Jan Miřacký: „V cestovním ruchu je dlouhodobě velký potenciál a prakticky neomezené možnosti”

30.01.2016|Kategorie: Rozhovory|

Rádi bychom vám cestování přiblížili i z druhé strany – očima těch, kteří pro vás zajišťují veškerý servis. Vyzpovídali jsme proto spoluzakladatele expediční agentury Zirhamia, aby nám přiblížil, jak takové podnikání funguje. Zeptali jsme se i na podrobnosti k jeho fotografickým vycházkám po Praze – Johnny’s Prague Photo Tours.  

0-2014-profile-photo-1

Rozjel jsi fotografické vycházky Johnny‘s Prague Photo Tours. Můžeš přiblížit, o co přesně jde? Pro koho to děláš? A co si z vycházky odnesu?

Na svých fotografických procházkách ukazuji turistům ze zahraničí nejlepší místa na fotografování v Praze a zároveň jsem pro ně v tu chvíli i osobní lektor fotografie. Procházku pojímám jako workshop cestovatelské fotografie. Během tří a půl hodin si tak obvykle vyzkoušíme různé fotografické žánry jako je fotografie architektury, street fotografie, noční fotografie a dlouhé expozice a někdy i portrétní tvorba. Tím vším se pak dále prolíná teorie a praxe v oblasti kompozice a expozice. Jako klient si kromě povedených fotek z více i méně známých míst v Praze odneseš nové znalosti a především snad motivaci věnovat se fotografování víc i po návratu domů.

Karlův most po západu slunce

Karlův most po západu slunce

Proč zrovna Praha?

Žiju tady od narození nějakých 26 let s výjimkou půl roku stráveného ve Finsku. Praha je jedno z nejpopulárnějších měst v Evropě, ročně sem jezdí obdivovat její krásy okolo 7 milionů turistů. Rád lidem ukazuju Prahu tak, jak ji mám rád, a oni oceňují můj pohled místního fotografa.

Co tě na focení nejvíc baví?

Zachytit okamžik tak, jak si ho chci pamatovat. Mojí vášní je krajinářská a cestovatelská fotografie, mám blízko k přírodě a baví mě, že se dostanu na zajímavá místa, kam bych normálně neměl motivaci lézt ☺ Mám rád ticho a čerstvý vzduch a to jinde než v přírodě nezažiju.

Omán

Omán

Měl jsi někdy ve světě opravdu strach? Kdy to bylo?
Strach v tom nejčistším slova smyslu jsem zatím nezažil. Ale několik momentů, kdy jsem měl strach smíšený se vzrušením, jsem zažil na Aljašce. Šel jsem s kamarádem fotit do lesa a najednou slyším praskání větviček. Zvednu oči a 10 metrů přede mnou zahlédnu velkého losa, jak si mě prohlíží. Couvnul jsem za strom a nasadil teleobjektiv. Losovi jsem zlehka nadbíhal až jsme se setkali tváří v tvář na úzké lesní cestě. Jen mi hlavou proběhlo, že když se rozeběhne, musím uskočit na stranu. Naštěstí k tomu nedošlo, skamarádili jsme se a za dalších 20 minut jsem u jezera pijícího losa fotil ze čtyř metrů. Tohle byl jeden z mých nejsilnějších zážitků na cestách.

7-los-IMG_3684

Na svém blogu popisuješ několik dost klasických failů – aby ses jim vyhnul, stačilo trochu googlit. Dostal jsi se někdy do podobné situace i tam, kde by to člověk opravdu nečekal? Jak se podobným failům dnes bráníš?

