Zná to pravděpodobně každý, kdo někdy cestoval na vlastní pěst. I když dovolenou nebo výlet naplánujeme, jak nejlépe dokážeme, téměř vždy se najde něco, co nás překvapí nebo zaskočí. Ne vždy vše klape podle plánu – ať už jde o zpoždění letu, zmeškaný autobus, zažívací potíže spojené s exotickým jídlem nebo ztrátu dokladů – jsou to věci nepříjemné, všechno se ale dá nějak řešit. Neočekávané situace jsou to, co dělá dobrodružství dobrodružstvím, a tak netřeba věšet hlavu. I když je samozřejmě lepší být připravení a v podobných situacích vědět, jak si poradit.
Ztráta dokladů, ať už jde o jednotlivé ID karty, pas, nebo dokonce i o peníze, rozhodně patří k těm ošemetnějším situacím. Něco, co v zahraničí potřebujete k vlastní identifikaci a dalšímu cestování, je najednou pryč. Jste v cizí zemi, lidé mluví neznámým jazykem a na spoustu věcí platí jiná pravidla. Rodina a pomoc z domova je daleko, navíc nás často vedle stovek či tisíců kilometrů dělí i časová pásma.
Co tedy dělat, pokud se najednou ocitnete v situaci, že jste někde doklady ztratili, nebo je někdo ukradl?
Jak postupovat při ztrátě dokladů v zahraničí?
1. Zachovat klid a nepanikařit
Opravdu doklady z kapsy zmizely něčím přičiněním, vypadly, nebo jste je pouze zapomněli na hotelu? Pokud ani po prohledání všech možných úložišť nejsou k nalezení, je třeba promyslet, kde k tomu mohlo dojít. Je například možnost získat je nějak zpátky? Zkuste zavolat na autobusovou společnost, pokud myslíte, že jste je při cestě autobusem vyklepali z kapsy. Zeptejte se v restauracích, lidí kolem. Lidé obecně velice rádi pomůžou.
„V daný moment mi to přišlo jako tragédie, ale nakonec to nebylo tak hrozné,“ přiznává Lucie, která ztratila peněženku se všemi doklady při hikingu na Mallorce. „Kolemjdoucí pán mě nakonec svezl do vedlejší vesnice na policii. Objeli se mnou znova místa, kde to mohlo být, chodili se mnou asi hodinu ve tmě s baterkami po lese, ale nikde nic. Nakonec se mnou sepsali protokol,“ dodává Lucie.
2. Nahlášení události policii
Většina článku je přístupná pouze členům Travel Bible. Co se dozví?
- Jaké instituace kontaktovat
- Jaký je rozdíl mezi cestovním průkazem a pasem
- Co je potřeba pro vydání nového dokladu
- Jak koupit letenku, i když nemáte pas
- Tipy, jak ztrátě předchátet
Pokud se nic nenajde, je samozřejmě dalším krokem cesta na policii. Může totiž pomoci se záznamy z bezpečnostních kamer, nebo je možné, že už jim doklady někdo předal. Navíc je potřeba s policií sepsat protokol o odcizení, nebo ztrátě.
3. Kontaktování ambasády
Dalším velmi důležitým krokem je kontaktování ambasády a zjištění různých možností řešení dané situace. Kontakt na zastupitelský úřad ČR v zemi, ve které se nacházíte, naleznete na stránkách Ministerstva zahraničních věcí ČR. Raději si tyto údaje, včetně nouzové linky, obstarejte ještě před odjezdem.
V případě jazykové bariéry je samozřejmě možné kontaktovat ambasádu (zastupitelský úřad) jako první a požádat o pomoc při jednání s místní policií. S ambasádou se spojte i v případě, že máte, nebo je vám z domova posílán druhý pas – jako prevence zneužití identity.
Hledáte další informace o druhém pasu? Přečtěte si Proč mít dva cestovní pasy a jak je zařídit?
Cestovní průkaz, nebo cestovní pas?
Cestovní průkaz
Situace může být různá. Vaše dovolená už končí a vy se potřebujete nějakým způsobem dopravit domů? Nebo jste na několikaměsíční cestě kolem světa? Jste na ročním working holiday pobytu v zámoří? V prvním případě (krátkodobé dovolené, nebo naléhavém návratu domů) je řešení nejjednodušší.
