Zrušený nebo zpožděný let je noční můrou snad každého cestovatele. Je jedno, jestli vás čeká business trip, anebo před sebou máte vysněnou dovolenou. Tenhle začátek je rozhodně nepříjemný a nikdo na něj dobrovolně nečeká, asi ani milovníci adrenalinu. Když už ale situace nastane, co dělat? Odejít z letiště se slzami v očích, nebo bojovat za svá práva? Víte, že máte nárok na odškodné? Jeho výše a forma se liší a v článku vás seznámíme se všemi možnými variantami včetně osobních zkušeností cestovatelů.
O tak štědré ochraně, jakou požíváme jakožto létající Evropané, si ve zbytku světa mohou nechat jen zdát. Vzniku Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 snad musel předcházet nějaký kongres aerolinek, kde se všichni tak veselili, že pak nebyli schopni lobbovat. Vznikla totiž legislativa, která skutečně silně prosazuje výhody klientů před zájmy leteckých společností.
Evropská pravidla pro cestující v letecké dopravě
Zmíněné Nařízení EP č. 261/2004 je napsané velmi srozumitelně, takže pro detailnější pochopení práv a povinností cestujících doporučuji číst rovnou ze zdroje. Většinu z nás ale zajímají hlavně body, ze kterých nám plynou kompenzace, proto zde níže uvedu to podstatné.
Koho a čeho se předpis týká:
- Všech vnitroevropských letů, všech letů z EU bez ohledu na dopravce a všech letů do EU s evropským dopravcem. Výjimkou je Gibraltar, kde se Španělé a Britové na postupech dosud nedohodli.
- Situací, kdy je váš let buď zpožděný, zrušený, anebo je vám odepřen nástup na palubu (třeba když společnost prodá víc letenek, než má sedadel, a černý Petr padne zrovna na vás – to se mi stalo loni v Mexiku a letos v Paříži, více o tématu píše například dTest).
- Cestujících s platnou letenkou, kteří dorazí včas, což znamená minimálně 45 minut před odletem.
- Cestujících přepravovaných motorovým letadlem s pevnými křídly. Rogalla nechte doma.
- Letenek koupených za veřejně přístupné tarify. Toto z velké většiny vyřazuje například letenky koupené v rámci balíčku od cestovky (charterové lety).
- Újmy, která nebyla způsobena „mimořádnými okolnostmi, kterým by nebylo možné zabránit, i kdyby byla všechna přiměřená opatření přijata“, tj. typicky počasím.
Většina článku je přístupná pouze členům Travel Bible. Co se v článku dozví?
- Přehled kompenzací, na které máme nárok
- Jak postupovat při vymáhání nároku
Jediné knihy, kterou na cestách nedáš z ruky. Stáhni si zdarma ukázku Travel Bible
Zuzana Cabejšková
Posílám pozdrav své bojovné a milované Mámě pro její inspirativní přístup do života…I’ma keep runnin’ cause a winner don’t quit on themselves! #bey
Kam dál? Poslechněte si podcast s Jirkou Dolejšem, autorem vychytané aplikace Nejrychlejší letenky, díky které budete mít veškeré akční letenky v mobilu hned po jejich zveřejnění.
Napsat komentář