Máš pravdu, byla to začátečnická nerozvážnost a podcenění celé situace. Jeden z dalších failů se mi stal při odjezdu autobusem z Berlína. Koupil jsem si levnou jednosměrnou promo jízdenku s Eurolines za 5 EUR místo obvyklých 20. Přiběhnu na poslední chvíli na nádraží a řidič mi říká, že mi jízdenku může vzít jen vytisknutou na papíře. To jsem samozřejmě neměl, jen elektronicky v telefonu. Nikde v dosahu tiskárnu neměli. Šel jsem si tak koupit novou jednosměrnou za 40 EUR, když už jsem ten autobus doběhl. V ten moment jsem si neuvědomil, že v Praze musím být až za dva dny a klidně mohu jet zítra za 20 EUR. Tenkrát mě hodně štvalo, že jsem si to včas neuvědomil a zbytečně vyhodil 20 EUR.

Dneska si u společností, se kterými jedu poprvé, raději vždy tisknu autobusové jízdenky. Obecně se failům na svých osobních cestách tolik nebráním, alespoň je na co vzpomínat a své chyby si lépe zapamatuju. Před pár dny jsem se vrátil z dovolené v Ománu a naučil jsem se, že je lepší si auto rezervovat dopředu přes internet než to řešit bezmála šest hodin na místě.

Barma

Barma


Co pro tebe obecně cestování znamená? Máš nějaký „vyšší cíl”, nebo tě to prostě jenom baví?

Cestování mě nejen baví, ale dává mi cenné životní zkušenosti a rady. Na cestách potkávám zajímavé lidi, kteří mě inspirují tím, co dělají a mně to pomáhá vytvářet si vlastní cestu, po které se chci ubírat. Moji vlastní cestu, ne tu, kterou ode mě očekává společnost nebo mí nejbližší.

Stáhni si zdarma ukázku Travel Bible

Jediné knihy, kterou na cestách nedáš z ruky.

Cestování je pro mě přemýšlecí období. Jedině při něm zvládnu „vypnout“ a dívat se na svůj život z dostatečné výšky a v kontextu. Důležitá rozhodnutí dělám v zahraničí, nezatížen problémy denního života.

Barma

Barma

Alespoň co vím, tak také patříš mezi ty blázny, kteří nejraději cestují na vlastní pěst. Jak tě tedy napadlo založit expediční agenturu? 

Já s cestovkou nikdy nejel. Možná by mě cestování autobusem ve skupině 30 lidí s itinerářem hodinu po hodině bavilo. Kdo ví?

Začátek naší expediční agentury sahá na vysoké písečné duny v Maroku. S kamarády jsme mlčky pozorovali západ slunce nad Saharou a já začal přemýšlet nad tím, jak by tu krásu měl každý člověk jednou za život spatřit na vlastní oči. Však to není nic extra drahého. Debata se stočila směrem, jak si většina lidí myslí, že cestování je nutně drahé a jen pro bohaté. Den na to kamarád Jurek povídá „Založíme cestovní agenturu a ukážeme lidem, že cestovat se dá i levně.“ A tak to začalo.

Sahara, Maroko

Sahara, Maroko

Navíc si myslím, že v dnešní globální době je pro celou společnost víc než prospěšné, aby lidé cestovali a otevírali si obzory. Štve mě, když slyším různé xenofobní názory od lidí, kteří nikdy nevystrčili nos za hranice, a jen bezmyšlenkovitě přebírají to, co nám servírují média. Pokud cestování zprostředkujeme více lidem, věřím, že si více lidí začne utvářet vlastní názory podle svých osobních zkušeností a jako národ začneme být tolerantnější a spokojenější. Žijeme si tu jako prasata v žitě.

S „expedičními” cestovkami se poslední dobou roztrhl pytel. Proč si vybrat zrovna Zirhamii?

Se Zirhamií jsme byli první a tento trend pomohli nastartovat. Během téměř tří let a takřka 20 uskutečněných expedic jsme nasbírali plno zkušeností a víme, co naši klienti chtějí.

Když budu konkrétní, u nás mají účastníci expedic zaručené dobrodružství v bezpečné míře, sami si do určité míry ovlivňují výdaje na cestě a naučí se, jak cestovat nízkorozpočtově. Na cestách mají možnost proniknout do úzkého kontaktu s místními a kdo chce, dostane i větší volnost pohybu. V poslední době interně používáme motto, že účastníci na cestách s námi „obětují komfort za zážitky“.

