Sever Thajska a jeho hory jsou naprostý ráj pro motorkáře. Ať už vás láká čistě požitek z jízdy, chcete objevovat novou kulturu, prozkoumávat chrámy, ochutnávat boží jídlo, poznávat lidi, nebo si sáhnout na hranice svých fyzických i psychických možností.

Silnice 1081 z Nan dál na východ výlet na motorce Thajsko

Silnice 1081 z Nan dál na východ

Dohromady jsem v Thajsku strávil víc než rok, z toho většinu právě na severu země. Na motorce jsem tu najezdil přes 20 tisíc kilometrů – od dálnic přes nekonečné zatáčky bez provozu a s luxusním asfaltem po rozbahněné cesty skrz džungli.

Tento článek je určený primárně pro zkušené motorkáře, tipy z něj ale využijete i v případě, že jste poprvé sedli na skútr a svoboda na dvou kolech vás nadchla stejně jako kdysi mě.

Silnice 1081 z Nan dál na východ výlet na motorce Thajsko

Silnice 1081 z Nan dál na východ

Tento článek patří do vícedílné série.

Pro tipy na jednotlivá města, destinace a zajímavá místa jděte na samostatné průvodce.

Kdy na motorku do Thajska vyrazit

Ideální doba pro objevování severního Thajska na motorce je mezi listopadem a polovinou března.

Od konce března až do června může teplota šplhat nad 40 stupňů a následně do toho začíná pršet. Od července do října už se teploty trochu umoudří, ale stále dost prší. Čeká vás tak zelenější krajina, ale většinou mokré silnice – a hlavně na menších cestách riziko sesuvů nebo zaplavených úseků.

Kde půjčit motorku

Hlavně v centru regionu – městě Chiang Mai – najdete desítky půjčoven, kde krom skútrů půjčují i „dospělé“ motorky. Ve spoustě z nich se o ně ale příliš nestarají, proto vybírejte z půjčoven, které sami vlastní nadšení motorkáři a motorky servisují, jako by na nich jezdili jen oni.

Každá půjčovna od vás bude chtít jako zálohu váš pas + případně několik tisíc bahtů. Dostanete kopii pasu a stránky s vízem, které budete po cestě určitě potřebovat – je to normální, i policii kopie případně stačí. Ideálně si ale ještě před odletem zařiďte druhý pas.

Určitě si uložte telefonní číslo na půjčovnu pro případ potíží.

Motorka z C & P Big Bike Chiang Mai – Honda CB500X

Honda CB500X C & P Big Bike Chiang Mai

C & P Big Bike

Když jsem si před lety dělal dost podrobnou rešerši a ptal se pár motorkářů v Thajsku, všichni doporučovali C & P Big Bike. Majitel Lan je mechanik a vášnivý motorkář, i proto jsou jejich motorky vždy v perfektním stavu, navíc vždy maximálně pár let staré.

Mám s nimi jen nejlepší zkušenosti, vše vždy proběhlo bez problémů. Dvakrát jsem řešil padlou motorku (mojí blbostí) a platil jsem vlastně až nesmyslně malou částku – žádné popotahovačky, účtování pidiškrábanců, nic.

Rezervujte alespoň s dvoutýdenním předstihem, avšak pokud chcete vyrazit na delší dobu nebo o víkendu, tak ideálně i měsíc dopředu a víc. V hlavní sezoně mívají kalendář dost narvaný, motorky si tu nejvíc půjčují motorkáři z Bangkoku a dalších částí Thajska – kterých rozhodně není málo.

Nabízí i kufry, oblečení, celkem slušné helmy a navigaci nebo držák na telefon.

Rezervaci uděláte na webu, případně přes telefon nebo Facebook.

Pop Big Bike

Rozhodně největší půjčovna velkých motorek na severu Thajska. Nepečují o ně s takovou láskou jako Lan z C & P Big Bike, pořád ale máte celkem vysokou jistotu nové, servisované motorky. I tady je potřeba rezervovat dostatečně dopředu, i když máte o něco větší šanci, že i při last minute natrefíte na motorku typu, který jste si vybrali.

