Jak ušetřit na cestování vlakem u našich sousedů

05.07.2016|Kategorie: Doprava, Tipy a triky|

V minulém díle jsme si ukázali, jak obecně ušetřit na vlakových jízdenkách po Evropě. Železnice je pořád dostupný, pohodlný i rychlý způsob dopravy, a proto nyní přinášíme konkrétní přehled levných a akčních jízdenek u našich sousedů. Na Slovensku, v Polsku, Německu a Rakousku.

Slovensko

Náš nejbližší soused nabízí výletníkům velké množství atraktivních míst, ať už to jsou některá města nebo krajinné oblasti typu Tater a Horehroní. Vlakovým cestovatelům však chybí jedna podstatná věc: síťová jízdenka (kromě TEŽ – Tatranské elektrické železnice; ta nabízí i SMS jízdenku). Na Slovensku není jiná možnost než kupovat jednotlivé jízdenky. (Jedna výjimka existuje, o ní však trochu níže.)

Jízdné zdarma pro studenty

Určitě jste zaregistrovali, že v rámci politické kampaně bylo na Slovensku zavedeno jízdné zdarma pro studenty. Může to využít i Čech, pokud se mu neprotiví cestovat za peníze slovenských daňových poplatníků. Jízdné zdarma totiž platí pro studenty z celé Evropy.

S fotkou a potvrzením o studiu si nezbytnou průkazku vyřídíte na kterékoliv pokladně na počkání do pěti minut a můžete začít cestovat po Slovensku zdarma. Samotná průkazka nestačí – vždy je třeba mít volnou jízdenku na trasu, po které chcete cestovat, v případě rychlíku či expresu navíc vázanou na vybraný vlak. V případě cestování vlaky EuroCity na trase Praha – Brno – Kúty – Bratislava – Nové Zámky – Štúrovo – Budapešť (a opačně) je na slovenském území příplatek ve výši 1 € a při cestě pendolinem na trase Praha – Ostrava – Žilina – Poprad-Tatry – Košice (a zpět) je zapotřebí povinné rezervace (3 €). Jinak neplatíte žádné příplatky ani rezervace.

Zmíněná volná jízdenka se dá koupit v první stanici na území Slovenska, kde vlak staví. Na úseku od státní hranice do první stanice na území Slovenska (Púchov, Čadca nebo Kúty) je třeba mít jinou jízdenku.

Síťová jízdenka Slovak

Uvedl jsem, že slovenské železnice nenabízí síťové jízdenky. To platilo do léta 2012, od kdy ZSSK nabízí Slovak – 31denní síťovou jízdenku platnou od 1. července do 31. srpna na cesty vlakem po Slovensku bez jakýchkoliv omezení. Oproti jízdnému zdarma platí už od státní hranice a ve vlacích EuroCity není třeba platit příplatek (místenka v pendolinu je však stále povinná). Zakoupení jízdenky Slovak je podmíněno držením slevové kartičky Klasik RailPlus (vzápětí ji zmíním). Cena síťové jízdenky je 55 € a pro držitele kartičky <26 (tedy pod 26 let) 45 €.

Slevová karta Klasik RailPlus

Nejste student, avšak cestujete často na Slovensko a chcete to mít levnější? Slovenské železnice nabízí kartu Klasik RailPlus. Za 35 € získáte na jeden rok slevu 25 % na vnitrostátní i mezinárodní jízdné (studenti s kartou Junior RailPlus Euro<26 za 16,50 eur mají slevu 40 % na vnitrostátní a 25 % na mezinárodní jízdné). Držením této kartičky se podmiňuje prodej letních síťových jízdenek Slovak, navíc máte slevu i do mnoha různých podniků.

Psali jsme i o tom, jak cestovat levně vlakem po ČR

Polsko

Vlaky v Polsku bývaly velice levné, což se bohužel v uplynulých 10 letech změnilo. Ačkoliv jsou vlaky stále levnější než u nás, jízdenka do prémiového produktu polské železnice, rychlovlaku pendolino (jezdícího především mezi Katovicemi nebo Krakovem, Varšavou a Trojměstím), vychází cenově na občas i čtyřciferné částky.

