrazovky během dlouhých letů nepřehánějte (obrazovky v letadle, monitory počítačů, iPady, mobilní telefony apod.)
  • prášky na spaní – na tuto pomocnou berličku prosím zapomeňte, akorát by vám narušila spánkové návyky a rozhodila vás úplně (prášky na spaní narušují hlubší fáze spánku a zhoršují nespavost)
  • melatonin (spánkový hormon, který se tvoří v těle a pomáhá upravovat přirozené biorytmy organismu) – tablety s tímto hormonem se nedají v České republice volně koupit, bez předpisu je můžete sehnat pouze v okolních zemích, opravdu je ale nedoporučuji. U jet lagu údajně pomáhají ke kvalitnějšímu spánku a regeneraci, mají ale i negativa – ovlivňují i další procesy v těle a mozku, o nichž člověk nemá ani páru, přece jen jde o uměle dodaný hormon, který z těla hned tak nevyprchá (na rozdíl třeba od homeopatik). Určitě jej nepoužívejte dlouhodobě a raději volte něco přírodního na rostlinné bázi
  • kouření cigaret – v letadle je samozřejmě zakázané, ale pokud máte třeba mezipřistání, zkuste cigaretu vynechat

Stáhni si ukázku Travel Bible

Jediné knihy, kterou na cestách nedáš z ruky.

Co na jet lag funguje

  • kdy spát – vždy mějte dostatek spánku. Pokud letíte přes den, pořádně se doma před letem vyspěte a snažte se jít na let odpočatí (nebalte věci na poslední chvíli, nepracujte do pozdní noci apod.). Pokud letíte v noci, jděte si doma ještě před odletem na pár hodin zdřímnout, ať po letu nemáte velký spánkový deficit. Po příletu se snažte co nejdříve přizpůsobit novému času – vydržte být vzhůru podle toho, kdy nastává noc v dané destinaci
  • co jíst – během letu nejezte těžká, mastná jídla, po letu je vhodné dát si něco výživného, co ale moc nezatíží trávicí systém a není to suché – doporučuji různé kaše, polévky, v teplém podnebí je skvělá dužina z mladého kokosu (tzv. kokosové masíčko)
  • co pít – během letu i po něm co nejvíce pijte nealkoholické nápoje (nemíním ale Coca-Colu a podobné slazené limonády), doporučuji hlavně vodu, čaje (bylinkové, zelené, z čerstvého zázvoru) a v teplém podnebí ochlazující kokosovou vodu z mladého kokosu
  • co do letadla – základem je pohodlné oblečení a boty na cestu (oblečení volnější, vzdušné, boty pohodlné a volnější, které se dají snadno vyzout) a do příručního zavazadla přibalte další užitečné vychytávky, které najdete zde

Jak to mám na cestách já, letuška  

Zajímá vás, jak to mám jako letuška na cestách? Jestlipak dodržuji rady, které jsem napsala? A zdalipak mám nějaké další osobní vychytávky na jet lag?

Musím přiznat, že v tomhle jsem jak vzorný pasažér, tak i létající personál. Když letím dálkovou linku jako cestující, dodržuji všechna svá doporučení a přidávám k nim další důležité „drobnůstky“.

Zde jsou mé osobní tipy v kostce:

  • Pokud mě čeká let, po němž hrozí jet lag, snažím se ho naplánovat tak, abych letěla přes den a nejlépe s maximálně 1 mezipřistáním (např. let z Prahy do Bangkoku s mezipřistáním v Dubaji). Víc mezipřistání může být sice levnější varianta, ale zato zbytečně unavující.
  • Po nastoupení do letadla si změním čas na hodinkách – na čas cílového místa.
  • Za letu střídám různé činnosti – kouknu na film, poslouchám hudbu, čtu knihu, píšu si nové nápady na svůj blog, spím, medituji a také cvičím (protáhnu celé tělo při cestě uličkou letadla a během čekání na toaletu, zlehka se lze protáhnout i při běžném sezení na sedadle).
  • Na palubu s sebou beru pár sáčků se zeleným čajem nebo nakrájený čerstvý zázvor, který si pak během letu nechám zalít horkou vodou.
  • Nosím kontaktní čočky a na let tedy musím být perfektně vybavená. Pokud taky máte kontaktní čočky, mrkněte na tipy.

  • Pokud jsem hodně unavená už po přistání, dám si aspoň „dvacet“ (krátký spánek pro restart organismu). Maximum je hodinka spánku.
  • Po přistání se pokud možno snažím být co nejvíce na čerstvém vzduchu, na slunci a v přírodě. Jdu se většinou aspoň na chvíli projít. Vyhýbám se ale ostrému polednímu slunci.
  • První den si v destinaci dávám oddech – žádný náročný program, hodně relaxace a odpočinku. Nechávám své tělo pomalu zvykat na jiný časový režim – spánkový i stravovací. (Pokud by vás na daném místě čekala pracovní schůzka, raději přileťte o 1–2 dny dřív. Po příletu z dovolené si také nechte 1–2 dny volno, abyste nemuseli hned druhý den do práce.)

Jet lag je běžným cestovatelským fenoménem, nemusíte se ho obávat. Jak se říká, připraveným štěstí přeje. Hlavně na sebe s adaptací příliš netlačte, poslouchejte hlas vlastního těla a dejte mu čas, aby si samo přirozenou cestou zvyklo.

Lucie Jeschková

Létání je Lucčiným koníčkem i vášní už odmalička, zároveň už víc jak 9 let i profesí. Pomáhá lidem létat s radostí, úsměvem a hlavně s nadhledem. Je autorkou blogu o cestování letadlem www.jaletim.cz. Lucii můžete potkat na Facebooku Letadlem s úsměvem. Těší se na vás!

 

Mautic is open source marketing automation