Aby si účastníci dovolenou s námi skutečně užili, je důležité, aby byli cestovatelsky na stejné vlně jako my. Proto jsme nově zavedli test z principů, podle kterých cestujeme, který musí každý zájemce úspěšně složit. Snažíme se tím eliminovat zájemce, pro které by náš styl nebyl ten pravý.

Expedice na Aljašku

Expedice na Aljašku

Mně osobně nejvíc sedí, když cestuji úplně nezávisle a sám. Chápu ale, že mnohým lidem může organizovaná skupina vyhovovat. Jaké má výprava s vámi výhody oproti tomu, když člověk jede na vlastní pěst? Kdo jsou vaši klienti?

Sólo cestování ti dává naprosto svobodu v rozhodování, ale klade na tebe větší nároky zase jinde. Cestování v malé skupině obvykle do 8 lidí, které v Zirhamii praktikujeme, je kompromisem. Výhoda pro účastníky je, že se organizačně nemusí vůbec o nic starat. Odpadá pro ně zdlouhavá a časově náročná rešerše a příprava plánu před cestou, hledání ubytování či zajišťování dopravy na cestě. Místo toho všeho si mohou expedici užít naplno.

Stále ještě nejsme tak velká skupina na to, aby se nás místní báli. Jednou jsme byli všichni pozváni na večeři v thajské rodině, na tradiční svatbu v Ománu nebo jsme několik dní spali v místní rodině na Aljašce.

Ománská svatba

Ománská svatba

Máme tři skupiny klientů, kteří s námi (i opakovaně) jezdí. První skupinou jsou mladí lidé, kteří chtějí cestovat, mají zkušenosti z cestování po Evropě, ale zatím si netroufají jet sami do Barmy. Druhou skupinou jsou lidé středního věku, kteří mají hodně procestováno, ale už buď nemají čas a energii si cestu připravit nebo nemají parťáka, se kterým by vyrazili a samotní jet nechtějí. Poslední skupinou jsou starší dobrodruzi, kteří cítí obavu z jazykové bariéry. U nás to není o věku, ale o chuti do života, touze poznávat nová místa a kultury a zvládnout unést batoh.

Na jakém principu vybíráte průvodce? Co když mám nějakou zemi hodně procestovanou a chtěl bych se přidat do vašeho týmu? Je to možné?

Od průvodců, kteří projeví zájem s námi spolupracovat, nejprve získáme informace o tom, kde a jak cestovali, zda mají s průvodcováním zkušenosti a proč by chtěli průvodcovat pod Zirhamií. Pokud prvotní komunikace dopadne slibně, potkáme se osobně. Stejně jako o cestovatelské zkušenosti nám jde i o lidskou stránku, abychom si společně rozuměli. Pokud se domluvíme, průvodce si připraví profil na webu a začneme společně tvořit novou expedici.

Nemáme o nové zájemce na pozici průvodce nouzi, ale jestli se někdo cítí, že Zirhamia je přímo pro něj, ať nám napíše a třeba se domluvíme.

Trek v Peru

Trek v Peru

Co pro tebe byla v jejích začátcích největší podnikatelská výzva? 

Naše začátky byly těžké. Měli jsme zcela unikátní produkt, kterému jsme bezmezně věřili, ale neměli jsme peníze na to, abychom zprávu o jeho existenci dostali k potenciálním klientům. Zkoušeli jsme to různě, nakonec nám hodně pomohli kamarádi a přes sociální sítě se nám podařilo vybudovat základnu takřka 2000 fanoušků. Dnes se nám některé expedice obsazují i více než půl roku dopředu, ale stále je před námi ještě hodně práce.