Ostatní půjčovny

I některé primárně skútrové půjčovny nabízí pár dospělých motorek. Berte je až jako zálohu, kdyby ani jedna výše zmíněná půjčovna neměla volného vůbec nic. Rozhodně pak nikam nevyrážejte bez pořádné prohlídky. V prudkých kopcích a na někdy dost technických silnicích rozhodně nechcete, aby vám motorka blbě brzdila nebo spadl řetěz.

Raději se vyhněte i půjčovnám Mr. Mechanic, kde sice mají větších motorek celkem dost, často ale v žalostném stavu a jejich jednání při případných problémech bývá… problematické.

Poslední dobou vzniklo několik agentur, které pořádají jen organizované motorkářské tours, motorky ale bez průvodce nepronajímají. Může to být skvělá varianta pro ty z vás, kdo se na samostatné objevování Thajska (případně i Laosu nebo Kambodži) necítíte. Jedna z těch velmi doporučovaných je TBB Tours.

Výlet na motorce do Ban Rak Thai, Mae Hong Son, severní Thajsko

Městečko Ban Rak Thai nedaleko Mae Hong Son

Jakou motorku vybrat?

Většinu svých motorkářských výprav jsem podnikl na Hondě CB500X nebo CRF250/CRF300. CB500X na delší cesty na silnici, CRF na pomalejší toulání po horách, kde mě to vždy láká odbočovat i na nezpevněné cesty.

Obě se v Thajsku vyrábí. Díky tomu nejsou zatížené vysokým importním clem a i půjčovné tak nabízí skvělý poměr cena/výkon.

Honda CB500X v Thajsku

Honda CB500X

To samé platí i pro další stroje podobných kategorií, tedy střední adventure motorky, ze kterých si určitě vyberete:

  • Honda NX 500 (de facto nástupce CB500X)
  • Kawasaki Versys 650
  • Triumph Tiger 900
  • Ducati Multistrada 950 (na tu jsem zatím nikde v rentalu nenarazil)

Pro některé výlety určitě můžete sáhnout i po víc silničních motorkách, opět vybírám několik z těch, které se vyrábí v Thajsku a nebudou stát raketu:

  • Honda CB650R a CB750 Hornet
  • Kawasaki Z650 a Z400
  • Kawasaki Ninja 400 a 650

Pokud vám nevadí připlatit si zhruba dvojnásobek, sáhněte po klasických velkých adventure motorkách jako Honda Africa Twin, BMW 1200/1250 GS nebo Suzuki V-Strom.

Honda CRF250 Thajsko výlety na motorce offroad Chiang Rai

Honda CRF250 kdesi v provincii Chiang Rai

Naopak velmi nedoporučuji motorky typu Honda Rebel… a už vůbec ne choppery nebo jiné dlouhé motorky. V podstatě všude vás čekají nekonečné zatáčky, často spíš serpentiny. Snadná ovladatelnost stroje v zatáčkách je tak základ.

Podrobnější tipy k půjčení motorky nebo skútru jsem už sdílel i ve článku Thajsko na vlastní pěst.

Potřebujete mezinárodní řidičský průkaz a v něm razítko na A. To i v případě, že byste jezdili na malém skútru. Policii – a hlavně pojišťovnu v případě problému – nezajímá, že v Evropě máte skútr automaticky k B-čku. Mezinárodní řidičák zároveň oficiálně neplatí bez běžného řidičáku, ke kterému byl vydaný.

Výlet na skútru severní Thajsko – nevhodné oblečení

Takhle prosím nejezděte. Ani na motorce, ani na skútru. Aspoň mají helmy, i když všelijaké…

Vybavení

Nasaďte pořádnou helmu s dobrým větráním, obujte pevné boty a oblečte prodyšné motorkářské kalhoty, kvalitní textilní bundu a rukavice. Ideálně si dovezte vlastní, nic moc jiného do kufru stejně dávat nepotřebujete. Něco vám půjčí i v půjčovně, nabídka je ale omezená. Oblečení se dá případně i koupit, s botami a helmami je to složitější.

