Jaký foťák vybrat na cesty?

30.09.2017|Kategorie: Foto & video|

Hned po levných letenkách a bydlení se nás lidi nejčastěji ptají, co si mají na delší cestu koupit za foťák. Ideálně takový, aby fotil krásně, ale stál co nejmíň peněz. Takže tuhle Leicu jim raději nedoporučujeme. Možností je relativně hodně, závisí na tom, co konkrétně potřebujete, a co vám nejlépe sedne do ruky. Zrcadlovka? Kompakt? Bezzrcadlovka? Analog? Kamera? Jednotlivé typy vám představíme, abychom vám výběr techniky alespoň ulehčili.

Ještě než se začneme pitvat ve fotografické technice, máme pro vás jednu dobrou zprávu. Možná vám totiž bude stačit váš telefon. Foťáky (nejen) iPhonů ušly obrovský kus cesty a dnes s nimi můžete nafotit opravdu krásné snímky a natočit skvělá videa. Možná ani nikdo nepozná, že jsou z mobilu. Podívejte se třeba do galerie Filipa Molčana. Opravdu potřebujete utrácet za zrcadlovku?

Srí Lanka

Panorama focené iPadem z roku 2014 (Matouš, Srí Lanka)

Nejsme dogmatici. Oba jsme si otestovali relativně hodně variant fotovýbavy a po pravdě jsme zatím nenašli nic, co by nám sedělo na 100 %. Ono to asi už z podstaty věci není možné… Matouš zůstal u nikoňácké fullframe zrcadlovky D610, dvou pevných objektivů a Sony A6000 na video, chystá se na přechod na Sony A7 III, jakmile vyjde (a pokud bude skutečně tak dobrá, jak se čeká). Petr zakotvil u X-E2 od Fuji.

Tuto kapitolu berte spíš jako přehled možností, které dnešní svět nabízí, a pomocníka při počátečním rozhodování. Až budete alespoň trochu tušit, vyražte do některého z velkých obchodů s fototechnikou a nechte si poradit od odborníků, kteří mají o aktuální nabídce největší přehled. Nejlépe vám poradí v prodejnách Megapixel a Fotoškoda. I s levným kompaktem, velice rádi. Na Electroword a podobné „elektorsupermarkety” zapomeňte.

A v každém případě si jednotlivé varianty otestujte. Jinak by se totiž mohlo snadno stát, že vítěz všech recenzí vám nesedne do ruky, a budete si pak nákup dlouho vyčítat. U dražších foťáků se rozhodně vyplatí si je před koupí půjčit na celý den a alespoň několik hodin s nimi fotit.

Často se setkáváme s tím, že po nás lidi chtějí radu ohledně nového foťáku, ale sami neví, na co ho vlastně chtějí. Víte to vy? Chcete fotky jenom na památku, nebo je budete někde publikovat? Budete je někdy tisknout? Plánujete fotit lidi, nebo raději zůstanete u krajinek a architektury? Chcete točit video? A kolik vlastně chcete do techniky investovat?

Zrcadlovkou? Mirrorless? Kompaktem? (Matouš Vinš, Paříž)

Zrcadlovkou? Mirrorless? Kompaktem? (Matouš Vinš, Paříž)

Následující tipy jsou určené skutečně hlavně pro cestovatele, hmotnost a rozměr je proto vždy velmi důležitým faktorem při výběru. Pro focení v ateliéru bychom asi doporučili něco úplně jiného.

Které kategorie digitálních foťáků rozlišujeme?

  1. Zrcadlovky (DSLR) – vychází z technologie analogových zrcadlovek, kde se obraz z objektivu promítá pomocí soustavy zrcádka a hranolu do hledáčku. Čipy zrcadlovek buď odpovídají velikosti políčka kinofilmu (fullframe, FX), nebo jsou u nižších řad o něco menší (APS-C, DX, crop), ale stále výrazně větší, než u většiny kompaktů.
  2. Bezzrcadlovky (mirrorless) – jakýsi hybrid mezi zrcadlovkou a kompaktem. Říká se jim také kompakty s výměnnými objektivy. Díky absenci zrcátka a skleněného hranolu mohou být mnohem menší než zrcadlovky, a při tom neztratit nic z jejich kvality. Hledáček je buď elektronický, nebo ho foťák vůbec nemá. Výjimečně může být průhledový. Levnější řady mají většinou menší čipy, některé lepší bezzrcadlovky ale nabízí i fullframe.
  3. Kompakty – všechny foťáky bez možnosti výměny objektivu, dnes většinou s elektronickým hledáčkem, nebo bez hledáčku. Zpravidla mají nejmenší čipy, ale na trhu najdete už i kompakt se senzorem velikosti APS-C.