Náplastí na tyto nevýhodné jízdenky, kdy už je levnější využít i letadlo, jsou síťové jízdenky na celý víkend, nebo poslední dobou stále se rozvíjející akční jízdenky. Loni byla dokonce akce 1 000 000 jízdenek za 25 złotých na libovolnou trasu, díky které se dalo dostat z českého příhraničí na pláže u Baltského moře za neuvěřitelných 175 korun. Zda se objeví i letos je ve hvězdách.

Síťové jízdenky

Jednou z nejatraktivnějších nabídek pro cestování vlakem v celé Evropě vůbec jsou polské síťové jízdenky Bilet weekendowy nebo Bilet weekendowy plus. Platí ve všech dálkových vlacích TLK (rychlíky) nebo IC (InterCity), v případě varianty „plus“ též v rychlých vlacích EIC (Express InterCity) a za příplatek 10 zł i ve vlacích EIP (Express InterCity Premium) od pátečních 19.00 do pondělních 6.00 hod. Jízdenky se dají koupit jak do druhé, tak i do první vozové třídy (což především při cestování v létě nebo přes noc doporučuji; cenový rozdíl není příliš velký) a skutečně s nimi můžete realizovat výlet, kdy v pátek večer vyjedete z českého příhraničí přes noc do Trojměstí, užijete si den u Baltu, poté se přes noc přepravíte do Krakova či do Tater, kde strávíte celý den a večer vyrazíte k českým hranicím, kam dorazíte v pondělí ráno.

Místenky jsou ve všech vlacích k těmto jízdenkám zdarma, a proto vás takový výlet vlakem vyjde v první třídě na cca 760 korun za osobu (případně na 550 korun ve druhé třídě). Cestovat samozřejmě můžete libovolně (např. vyjet v sobotu ráno a vrátit se v neděli večer, nebo vyjet třeba jen na jeden den), cena bude pořád stejná a nižší, než za jednodenní jízdenku platnou pouze v ČR.

Jízdenka však má i své nevýhody, platí pouze ve výše vyjmenovaných vlacích, které nejezdí všude a ne vždy možná vyhoví vašemu časového plánu cesty. Na osobní vlaky (Regio) či vlaky jiných dopravců (např. KD, KŚ, KM, KML) to tedy neplatí a je třeba jízdenka zvlášť.

Druhá nevýhoda: k jízdence se nedají koupit lůžkové či lehátkové rezervace do nočních vlaků. Cestu přes noc tak budete překonávat nepříliš pohodlně ve voze na sezení. Pokud byste chtěli cestovat spacím (lůžkovým či „lehátkovým“ – Tania kuszetka) vozem, je třeba mít pro onu cestu jízdenku (a rezervaci) zvlášť.

Nevadí vám zdlouhavé cestování osobními vlaky, anebo je pro vás cena prioritou? Dopravce Przewozy Regionalne nabízí také svou síťovou jízdenku, dnes platnou i u většiny oblastních dopravců (např. KŚ ve Slezsku, KD v Dolním Slezsku, Arriva v Kujavsko-Pomořském vojvodství atd.), a to nejen na víkend, ale i na libovolně dlouhou dobu (třeba týden).

Cestovat přes celé Polsko osobními vlaky je sice zážitek jen pro otrlé, avšak dát za týden cestování po Polsku necelou tisícovku…

Rakousko

Vlaky v Rakousku se mohou zdát na první dojem drahé, avšak zdání klame – při cestování z Česka je možno využít neuvěřitelně levné akční jízdenky zakoupené přes internet nějakou dobu před cestou, díky kterým se dá jet lyžovat z Prahy do Zell am See za necelou pětistovku na osobu. Vnitrostátní jízdenky jsou při nákupu předem přes internet velice levné a navíc nabízí možnost za výhodnou cenu cestovat i v první třídě. Žádný železniční fanoušek by si neměl nechat ujít možnost cestovat panoramatickým vozem švýcarských drah z Grazu do Zürichu za necelých 1700 Kč, protože ty výhledy za to opravdu stojí. 