Pro offroad výpravy bude ještě důležitější kvalitní a hodně prodyšné oblečení a offroad helma. Já ho neměl a většinou jsem kvůli vedru dost trpěl.

Ani na malém skútru prosím nikdy nejezděte v kraťasech a žabkách, jak to ráda dělá spousta turistů. Kamínkem od kol kamionu nebo broukem ve 100 km/h to opravdu nechcete dostat na holou kůži, navíc nikdy nevíte, který blbec v autě vám vjede do cesty.

Hodit se bude i navigace v telefonu, pro většinu výprav ji ale nepotřebujete mít stále před sebou. Obvykle pojedete dlouhé hodiny po jedné silnici, případně vás na křižovatce dobře navedou směrové cedule. Ne jako u nás, kde cedule kus před Jičínem ukazuje na Brno, ale o tom, kudy na ten Jičín, vám neřekne nic.

Silnice 1081 v severním Thajsku výlet na motorce

Na co dávat pozor

Jezdí se vlevo

Na motorce žádný problém, zvyknete si rychle. Jen se občas stane, že na liduprázdných silnicích po zastávce na vyhlídce zapomenete.

Silniční pravidla a právo silnějšího

Pravidla jsou podobná našim a místní je celkem dodržují. Rozhodně výrazně víc než třeba ve Vietnamu, o Indii nemluvě. I tak ale platí, že kamionu nebo autobusu raději uhněte z cesty. Stejně tak radši nikdy nespoléhejte na to, že vám auto dá přednost – ostatně já na to nespoléhám ani v Česku.

Maximální povolená rychlost

  • V zastavěných oblastech (obce): 60 km/h
  • Mimo obce: 90 km/h
  • Na rychlostních silnicích: 120 km/h

Nejezděte po soumraku

Už jen proto, že Thajci bohužel dost často řídí pod vlivem alkoholu. Mimo města zas můžete na silnici potkat některé z divokých zvířat, které uvidíte až na poslední chvíli. Což je třeba u buvola trochu nepříjemné.

Motorky nejsou pojištěné

Na rozdíl od půjčoven v Evropě nemají ty thajské havarijní pojištění. Platí jim pouze povinné ručení, které nekryje skoro nic – pokud někomu odřete auto, půjde to za vámi.

Zatím jsem nenašel rozumné externí pojištění na půjčené motorky, jezděte proto o to víc opatrně. Určitě se hodí i kvalitní pojistka osobní odpovědnosti („pojištění na blbost“).

Další praktické tipy

Ubytování

Většinou prostě jedu, jak dlouho se mi chce, a bydlení najdu na místě. Mimo thajské svátky a Čínský nový rok se nestane, že byste nenašli příjemný guest house nebo malý hotel za velmi rozumnou cenu.

Turistická infrastruktura je v celém regionu velmi dobře rozvinutá, hlavně díky turistům z Bangkoku a dalších bohatších částí Thajska.

Pokud nejedu na jistotu nebo v hodně turistických oblastech, snažím se vždy být na ubytování už mezi čtvrtou a pátou odpoledne. Pokud by totiž bylo plno a musel bych pokračovat do další vesnice nebo městečka, může to znamenat i hodinu cesty navíc.

Jídlo

Miluju thajské jídlo – a to na severu země obzvlášť. V každém aspoň trochu rozumném městečku najdete večerní trhy plné jídla, levné (skvělé!) vývařovny, pouliční barbecue a často i lepší restaurace.

Thajské jídlo streetfood

Jídlo z ulice za cenu kolem 50 THB

Ve vesnicích v horách už je to trochu komplikovanější – i tady jídlo vždy seženete, jen se musíte trefit do správného času. Snídani ideálně do devíti, oběd mezi jedenáctou a druhou a večeři od pěti nebo šesti do osmi.

Streetfood v Thajsku

Jeden z klasických streetfood stánků

Tankování

Tím, že místní i do nejzapadlejších vesniček v horách jezdí na skútrech a malých motorkách, vždycky nějaký benzín seženete. Často v místní sámošce v PET láhvích. Raději ale využijte klasické benzínky, když je to možné. U hlavních silnic je jich dost.