DSLR – Hodně muziky za hodně peněz

Myslíte to s focením opravdu vážně? Jakože OPRAVDU? Pokud ne, rovnou přeskočte o kategorii dál. Na levné zrcadlovky se setovými objektivy jako cestovatelé zapomeňte. I z kompaktů vymáčknete víc, a ještě ušetříte spoustu místa v batohu. A kupovat zrcadlovku jen proto, že se chcete vypadat jako profi fotograf? To už dneska také nefunguje…

I když to s focením vážně myslíte, nezapomeňte na to, že zrcadlovky jsou velké, těžké, nápadné a lákavé pro zloděje, drahé a … drahé. Pořád máte spoustu jiných možností a pokud jste až do přečtení tohoto článku zrcadlovku fakt moc chtěli, vůbec se nestyďte změnit názor.

A konec odrazování, jdeme vám vysvětlit proč jeden z nás (drahou) zrcadlovku má a nepustí ji z ruky, a proč jsou mezi fotografy stále tak oblíbené.

Matouš „na lovu”. Tady by zrovna zrcadlovku vůbec nepotřeboval

Stáhni si ukázku Travel Bible

Jediné knihy, kterou na cestách nedáš z ruky.

Pokud čekáte výhody jako více megapixelů, vyšší citlivost, hezčí obraz nebo nejrychlejší sériové snímání, asi vás zklameme. Mnohé „mirrorless” se klasickým zrcadlovkám bez problémů vyrovnají, někdy je ve stejné cenové kategorii i předčí. Skutečné výhody se skrývají někde jinde.

Na prvním místě stojí několik výhod, které zároveň přímo souvisí s největšími nevýhodami. Je určitě pravda, že zrcadlovky jsou velké a těžké – jenže se díky tomu také nejlépe drží a ovládají. Veškerá námaha spojená s nekonečným vláčením techniky se vám tak může při samotném focení snadno vrátit. Zvlášť, fotíte-li několik hodin reportáž na obrovském tržišti, nebo potřebujete co nejpevněji udržet teleobjektiv při focení zvířat ve volné přírodě. Ergonomie zrcadlovek je na velmi vysoké úrovni a jen samotný pocit při focení stojí za to. U vyšších řad máte navíc všechna potřebná ovládací tlačítka po ruce, hodnoty vidíte v hledáčku nebo na vrchním stavovém displeji, a vůbec tak nemusíte otevírat menu.

Dechberoucí fotografie nejsou otázkou jednoho cvaknutí, inspirujte se v článku Foťte na cestách jako profesionál (1. díl).

Další nesporná výhoda je rychlost. Pokud zrcadlovku zapnete, můžete okamžitě fotit. A když zmáčknete spoušť, odezva je také maximálně rychlá. Ale uznáváme, že i v tomto ohledu kvalitní mirrorless zrcadlovky pomalu dohánějí. V čem je ale jen tak nedoženou, je výdrž baterie. Pokud totiž zrovna nepotřebujete na každou vyfocenou fotku koukat na displeji minutu, nemáte neustále zaplou stabilizaci objektivu a nenatáčíte video, zrcadlovka se téměř nevybíjí. Máme vyzkoušeno, že akumulátor na jedno nabití bez problémů vydrží i na více než 1000 snímků.

Poslední opravdu zásadní výhoda se skrývá za nejširší nabídkou příslušenství, a to hlavně v rámci objektivů. Ano, i na mirrorless existují redukce pro klasické Nikon/Canon objektivy, ale buď ubírají na kvalitě a znemožňují automatické ostření a měření, nebo budou vaši peněženku hodně bolet. To že tím přijdete o jejich největší výhodu – tedy malé rozměry a váhu – ani není potřeba připomínat. Hlavně na Nikon a Canon těla si dnes můžete vybrat přesně takové objektivy, které vám budou vyhovovat. Od relativně levných, ale velmi světelných a celkem kvalitních pevných objektivů, až po profesionální zoomy za 50 tisíc a více. Na Canon navíc nasadíte i celou sadu perfektních videobjektivů.