Akční jízdné

Věděli jste, že se dá jet vlakem z Prahy až do Alp za pouhých 524 Kč? Tuto možnost vám nabízí akční jízdenky – České dráhy ve spolupráci s těmi rakouskými zavedly velmi levné mezinárodní jízdenky v tarifních pásmech. Levné akční jízdenky však nabízí i samotné rakouské železnice, např. z Vídně do Innsbrucku za 19 eur, do Linze za 9 nebo do Benátek 19 eur.

Opět zde platí pravidlo nakupovat předem a přes internet, v případě akčních jízdenek z Česka se pak ještě dá ušetřit dělením jízdného podle jednotlivých pásem. Akční jízdenky platí i do nočních vlaků a dají se k nim dokupovat příplatky do spacích vozů, díky čemuž pak vychází cesta přes noc z Vídně do Zürichu v lehátkovém voze na 49 eur, anebo z Vídně do Hamburku či Porýní v lehátkovém voze na 59 eur.

Einfach-Raus-Ticket

Chcete cestovat po Rakousku ve více lidech a nevadí vám podmínka, že smíte použít pouze regionální vlaky? Rakouské dráhy nabízí jízdenku zvanou Einfach-Raus-Ticket. Stojí 32 eur a platí pro 2–5 osob ve všech regionálních vlacích v rámci celého Rakouska. Je sice fakt, že se v Rakousku nachází pár oblastí, kde regionální vlaky nahradily autobusy (příkladem může být úsek Telfs-Pfaffenhofen – Bludenz v Alpách), v daném úseku vám tak nezbývá jiná možnost než využít dálkový vlak, avšak délka takových úseků není příliš velká a za jízdenku na dálkový vlak tak dáte jen pár eur. Pokud přihodíte dalších devět eur, můžete s sebou vzít i jízdní kolo.

Sommerticket

Na špičce všech evropských vlakových jízdenek se – hned po celoevropském Interrailu – ještě donedávna nacházela síťová jízdenka Sommerticket, platná (dle názvu) v létě. Jízdenka platí od začátku července do půlky září ve všech (tedy i dálkových) vlacích v Rakousku. Loňskou nepříjemnou výjimkou se staly noční vlaky, kvůli čemuž jízdenka ztratila docela velký potenciál, avšak nabízí opravdu neuvěřitelné možnosti cestování (za dva a půl měsíce v Rakousku se toho dá stihnout opravdu hodně) a jízdenky na noční vlaky se dají pořídit za zhruba 32 eur, což je stále přijatelné.

No a cena samotné jízdenky Sommerticket? Nákup jízdenky byl vázán na slevovou kartu a ještě před pár roky vám stačila – díky dohodě s ČD – česká IN-karta. S ní vás jízdenka pro osoby mladší 20 let vyšla na stěží uvěřitelných 19 eur, tedy asi 520 Kč. Osoby mezi 20 a 26 lety za ni zaplatily 39 eur. Co patří mezi nevýhody této jízdenky je fakt, že osoby starší 27 let už si ji zakoupit nemohou.
Dnes se podmínky změnily a k nákupu je třeba rakouská zákaznická karta, která je detailněji popsána níže, navíc i cena jízdenky stoupla: do dvaceti let ji pořídíte za 39 eur a od dvaceti do 26 let 69 eur. V každém případě, pokud plánujete alespoň jednou za léto vyrazit na nějaký větší výlet do Rakouska, už i tak se vám jízdenka určitě vyplatí. Bonus v podobě neomezeného množství dalších výletů bez starostí s dopravou po Rakousku už je pak víc než jen příjemný.