Ceny benzínu jsou zhruba polovička až ⅔ oproti našim. Velké čerpací stanice akceptují platební karty, vždy ale mějte po ruce pro jistotu dostatek hotovosti.

Ve většině z nich vás obslouží – stačí přijet ke stojanu, otevřít nádrž a říct „full“. Případně ukázat, za kolik bahtů. Skoro nikdy jsem při tankování nemusel slézat z motorky.

Většinou vám automaticky dají Natural 95, na hodně odlehlých místech se ale pořád může stát, že budou mít jen Natural 91. Krátkodobě to motorce nijak neublíží a na výkonu to skoro nepoznáte, dlouhodobě to však motoru nedělá úplně dobře.

Vodní buvoli na severu Thajska výlet na motorce Chiang Mai

I taková doprava s vámi občas sdílí silnici

Více praktických tipů najdete ve článku Praktický průvodce pro cestování v severním Thajsku – doprava, ubytování, jídlo a další tipy

Jednodenní okruhy a výlety z Chiang Mai

Začnu tím, co asi využije většina z vás, kdo článek čtete. Krátkými výlety z Chiang Mai, většinou se zastávkami na významných místech jako chrámy, vodopády nebo jeskyně.

Výlety můžete libovolně propojovat nebo modifikovat, trasy jsou navržené tak, aby vždy obsahovaly krásné zatáčkové silnice s výhledy. Skoro vždy se ale dají jak zkrátit, tak prodloužit.

Konkrétní tipy na místa, která navštívit při výletech kolem Chiang Mai, jsem sepsal do samostatného článku.

Stúpy pod vrcholem Doi Inthanon výlet z Chiang Mai na motorce

Stúpy na Doi Inthanon

Doi Suthep

Národní park a hora, která se prudce zvedá přímo nad Chiang Mai. Většina návštěvníků města se na horu vypraví, bohužel většinou jen do slavného chrámu Wat Phra That. A k jejich ještě větší škodě ne na motorce. Přitom silnice nahoru je skvělá.

Sakurová alej Doi Suthep výlet na motorce z Chiang Mai

Sakurová alej

Zajeďte si na kávu ve vesnici Doi Pui, jděte se projít po jejím okolí a následně pokračujte do vesničky Khun Chang Khian. Ideálně až později odpoledne se přesuňte k chrámu Wat Phra That a vychutnejte západ slunce. Jen pozor pak při cestě dolů, jednou mě za soumraku trefil ne úplně malý pták z džungle.

Výlet na Doi Suthep

Samoeng Loop kolem Doi Suthep

Taková malá ochutnávka severního Thajska. Krásný pohodový okruh kolem Doi Suthep, který vás během chvilky vezme z města do krásné přírody a ke spoustě božích výhledů.

Zastavte u vodopádu Mae Sa, v menší krasové jeskyni Ma Sap, na oběd v některé z místních vývařoven v městečku Samoeng a na kávu třeba v Cypress Lanes. Je jedno, kterým směrem pojedete.

Výlet kolem Doi Suthep, Samoeng Loop

Doi Inthanon Loop

Nejvyšší horu Thajska rozhodně nevynechejte. Už jen kvůli fascinujícímu vysokohorskému deštnému pralesu těsně pod vrcholem a výhledům od dvou slavných stúp. Ovšem také kvůli motorkářskému zážitku, silnice totiž vede až na vrchol.

Vyrazte ideálně hned ráno, ať máte co nejdřív za sebou nudný úsek po rychlostní silnici na začátku a zbyde vám co nejvíc času pro objevování parku a užívání zatáček. Jakmile totiž odbočíte do národního parku, začnete stoupat směrem k vrcholu, od kterého vás dělí více než 2000 výškových metrů.

Východ slunce z Doi Inthanon, výlet na motorce z Chiang Mai Thajsko

Východ slunce z Doi Inthanon

Hlavně střední část je plná luxusních rychlých zatáček. Výš už budete o něco pomalejší, hlavně kvůli nesnadnému předjíždění – provoz tu bohužel není úplně malý. Jestli někde hodně doporučuji připlatit za silnější motorku, je to na téhle trase.