Bude vám v nejkratší možné době zastupitelským úřadem vystaven dočasný cestovní průkaz, který slouží jako náhradní cestovní doklad s omezeným účelem. Lze tedy použít pouze pro návrat do České republiky. Cena cestovního průkazu je jednotná (400 Kč, nebo ekvivalent v cizí měně).
Potřebovat budete vyplněnou žádost o vystavení cestovního dokladu (která je k dispozici na zastupitelském úřadě, anebo vám ji pošlou elektronicky), dvě pasové fotografie a doklad totožnosti. Vystavení takového cestovního dokladu je zpravidla na počkání, nebo do druhého dne.
Nezapomeňte, že náhradní cestovní průkaz je vystavený za účelem návratu do ČR, takže je jeho platnost časově omezená. Po uskutečnění této cesty je také potřeba doklad odevzdat na městském úřadě v místě vašeho bydliště.
Nový cestovní pas
Vydání nového cestovního pasu je poněkud složitější a samozřejmě nákladnější.
Za vyřízení biometrického pasu zastupitelským úřadem v zahraničí zaplatí občané starší 15 let 1200 Kč (děti do 15 let 400 Kč). Lhůta pro vyřízení takové žádosti je ze zákona 120 dní (oproti 30 dnům v ČR) a pas se vydává osobám, které mají v zahraničí dlouhodobý pobyt. Zastupitelský úřad nový doklad nevydává, pouze zpracovává vaši žádost a vše zašle do ČR, kde pas vyhotoví a následně zašlou zpět k vám.
Kromě peněz na poplatek budete potřebovat vyplnit žádost o vydání cestovního pasu, jednu aktuální pasovou fotografii (jde-li o biometrický pas; v ostatních případech fotografie dvě), protokol od policie a doklad totožnosti. Pokud jste ztratili komplet doklady, přijde velice vhod mít fotokopii pasu. V nejzazší situaci může vaši totožnost prokázat i jiná osoba vlastnící pas, anebo zastupitelský úřad nalezne jiné řešení (mají speciální postupy, jak kontrolu totožnosti provést).
V každém případě potřebujete mít v ruce potvrzení od policie o ztrátě vašeho dokladu.
„Držitel českého cestovního pasu je pod ochranou České republiky. Všichni, jichž se to může týkat, se žádají, aby v případě potřeby poskytli držiteli tohoto pasu nezbytnou pomoc a ochranu podle mezinárodního práva,“ stojí ve skutečnosti na rubu přední strany pasu a ve světě tohle platí plošně.
Při jakýchkoliv nejasnostech se vždy můžete obrátit na již zmíněný zastupitelský úřad ČR v dané zemi, na jeho konzulární pracoviště, na Ministerstvo vnitra ČR nebo na Konzulární odbor Ministerstva zahraničních věcí ČR.
Ztráta řidičáku a dalších dokumentů
Pokud byl mezi ztracenými dokumenty také řidičák, ohlaste tuto skutečnost také na policii. Vydají vám protokol o ztrátě řidičského průkazu, který zároveň slouží jako dočasný doklad. Domů tak budete moci dojet podle plánu a poté si v ČR zažádáte o nový.
Českou kartičku pojištěnce potřebujete v zahraničí zejména v případě, že jste si nevyřídili žádné cestovní pojištění a cestujete na to evropské. (To, proč to není dobrý nápad, zmiňujeme v článku Jak vybrat nejlepší krátkodobé cestovní pojištění.) Ztrátu nebo odcizení kartičky ohlaste telefonicky na pojišťovnu a oni vám pošlou náhradní elektronický průkaz. Po návratu do ČR si poté vyřídíte nový.
Jak to opravdu chodí
- Nahlásíte vše na policii, kde s vámi sepíší protokol a vydají vám potvrzení o ztrátě dokladů.
- Spojíte se se zastupitelským úřadem v zemi, kde se nacházíte, a prodiskutujete s nimi další postup.
- Domluvíte si předem schůzku pro osobní návštěvu úřadu.