VorteilsCard

Cestujete často do Rakouska? Slevová karta VorteilsCard vám nabízí slevu 50 % na vnitrostátní a 25 % na mezinárodní jízdné. Na rozdíl od české IN-karty ji jako slevu na mezinárodní jízdné uznávají rakouské, německé a švýcarské železniční společnosti, takže s ní můžete mít slevu i na již tak levné akční jízdenky. Samotná sleva 50 % na vnitrostátní jízdné je poměrně výrazná – částka 20 eur, za kterou lze kartu pořídit, se vám vrátí již při jedné cestě do Vídně. Držením této kartičky je také podmíněno vydání letní síťové jízdenky Sommerticket, takže pokud uvažujete nad touto jízdenkou, je kartička nutností. Nabídne vám pak velmi příjemnou slevu po zbytek roku, takže se opravdu vyplatí.

Německo

je považováno za jednu z nejlepších zemí, co se veřejné dopravy týče. Vlaky zde jezdí často a především velmi rychle, na mnoha úsecích rychlost překračuje 250 km/h a mezi Frankfurtem a Kolínem je vysokorychlostní trať, na níž vlaky uhání třísetkilometrovou rychlostí. Že musí být takové cestování velmi drahé? Autor tohoto článku dal za jízdenku na únorový výlet, při kterém navštívil Frankfurt nad Mohanem, Porýní a Hamburk, necelých 1050 Kč. Od roku 2011 jsou velkou konkurencí pro do té doby monopolní železnici dálkové autobusy, které zemi křižují všemi směry a lákají cestující hlavně na levné jízdenky, což se snaží železniční společnost Deutsche Bahn odvracet všemi možnými způsoby.

Akční jízdné

Ačkoliv jsou německé vlaky v základu velmi drahé, všemožné akční jízdenky jejich cenu snižují na minimum, občas i pod cenu nákladů na jejich provoz. Německé dráhy nabízí obecně dva druhy levných jízdenek – vnitrostátní Sparpreis a mezinárodní Europa-Spezial. Podmínkou je nákup přes internet, tedy zhruba stejná pravidla jako ve zbytku Evropy (ač německé dráhy byly v této oblasti průkopníkem).

Německé dráhy navíc nabízí vyhledávač vnitrostátních akčních jízdenek dle ceny, který vám v daném časovém období najde nejlevnější možnou jízdenku, byť může být vázaná na vlak s odjezdem velmi brzo ráno, anebo s pobytem v některé stanici přes noc.

LänderTicket

Neuvěřitelné možnosti cestování vám nabízejí síťové jízdenky LänderTicket, platné v oblasti spolkových zemí (či jejich kombinaci). Taková jízdenka platí v celé oblasti spolkové země, pro kterou byla vydána, včetně mírných zásahů do sousedních spolkových zemí (ba někdy i států), a to jak v železnici, tak většinou i v regionálních autobusech. Velká výhoda této jízdenky je však ta, že platí i v městské dopravě v naprosté většině měst. Tento fakt vyrovnává nevýhodu, že jízdenka neplatí v dálkových vlacích – pouze ve vlacích kategorie IRE, RE, RB, ALX a některých dalších, naopak neplatí ve vlacích EC, IC, ICE, CNL, EN, TGV a D (pozor tedy na dva páry vlaků Praha – Mnichov; na českém území jedou jako EC, na německém jako ALX, jízdenka v nich tedy platí, ač se to nemusí kvůli označení EC na první pohled zdát).

To však díky rychlostem vlaků v Německu nemusí být překážkou, leckde totiž i regionální vlaky dosahují rychlosti 160 nebo 200 km/h. Síť regionálních vlaků je velmi hustá a až na výjimky nebudete cestovat výrazně pomaleji než dálkovým vlakem.
Největší výhoda této jízdenky: platí pro jednu až pět osob. Samozřejmě čím více lidí na tuto jízdenku cestuje, tím méně za ni každý dá. Ceny jízdenek se pak pohybují v závislosti na velikosti spolkové země a počtu cestujících, jdou zakoupit také do první vozové třídy a někde i ve variantě „Nacht“, platné od 18.00 do 6.00 hod. následujícího dne. A vězte, že i s tím se dá leccos realizovat, například v Berlíně se doprava nezastaví ani v noci a taková noční návštěva pátečního Berlína pro mne byla jedním z nejlepších životních zážitků.