Pro cestu zpět využijte klikatou silničku č. 1284 a následně č. 1013. Ještě před tím si ale udělejte odbočku k vodopádu Mae Pan.

Výlet z Chiang Mai na Doi Inthanon

Chiang Dao

Jedno z mých nejoblíbenějších míst. Nádherná skalnatá hora, která se prudce zvedá z nějakých 400 metrů nad mořem do 2175 metrů. Tady až nahoru nevyjedete, i její úpatí ale stojí díky jeskyním, chrámům a specifické atmosféře za návštěvu a dost bavit vás bude i cesta k ní.

Chiang Dao, výlet z Chiang Mai

Většinou jezdím okruh přes městečko Phrao, kudy vás dlouhou dobu čeká liduprázdná silnice. Rozhodně ne tolik zatáčková a epická jako silnice na Doi Inthanon, scenérie ale nabízí také krásné.

Nejvíc zatáček (na malé silničce) vás čeká při výjezdu na vyhlídku Doi Lhung Chiang Dao. Případně dojeďte až do městečka Mueang Khong, jen se budete muset do Chiang Dao vrátit zpět stejnou cestou. Pokud tedy nechcete na nezpevněnou cestu s několika brody.

Výlet na Chiang Dao

Thep Sadet a Mae Chedi – silnice 1252

Skvělá oblast na západ od Chiang Mai, ideální k pomalejšímu toulání. Největší motorkářský highlight je určitě silnice 1252. Na místě zvaném Lychee Viewpoint to klidně můžete otočit a spíš si po cestě udělat víc odboček a zastávek. Třeba do vesničky Mae Kampong, o které víc píšu v průvodci o Chiang Mai.

Výlet z Chiang Mai na Thep Sadet a Mae Chedi

Mae Hong Son Loop – více než 1864 zatáček

Slavný okruh, který by si podle mě aspoň jednou za život měl projet každý motorkář. Na zhruba 600 kilometrech uvidíte a zažijete skoro vše, co severní Thajsko nabízí. Zatáčky, výhledy, hory, vápencové skály, obrovskou krápníkovou jeskyni, vodopády, džungli, chrámy, různá etnika, luxusní pouliční barbecue i večerní posezení u piva s partou dalších cestovatelů.

Je na vás, jestli okruh projedete rychle, se zastávkami jen na těch nejzajímavějších místech, nebo budete víc objevovat a dělat si odbočky. Obojí stojí za to, i proto jsem okruh projel už několikrát.

Zatáčky u Pai, výlet na motorce z Chiang Mai Thajsko

Zatářky mezi Chiang Mai a Pai

Zároveň nezáleží na tom, kterým směrem pojedete. Jen tím, že si necháte nejvyšší horu Thajska Doi Inthanon na konec, pravděpodobně ušetříte za vstup do národního parku, na hlavní silnici nahoru vjedete totiž až za hlavní bránou. Nebo to tak aspoň bylo, když jsem po silnici 1192 od Mae Cham přijel naposledy, tedy v roce 2019.

Mae Hong Son výhled

Mae Hong Son Loop trasa na motorku

Doporučený itinerář

Den první

Vyrazte z Chiang Mai do Pai. Buď klasicky po silnici 1095, nebo oklikou po opuštěných 1349 a 1265. Mapu druhé varianty najdete dál ve článku u samostatného výletu do Pai.

Nechte si dost času pro objevování okolí Pai. Minimálně na Grand Canyon a do čínské vesnice se zastavte. Doporučuji i místní horké prameny, kde se můžete vykoupat.

Noční trh v Pai

Noční trh v Pai

Den druhý

Vyrazte ideálně brzy ráno. Máte tak velkou šanci, že z výhledu na nejvyšším bodě silnice Doi Kiew Lom uvidíte něco, čemu Thajci říkají moře mraků: pořádnou inverzi s tropickým sluncem nad hlavou. Ve zdejší kavárně navíc mají až překvapivě dobrou ledovou kávu.