Zrcadlovky také mají větší čipy než většina ostatních foťáků, a ani fullframe formáty dnes nemusí být úplně obří a drahé – například tělo Nikon D750 váží něco přes 800 gramů a je jen o několik procent širší než nefullframe těla ve stejné kategorii. Díky velkému čipu dosáhnete na menší hloubku ostrosti (a tedy krásné rozostřené pozadí), a foťák si také lépe poradí s nízkou hladinou osvětlení, nebo velkými rozdíly mezi jasy a stíny.

V neposlední řadě se i na cestách projeví pozitivní stránka robustnosti těla i objektivů. Poloprofesionální a profesionální technika totiž vydrží opravdu hodně. Matouš už na svých foťácích testoval 10metrový pád ze stromu, tropické lijáky a 100% vlhkost, 25 stupňů pod nulou i několik pořádných cákanců mořské vody. I ten nejstarší bez problémů funguje dodnes (vyroben v roce 2006).

Kdy tedy koupit zrcadlovku?

  • Fotíte opravdu často a potřebujete špičkovou kvalitu fotek
  • Často fotíte v situacích, kde je potřeba okamžitá odezva, v náročných světelných podmínkách, nebo takové snímky, kde využijete malou hloubku ostrosti (portréty)
  • Nevadí vám tahat na zádech/rameni několik kilogramů fototechniky
  • Máte na techniku dostatek peněz (i při nákupu bazarové techniky nemá podle nás při rozpočtu pod 30 tisíc korun zrcadlovka smysl)
  • Víte, že budete fotky dál zpracovávat

Podle čeho vybírat?

Věčný boj mezi Nikonisty a Canonisty je naprostý nesmysl. Každá značka má svoje a třeba zjistíte, že vám nejvíce sedí Pentax. V dnešní době je to skutečně hlavně o osobních preferencích a způsobech, jak plánujete techniku využít. Chcete-li hodně natáčet video, asi vám nejlépe poslouží Canon. Nikon má zas mnohem hezčí zvuk závěrky a momentálně asi nejpromakanější systém zpracování barev.

Ptejte se odborníků, kolegů, a hlavně si vyzkoušejte, co vám nejvíce sedí do ruky. V jednotlivých kategoriích zas tak velký výběr není. Pokud máte kolem sebe větší komunitu fotografů s Nikonem, je nejvýhodnější koupit Nikon – budete si moct půjčovat objektivy a příslušenství…

Jako cestovatelé se ale při výběru můžete zaměřit na několik důležitých hodnot, které vyčtete i na internetu:

  • hmotnost těla
  • maximální hodnota citlivosti ISO a kvalita obrazu v náročných světelných podmínkách
  • rychlost sériového snímání
  • rozlišení videa a počet snímků za sekundu (Full HD 1920×1080 při alespoň 30p je dnes standard)
  • počet křížových ostřících bodů
  • výběr objektivů (zde jednoznačně vede Canon a Nikon)
  • wi-fi, GPS, 4K video a další vychytávky (hodí se)

Nikon D750

Náš tip:

V roce 2017 stále vede Nikon D750. Fullframe tělo stojí něco přes 50 tisíc korun a patří do kategorie, kde už se nákup zrcadlovky rozhodně vyplatí. I když jde o „poloprofesionální” přístroj, využívá většinu technologií z profesionálních těl D810 a D4s. Na rozdíl od nich je ale relativně lehký a malý, a na cesty tím pádem mnohem praktičtější.

Pokud chcete novější (a vymakanější) model za podobné peníze, jděte do modelu Nikon D500, který z velké části vychází z vlajkové lodi Nikon D5, včetně geniálního ostření a 4K videa. Jediná nevýhoda (pro některé) leží v tom, že Nikon D500 není fullframe.