Labe-Elbe, EgroNet, Euro-Nisa-Ticket

Mezi nejzajímavější nabídky pro cestování vlakem patří bezesporu síťové jízdenky, zavedené počátkem tisíciletí na podporu mezinárodní dopravy mezi Českem a Německem. V příhraničí Ústeckého kraje a Saska se dá cestovat na jízdenku Labe-Elbe, v příhraničí Libereckého kraje a Lužice (navíc i v části Polska po město Jelenia Góra) platí jízdenka Euro-Nisa-Ticket a pro cestování v oblasti Chebska a okolí měst Zwickau, Plauen a Hof je v nabídce jízdenka zvaná EgroNet.

Tyto jízdenky mají společná pravidla – platí pouze v regionálních vlacích (což je podstatné prakticky pouze u Labe-Elbe a EC vlaků Praha – Děčín – Drážďany – Berlín, kde neplatí), platí jak ve vlacích, tak v MHD ve všech městech v oblasti platnosti (v případě Labe-Elbe to jsou jak Drážďany, tak i třeba Děčín, Ústí nad Labem či Most) a platí jeden celý den, ať už je pracovním, nebo víkendovým. Jízdenky lze zakoupit jak pro jednoho, tak pro 2–5 cestujících (za pevně stanovenou cenu) a stejně tak i pro psa či pro jízdní kolo.

Jako perlička na závěr pak může posloužit cenová kalkulace výletu pěti osob z Prahy do Drážďan a zpět, pokud vám nevadí, že cesta zabere delší dobu než přímo (lehce přes tři hodiny oproti dvěma hodinám u přímých vlaků), avšak vzhledem k platnosti jízdenky i na MHD v Drážďanech pak nemusíte řešit přesuny po městě. Jízdenka Labe-Elbe platí už od Vraňan, kam skupinové zpáteční jízdné pro pět osob z Prahy vychází na 390 Kč. Jízdenka Labe-Elbe pro pět osob pak stojí 550 Kč, jeden člověk tak za uvedenou cestu z Prahy do Drážďan zaplatí 94 Kč.

Najděte si auto na Rentalcars

Už jste četli univerzální tipy k cestování po Evropě? –> 7 tipů, jak cestovat levněji vlakem po Evropě

Autorem článku je Adam Vantig, redaktor portálu ŽelPage.cz a Travel Expert v TravelSupport.eu a Some move. Součástí jeho práce je i příprava itinerářů pro cesty vlakem po EU.

Pánské cestovatelské tričko
Před 5 hodinami zakoupil(a) Jana z města: Dvůr Králové nad Labem
 
VIP členství na 6 měsíců
Před 6 hodinami zakoupil(a) tester z města: tester.sk.a@increver.com
 
Ebook + roční VIP členství
Před 6 hodinami zakoupil(a) tester z města: tester.sk.a@increver.com
 
Ebook + roční VIP členství
Před 6 hodinami zakoupil(a) tester z města: tester.sk.a@increver.com
 
Ebook + roční VIP členství
Před 6 hodinami zakoupil(a) Tester z města: tester.sk.a@increver.com
 
Tištěná kniha Travel Jobs + e-book
Před 7 hodinami zakoupil(a) Martin z města: Hradec Králové
 
Ebook + roční VIP členství
Před 12 hodinami zakoupil(a) Blanka z města: Horní Slavkov
 
Roční VIP členství + ebook Travel Bible
Před 14 hodinami zakoupil(a) Veronika z města: Praha
 
Online kurz: Digitální nomádství & Práce na dálku + 1 Item
Před 23 hodinami zakoupil(a) Katherine z města: Hrušová
 
Ebook + roční VIP členství
Před 1 dnem zakoupil(a) Petr z města: Liberec
 
E-kniha: Travel Jobs
Před 1 dnem zakoupil(a) Nikola z města: Nýdek