Pod kopcem vás čekají dvě jeskyně. Větší, ale o něco vzdálenější Nam Lod, nebo o něco menší Pha Mon hned vedle hlavní silnice. Menší pořád znamená dost velká na to, aby vám spadla brada.

Jeskyně Nam Lod, Mae Hong Son Loop výlet na motorce Thajsko

Jeskyně Nam Lod

Pokračujte do městečka Mae Hong Son. Ubytujte se a vyjeďte prohlédnout chrám Wat Phra That Doi Kongmu. Večer vás čeká výborný večerní trh s jídlem u jezírka v centru.

Den třetí

Dejte si snídani, kávu a vyrazte dál na jih. Dnes není kam spěchat. Udělejte krátkou zastávku na vyhlídce Pha Bong a o kus dál následujte turistickou šipku doleva s nápisem „Ban Mong Microwave“. Nedělám si srandu a nebojte, nejedete do mikrovlnky. Jen k vysílači nad Hmongskou vesnicí, odkud se otevře luxusní výhled do všech stran.

Výhled Mae Hong Son

Pokračujte ideálně až do Mae Chaem.

Den čtvrtý

Vyrazte směrem k Doi Inthanon. Udělejte si odbočku k terasovitým rýžovým polím Pa Pong Piang, jen se připravte, že v zimě v nich velmi pravděpodobně nebude voda – i tak ale stojí za vidění, zvlášť pokud stihnete ranní mlhu.

Pokračujte zastávkou u vodopádu Mae Pan, kde se můžete vykoupat. A za chvíli už vás čeká parádní výjezd na vrchol Doi Inthanon. Víc jsem o hoře psal v sekci jednodenních výletů a v průvodci Chiang Mai.

Tip: Pokud jste už na Doi Inthanon byli v rámci jednodenního tripu, vyrazte z Mae Chaem dál na jih po silnici 1088 a skrz národní park Op Luang.

Případně už v městečku Khun Yuam neodbočujte na Mae Chaem, ale pokračujte po silnici 108, která vám naservíruje další sérii parádních zatáček.

Cesta do Pai, výlet na motorce z Chiang Mai

Cesta do Pai

Další cesty

Tuto část berte hlavně jako inspiraci, pokud už máte vše předchozí projeté, nebo se chystáte ježděním po Thajsku trávit víc času. Začínám dvou- až čtyřdenními výlety, v závěru už přidávám i trasy na týden a víc.

Ještě víc platí, že se trasy dají různě upravovat a propojovat, jejich nejlepší části většinou poznáte podle hustoty zatáček na mapě, případně je zmíním v textu.

Počet dní berte hodně orientačně. Závisí, jak moc chcete jezdit a jak moc zastavovat a poznávat. Já jsem na většině delších cest hlavně jezdil, klidně víc než 400 km za den. V horách, při nutných přesunech po hlavních cestách i víc. Jestli plánujete zkoumat chrámy nebo vyrážet na kratší treky po okolí, určitě si nechte víc času.

Pai

Pokud nemáte čas nebo chuť na celou Mae Hong Son Loop, případně jste ji už jeli, udělejte si alespoň dvoudenní výlet do Pai. Dá se naplánovat krásně jako okruh a cesta „zadem“ přes Samoeng a Ban Chan patří mezi moje hodně oblíbené.

Výlet z Chiang Mai do Pai na motorce

Doi Ang Khang

Další klidně jen dvoudenní výlet, který se dá navíc krásně spojit s návštěvou Chiang Dao. Dojedete – jak jinak než skrz boží hory a zatáčky – až na hranici Thajska s Myanmarem, kde z opuštěného thajského bunkru uvidíte barmskou obdobu železné opony. Smutný pohled, který ale stojí za to si připomínat.

Přespat můžete v jednom z kempů na Doi Ang Khang – mají je plně vybavené. Půjčí vám stan, matraci i deky. Jen se připravte, že ráno může být slušná kosa.

Pro cestu zpět vřele doporučuji zajížďku přes silnice 1178 a 1322. Nic moc zajímavého po cestě není, ovšem zatáčky a výhledy si užijete na maximum.