- Předložíte potřebné dokumenty (dvě pasové fotografie, vyplněnou žádost, důkaz totožnosti) potřebné pro žádost o vydání dočasného dokladu nebo nového cestovního pasu, uhradíte poplatek.
- S dočasným cestovním průkazem odcestujete v brzké době zpět do ČR.
- Na nový pas v zahraničí můžete čekat až zákonem stanovenou lhůtu 120 dní.
- Nový občanský průkaz vám v zahraničí nevystaví. Se žádostí budete muset počkat až do vašeho návratu.
Ztráta dokladů v rámci EU
V rámci Evropy a Evropské unie je řešení takové situace v podstatě jednoduchou záležitostí. Díky EU a schengenskému prostoru se dá po Evropě cestovat téměř bez pasu. Vzdálenosti jsou malé, domů se tedy dopravíte jednoduše. Samozřejmě se i v tomto případě ihned spojte s ambasádou, kde se ujistíte o dalším doporučeném postupu, a vše také nahlaste policii, aby vám vydali potvrzení o ztrátě dokladu.
Ztráta dokladů ve světě
Co se týče světa, je to o něco složitější a časově náročnější. Ne vždy je zastupitelský úřad ČR v blízkosti místa, kde se pohybujete. Vydání nového pasu se potom leckdy stává ještě nákladnější záležitostí, protože do města, kde se úřad nachází, musíte zajet osobně.
„Mému synovi propadl pas (musíte říct ‘pas se ztratil’, což mi poradili oni sami), zavolal jsem na ambasádu, jak to lze řešit. Nelze. Musel bych dvakrát do Ottawy, nebo jednou do Ottawy a jednou do Vancouveru (kde se nalézá honorární konzulát ČR), což je neuvěřitelný finanční obnos, zvlášť ve dvou lidech. Druhá možnost je naplánovat cestu zpět do ČR přes ambasádu některého ze států EU, kde vám údajně vystaví emergency passport. Žádnou jinou možnost mi nenabídli,“ svěřuje se Michal, který si takovou zkušeností prošel v Kanadě.
V místě, kde se nenachází zastupitelský úřad ČR (anebo je překážkou velká vzdálenost), je díky našemu členství v EU také možnost se s žádostí o vystavení náhradního cestovního dokladu obrátit na konzulát nebo velvyslanectví jiného členského státu Unie, který v zemi, kde se právě nacházíte, sídlí. Nejdřív všechno prodiskutujte se zastupitelským úřadem ČR v dané zemi. Podobnou zkušenost z Kanady měla také Simona, která ztratila pas měsíc před odletem zpět do ČR.
„Byla jsem v Britské Kolumbii, ve Whistleru, našla jsem si nejbližší konzulát pro ČR – to byl honorární konzulát ve Vancouveru – a tam jsem zavolala. Konzul mi řekl, že to musím řešit jedině přes velvyslanectví České republiky v Ottawě. Poradil mi, jak postupovat, aniž bych tam musela letět. Protože jsem měla do odletu domů měsíc, ujistil mě, že se všechno krásně stihne zařídit.“ Její zkušenost vypovídá o vstřícnosti českého velvyslanectví. „Všichni velice pružně reagovali přes e-maily. Ověření totožnosti a předání informací bylo do týdne, ne-li dřív. Jediným zdržením bylo samotné sjednání schůzky, protože to lze jen v pátky v rozmezí dvou hodin,“ dodává.
Kromě omezených úředních hodin je třeba připravit se na kulturní rozdíly. Například v Asii se – vedle jazykové bariéry – můžete setkat i s rozdílným přístupem.
Aneta s kamarádkou při dovolené v Thajsku řešila ztrátu pasu: „Nahlásily jsme ztrátu na policii, kontaktovaly ambasádu. Tím, že kamarádka měla ještě jeden pas, stačilo jít pro vízové povolení do Phuketu.“ Se vstřícností se však nesetkala: „Dokonce z ambasády volali na policii, tam ale úplně ignorovali telefony. Seděly jsme tam nějakých 9–12 hodin,“ dodává. „Nakonec nám až po zavíračce hodili razítko do pasu a uraženě za náma zabouchli.“ Jak se ukazuje, i přes nepřízeň okolností se vám na zastupitelském úřadě opravdu budou snažit pomoci situaci vyřešit, jak jen to půjde. „S pánem z ambasády, který nám radil, probíhalo vše super. Snažil se nám pomoci za každou cenu. Negativní zkušenost byla jen s Thajci,“ uzavírá Aneta.