Ještě se vrátím k cestovatelskému businessu. Celé odvětví se díky informačním technologiím a bohatnutí některých národů dost zásadně mění – Zirhamia je toho také důkazem – kam myslíš, že se bude posouvat dál? Kde v tom vidíš největší podnikatelské příležitosti?
Často se říká, že lidi nemají peníze. Omyl, mají. Aspoň jejich dostatečné množství. Dneska cestuje kde kdo a už to není jen Chorvatsko, ale jezdí se na Srí Lanku, na Kubu nebo do Thajska. V cestovním ruchu je dlouhodobě velký potenciál a prakticky neomezené možnosti. Myslím si, že v dalších letech pofrčí hlavně menší agentury, které se zaměřují na nějakou zájmovou skupinu – například rybářské expedice do Norska, potápěčské do Malajsie, na hřbetu koně po Jižní Africe a tak dále. Na to se naváží další služby jako letenkový servis, který cestovatelům usnadní organizaci cesty a šetří jejich čas. Ten je dnes mezi lidmi hodně ceněná komodita.

0-MP_IMG_9797

Plánuješ se do některé z nich pustit, nebo raději budeš pracovat na tom, co už funguje?

Pouštím se postupně do příprav cest pro fotografy. Baví mě lidem předávat své několikaleté zkušenosti a když to bude na krásných místech naší planety, je to doslova práce snů. První vlaštovkou bude červnový Island a postupně budou přibývat i další.

Ve členské sekci najdete na expedice se Zirhamií 10% slevový kód. 

Polární záře nad ledovcem Jokulsarlon

Polární záře nad ledovcem Jokulsarlon, Island

Vybavte se na cestu – nejprodávanější produkty na Travel Bibli

E-kniha: Travel Jobs
Před 11 hodinami zakoupil(a) Adéla z města:
 
Pánské cestovatelské tričko
Před 14 hodinami zakoupil(a) Ivana z města: Liberec
 
Tištěná kniha + roční VIP členství
Před 15 hodinami zakoupil(a) Romana z města: Řečany nad Labem
 
Travel Bible a Travel Jobs + roční VIP členství + 2 další položky
Před 15 hodinami zakoupil(a) JIŘÍ z města: BEROUN
 
E-kniha: Procestuj svět jako učitel angličtiny (ePub, Mobi, PDF)
Před 20 hodinami zakoupil(a) Aneta z města:
 
VIP členství na 6 měsíců
Před 22 hodinami zakoupil(a) Michaela z města:
 
Travel Bible a Travel Jobs + roční VIP členství + 2 další položky
Před 1 dnem zakoupil(a) Martin z města: Plzeň
 
Obnovené roční VIP členství
Před 1 dnem zakoupil(a) Štefan z města: Praha
 
VIP členství na 6 měsíců
Před 2 dny zakoupil(a) Eliška z města:
 
Obnovené roční VIP členství
Před 3 dny zakoupil(a) Monika z města: Moravská Třebová
 
e-kniha: Najdi svůj ONLINE GRÁL (ePub, Mobi, PDF)
Před 3 dny zakoupil(a) Markéta z města:
 
Pánské cestovatelské tričko + 1 další položka
Před 3 dny zakoupil(a) Tereza z města: Tupadly
 
Pánské merino tričko Icebreaker
Před 3 dny zakoupil(a) Lukáš z města: Ostrava
 
Online kurz: Digitální nomádství & Práce na dálku
Před 3 dny zakoupil(a) Dan z města:
 
Pánské cestovatelské tričko
Před 3 dny zakoupil(a) Dagmar z města: Praha 5
 
Pánské cestovatelské tričko
Před 3 dny zakoupil(a) Vlasta z města: Milevsko
 
Obnovené roční VIP členství
Před 3 dny zakoupil(a) Ondřej z města: Škvorec
 
VIP členství na 6 měsíců
Před 4 dny zakoupil(a) Tomáš z města: Plzeň
 
Obnovené roční VIP členství
Před 4 dny zakoupil(a) Petr z města: Přerov
 
Travel Bible a Travel Jobs + roční VIP členství + 2 další položky
Před 4 dny zakoupil(a) Hana z města: Prostějov
 
0

Nech si posílat novinky na email a žádný článek ti už  neuteče!