Výhled na Chiang Dao

Výhled na Chiang Dao při cestě „zadem”

Chiang Rai a Zlatý trojúhelník se zastávkou na Doi Pha Hom Pok

Nejsevernější thajská provincie sama vydá na mnoho a mnoho dní objevování. Koukněte případně do samostatného průvodce Chiang Rai.

Tento konkrétní okruh ale patří skoro mezi motorkářské povinnosti. Začněte návštěvou Chiang Dao, a pokud jste je ještě nejeli, pokračujte zajížďkou přes silnice 1322 a 1178 a Doi Ang Khang.

O kus dál si udělejte odbočku do národního parku Doi Pha Hom Pok. Až na úplný vrchol druhé nejvyšší hory Thajska se vyjet nedá, od kempu, kde zaparkujete, to ale není daleko.

Národní park Doi Pha Hom Pok

Národní park Doi Pha Hom Pok

Pokračovat můžete další scénickou zajížďkou po silnici 1314 přes Mon Doi Lang, dá se ale snadno vynechat.

V městečku Thaton se zastavte v neobvyklém chrámu a pokračujte přes čajové plantáže na Doi Mae Salong směrem k pohraničnímu Mae Sai.

Pak už vás čeká trojmezí Thajska, Myanmaru a Laosu, řeka Mekong, muzeum opia a monument Zlatého trojúhelníku.

Zastavte se ve slavném Bílém chrámu, nebo ideálně rovnou okolí Chiang Rai věnujte celý den.

Pro cestu zpět doporučuji opět drobnou zajížďku přes parádní silnici 1150.

Výlet do Chiang Rai a na Zlatý Trojúhelník z Chiang Mai na motorce

Phu Chi Fa a Phu Chi Dao

Výlet, který na mapu dávám z Chiang Rai, protože mi dává nejvíc smysl ho propojit s předchozím zmíněným. Samozřejmě ale můžete i sem vyrazit přímo z Chiang Mai.

Čekají vás hlavně dechberoucí výhledy přímo z hranice Thajska a Laosu, odkud budete koukat na majestátní řeku Mekong zhruba 1000 výškových metrů pod vámi.

Phu Chi Fa a Phu Chi Dao z Chiang Rai výlet na moroce

Nan, Doi Phu Kha a silnice 1148 – nejlepší zatáčky světa?

Jestli bych nějakou cestu mohl jezdit pořád dokola, je to asi úsek přes hory mezi Phayao a Nan. I když už sjezd z hor před Phayao směrem od Chiang Mai stojí za to a jen tak se neomrzí.

Jestli máte dost času, udělejte si z Phayao menší zajížďku na jih po silnici 1251 a následně po 1091 a 1092 zas na sever, kde se napojíte na silnici 1148. Okruh v mapě vede z Phayao k silnici 1148 nejrychlejší cestou, protože nejlepší úsek silnice 1251 na něm projedete na cestě zpět.

Silnice severní Thajsko výlet na motorce

Ale teď už pojďme na zmiňovanou 1148. Načerpejte ještě před jejím začátkem síly, dejte si kávu, pití i čurací pauzu. Budete sice míjet spoustu výhledů na vápencové hory a džungli, ale vsadím se, že budete chtít jen tahat za plyn, co to půjde. Parádní asfalt, technické i hodně rychlé části, pusto, prázdno a rohlík od ucha k uchu. Za mě jasný kandidát mezi nejlepší silnice světa.

Ještě nemáte dost? Pokračujte z Nan směrem k hranicím s Laosem přes národní park Doi Phu Kha a postupně na jih, kam až vás to bude bavit a na co máte čas. Silnice 1333 patří mezi další velké pecky, jen je o něco užší a aspoň při mé poslední cestě neměla zdaleka tak dobrý povrch jako 1148. Jinak bych ji mezi nejlepší silnice světa řadil taky.

Cesta se dá oproti mojí mapě zkrátit přes kteroukoliv větší odbočku nazpátek na západ, budete jich míjet několik.