Pas a koupě letenky/víza
Jste v situaci, kdy potřebujete koupit letenku, ale do data odletu vám současný pas vyprší, nebo jste ho ztratili a bude vám vydán pas s novými údaji? Žádné obavy, většina leteckých společností při koupi letenky číslo pasu vůbec nevyžaduje. Pokud však čistě náhodou kupujete letenky přes portál, kde je číslo pasu potřeba, vyplňte to staré. Směrodatné je číslo pasu, které uvádíte při check-inu a následně na letišti při nástupu do letadla.
Situace je však jiná, pokud ztratíte pas, na základě kterého byla udělena určitá víza (například ETA, ESTA). Tato víza jsou elektronicky spojena s konkrétním pasem, proto je v tomto případě nutné víza obstarat znovu na nový pas, se kterým budete cestovat.
Pát tipů na závěr
Téměř všemu se dá předejít, proto prevence není nikdy na škodu. Zde je pár tipů, jak si můžete život usnadnit – předejít problémům, anebo si vyřešení problému alespoň urychlit.
Dva cestovní pasy
Ač se to možná zdá nereálné, zákon nijak nestanovuje, kolik cestovních pasů může občan mít. Stačí pouze odůvodnit svoji žádost o vydání druhého pasu (nedostatek místa na razítka s vízy, někdejší návštěva muslimské země bránící vstupu do jiné země apod.). Takovou žádost podáte na příslušném obecním úřadě, kde o ní rozhodnou. Více informací najdete v článku.
Kopie pasu či ID
Mějte fotokopie pasu či ID pro usnadnění identifikace a procesu vydání nového dokumentu. Fotokopii samozřejmě uschovejte jinde než v peněžence s ostatními doklady.
Fotokopie pasu či ID je také ideální v elektronické podobě. Oskenované doklady si zašlete e-mailem, vždy je pak dohledáte.
Tip: Vždy si také pořiďte kopie aktuálních víz.
Peníze a doklady mějte odděleně
Nikdy nedržte všechny doklady, karty a peníze pohromadě. Hotovost rozdělte na menší částky a ty uložte do různých zavazadel. Noste například cestovní pas u sebe, ale občanský průkaz v kufru apod.
Důležité kontakty
Sepište si důležitá telefonní čísla a kontakty předem (zastupitelský úřad, banka, pojišťovna). V případě, že se něco stane, nebudete muset dohledávat nic na internetu a můžete pomoc hned kontaktovat.
Neotálejte
Řešte vše co nejrychleji, nečekejte na poslední chvíli. Úřady většinou mají omezené úřední hodiny. Lhůty pro vystavení dokladů (například nového pasu) mohou být také zdržením navíc.
Na závěr ještě jeden tip. Pro představu situace: jste sami v Americe a podaří se vám ztratit peněženku s veškerou hotovostí a platebními kartami. V hotelu nemáte předplacené ubytování, nyní ho nemáte ani jak zaplatit. Navíc vám zbývá ještě pár dní do odletu. Jste bez peněz i prostředků. Co teď? Naštěstí existuje společnost zvaná Western Union, která zprostředkovává peněžní převody do i ze zahraničí. Stačí jen najít jejich pobočku. Za malý poplatek vám může někdo z domova poslat hotovost a zachránit tak zbytek výletu.
Jak jsme už zmínili, všechno se dá nakonec nějak řešit. Základem je zachování klidu a postupování dle pokynů. A nezapomeňte nepodcenit přípravu.
Posledních pár let se intenzivně věnuji objevování nádherných míst naší planety i různých zemí. Moc ráda o tom občas napíšu nebo vše zdokumentuji fotkami. Po Austrálii a Švédsku si momentálně užívám krás kanadského Vancouveru. Můžete mě sledovat na Instagramu jako Whate17ver.