Objektivy

Při výběru foťáku nezapomínejte na jednu zásadní věc – pokud na vynikající tělo nasadíte setový plastový objektiv, přijdete nejen o velkou část výhod foťáku, jako rychlé ostření a perfektní podání barev, ale také o obrazovou kvalitu jako takovou. Tento fakt je asi jediný, na kterém se všichni fotografové shodnou, tak ho berte vážně, prosím. Lépe investovat méně peněz do těla a koupit kvalitní objektiv, než si pak několik měsíců (nebo let) nadávat a šetřit na nové pořádné sklo. Platí to samozřejmě i pro kompakty s výměnným objektivem.

Toto bez velkého čipu a světelného objektivu nevyfotíte (Matouš Vinš, Srí Lanka)

Toto bez velkého čipu a světelného objektivu nevyfotíte (Matouš Vinš, Srí Lanka)

My máme nejraději pevné objektivy – tedy takové, kterými nejde „zoomovat”. Za relativně málo peněz dostanete výbornou kvalitu a vysokou světelnost. Základem je „padesátka” pro full-frame a „pětatřicítka” pro APS-C (DX). Nejlevnější verze koupíte u většiny výrobců za 5 tisíc, dostanete světelnost f/1.8 a fotky většinou nerozeznáte od těch, focených objektivy za 50 tisíc a více. Jejich nevýhodou je pomalejší ostření a málo odolná konstrukce, už za dvojnásobek ceny ale koupíte mnohem lepší verze, navíc se světelností f/1.4.

Krom toho vozíme ještě nějaký širší objektiv, Matouš 28mm s f/1.8 na fullframe, Petr 18mm f/2 na APS-C (po přepočtu jde tedy o velmi podobné ohnisko). Maximálně bychom zvážili ještě přidání některého z velmi širokých objektivů, zdaleka to ale není nutnost.

Pevné objektivy mají ještě jednu zásadní výhodu, u které se dál v průběhu knihy určitě zastavíme. Právě proto, že se s nimi nedá „zoomovat” vás donutí a naučí nad fotkami přemýšlet. Možná přijdete o pár zajímavých okamžiků, ale ty, které zachytíte, budou stát za to.

Samozřejmě, hodí se i zoomy, obvzlášť na video. Jen se připravte na výrazně větší rozměry i hmotnost. A také vyšší ceny a horší světelnost. Určitě nedoporučujeme zoom objektivy s velkým rozsahem ohnisek (typu 18-300 mm) – je sice pravda, že nabízí největší univerzálnost, jenže ultrazoom kompakty vám v tomto případě poslouží mnohem lépe. Čím menší rozsah ohnisek, tím méně kompromisů, a tím pádem lepší kvalita za nižší cenu.

Pokud už chcete kupovat zoom objektivy, vybírejte univerzální, a přesto kvalitní skla, jako například Sigma 17-50 mm f/2.8 a 18-35 mm f/1.8 Art, případně podobná skla ve vyšších kategoriích. Klasické 24-70 mm f/2.8 jsou sice velice kvalitní, ale také velmi rozměrné a těžké.

Na co se při výběru objektivů zaměřit?

  • Ohnisko – v mm, napoví vám, jak široký bude záběr
  • Světelnost – například f/1.8 – určuje, kolik objektiv při plně otevřené cloně vezme světla – čím menší číslo, tím lépe
  • Rychlost a přesnost ostření – nejlépe vyzkoušejte s tělem, se kterým budete objektiv používat
  • Celková kvalita obrazu – na internetu najdete spoustu recenzí a testovacích fotek
  • Utěsnění a odolnost
  • Velikost a hmotnost

 

Mirrorless – Zrcadlovky bez zrcátka

V posledních letech se technika posouvá neuvěřitelným tempem a zrcadlovky už zdaleka nejsou jasná volba ani pro profesionály. Natož pro cestovatele. Fullframový Sony A7 II mnohé zrcadlovky strčí do kapsy, a ještě je menší, lehčí, levnější a má stabilizovaný čip. Čímž neříkáme, že musíte za tělo rovnou utrácet 50 tisíc. Naopak, v nižší a střední cenové kategorii najdete dnes slušný výběr kompaktních těl s výměnnými objektivy, ať už těch s menšími čipy, tak i v klasickém APS-C formátu.