Nan, Doi Phu Kha a silnice 1148 výlet na motorce z Chaing Mai

Mae Sot

Projížďka velmi vhodná pro víc silniční motorky. Spíš než malé silničky v horách vás čekají… větší silnice v horách. Podíváte se na další hraniční městečko u Myanmaru, do jeskyně Mae Usu a národního parku Taksin Maharat.

Jestli budete mít dost času, pokračujte z Mae Sot dál na jih po silnicích 1090 a 1288. A pak mi dejte vědět, jaké to bylo – tohle je jeden z mála výletů, které mě už dlouho lákají, ale zatím jsem je nestihl. Už jen fotky na Google Maps vypadají dost luxusně na to, aby cesta stála za hřích.

Mae Sot výlet na motorce z Chiang Mai

Sukhotai a stolové hory u Loei a Phetchabun

Nejvzdálenější místa, která jsem z Chiang Mai navštívil. Historické hlavní město říše Siam s památkami ze 13. až 15. století. A následně nádherné stolové hory a spousta skalnatých vápencových útvarů dál na východě, kde už severothajské hory postupně přecházejí v rozlehlou nížinu.

Úmyslně neuvádím konkrétní trasu ani mapu. Screenshot z mojí mapy je tu jen pro inspiraci, ať tušíte, o čem píšu. Tento výlet stejně podniknete až v době, kdy budete mít okolí Chiang Mai proježděné křížem krážem a po zemi se budete umět orientovat. Dřív to nemá smysl.

Na svůj bucket list si ale tuhle oblast zařaďte, čeká vás zase úplně jiná krajina než na severu.

Tento výlet má jako jediný ze všech zmíněných smysl začínat v Bangkoku, pokud vám nevadí ne úplně příjemný dálniční přesun na začátku.

Výlet ze Sukhotai do Loei a Phetchabun

Offroad cesty severem Thajska

Pokud vás láká opravdu pořádné dobrodružství, vydejte se mimo zpevněné silnice. V severním Thajsku jich vás čekají stovky, často mnoho desítek kilometrů skrz hory nebo džungli. Od relativně pohodových po hodně, hodně náročné. Jakmile začne pršet, spadnou do kategorie „velmi náročné“ asi úplně všechny.

Offroad cesta na motorce severní Thajsko Chiang Mai

Většina půjčoven navíc oficiálně vjezd na nezpevněné cesty nedovoluje a i adventure motorkám obouvá víc silniční pneumatiky. Tady se tedy může vyplatit sáhnout po starší motorce z menší půjčovny, kde s tím nemají takový problém.

Nebo se přidat k vedené offroad tour, což – pokud nemáte s offroad ježděním v Asii zkušenosti – do začátku velmi doporučuji. Najdete je v Chiang Mai, Chiang Rai nebo Pai.

Bahno v džungli Thajsko

Tohle úplně zažít nechcete. Bahínko, co se lepí všude.

Mě asi nejvíc bavilo toulání po horách mezi městečky Thaton a Chiang Rai. Orientoval jsem se podle pěších map na Mapy.cz a asi jen jednou jsem se musel otočit a pár kilometrů vracet.

Offroad výlet na motorce severní Thajsko Chiang Mai

Za tyhle výhledy to stojí

Skvělá byla i cesta napříč národním parkem Khun Chae, je vidět i na Google Maps. A pak cesta zadem za národním parkem Chiang Dao, směrem k hlavní silnici na Chiang Rai, kterou jsem omylem kdysi jel na skútro-motorce Honda Wave – cestu také najdete na Google Maps.

Nalákal jsem vás dostatečně? Uvidíme se příští zimu v Thajsku?

Rovnou si přečtěte i další velmi praktické a podrobné články z mojí thajské série:

 

Matouš Vinš
Spoluautor Travel Bible, dobrodruh, motorkář a milovník JV Asie.

Nejprodávanější na Travel Bibli

  • Přidat do košíku Detaily Rychlý náhled
  • Přidat do košíku Detaily Rychlý náhled
  • Přidat do košíku Detaily Rychlý náhled
  • Přidat do košíku Detaily Rychlý náhled