Bezzrcadlovky se celkem snadno přizpůsobí vašemu rozpočtu a budou umět vše, co potřebujete. Díky vyměnitelným objektivům máte možnost průběžně své vybavení vylepšovat, navíc můžete využít konverzní členy a tzv. speedboostery, a využívat tak klasické „zrcadlovkové” objektivy.

Při výběru se můžete řídit v podstatě stejnými hodnotami, jako u zrcadlovek. Přibývají ale ještě dvě důležité věci, na které si dát pozor. V první řadě je to výběr objektivů v dané kategorii – jedině ty vám totiž zachovají kompaktní rozměry, a na tomto poli je ještě hodně co zlepšovat asi u všech výrobců. V druhé řadě je pak kvalita elektronického hledáčku, pokud ho chcete používat.

Sony A6000

Naše tipy?

Opět jich máme několik, záleží na požadavcích. Na focení za rozumné peníze (do 20 000 Kč za tělo) bychom rozhodně sáhli po E-M10 Mark III od Olympusu. V malém těle, které se dobře drží, dostanete perfektní výkon. I tento „levný” foťák se obrazovou kvalitou vyrovná amatérským i některým poloprofesionálním zrcadlovkám, navíc nabízí výhody jako velmi rychlé sériové snímání či promakaný dotykový displej. Nabídka objektivů pro bezzrcadlovky Olympus je také více než slušná.Olympus OM-D E-M10 Mark III

Pokud točíte hodně točíte videa, sáhněte po Sony A6300, nebo o něco lepším Sony A6500. Nefotí se s nimi sice tak dobře jako s Olympusem, kvalitou videa ale strčí do kapsy i naprostou většinu zrcadlovek a mnohdy při běžném cestovatelkém natáčení nerozeznáte rozdíl od jejich lepších (a mnohem dražších) bratříčků řady A7. Pozor – A6500 není novější model v řadě za A6300, i když by to tak mohlo vypadat. Mezi oběma foťáky jsou hodně zásadní rozdíly ve výkonu i v ceně.

Pokud chcete točit i fotit a máte na tělo alespoň 50 tisíc Kč, sáhněte po některém z fullframe foťáků řady Sony A7. Na Sony A7s II se dnes točí i filmy, vám ale pravděpodobně bude stačit už zmíněný Sony A7 II. U všech A7 se čeká na třetí řadu, která by snad měla vyjít ještě na podzim 2017 a sami jsme dost zvědaví, s čím Sony přijde. Laťku si totiž nasadil neuvěřitelně vysoko.

Kompakt – Málo muziky za málo peněz. A nebo ne?

Nechcete do techniky investovat desítky tisíc? Nebojte, i pro vás se najde řešení. Levných kompaktních fotoaparátů je dnes na trhu obrovské množství a najdete mezi nimi i opravdu kvalitní kousky. Většina z nich se vám bez problémů vejde do kapsy, což je vlastně sen každého cestovatele.

Ano, kompakty mají určitě oproti zrcadlovkám a mirrorless hodně co dohánět. Většinou mají velmi malé čipy, a tím pádem menší dynamický rozsah při focení kontrastních scén, horší podání fotek při nízké hladině osvětlení a méně kvalitní video. Navíc jsou často omezené (ne)ostrostí a rychlostí svých objektivů, se kterou už prostě nic neuděláte. Jenže co si budeme povídat – pokud chcete fotit jen tak pro radost, rozdíl oproti profi přístrojům mnohdy téměř nikdo nepozná, a vy ušetříte spoustu peněz i místa v batohu.

Máte v zásadě tři možnosti – klasické kompakty, „ultrazoomy“ s velkým rozsahem ohnisek nebo malé velmi odolné foťáky do náročných podmínek. Závisí hlavně na tom, co od foťáku požadujete. Dávejte pozor na velikost čipu (čím větší, tím lepší), světelnost objektivu a rychlost ostření.Panasonic Lumix DMC TZ90

 

Tipy máme dva – jeden malý ultrazoom a jeden odolný kompakt. Oba stojí něco málo přes deset tisíc a kvality obrazu se opravdu bát nemusíte. Panasonic Lumix DMC-TZ90 vede ve své kategorii u většiny parametrů. Objektiv Leica s 30násobným zoomem a optickou stabilizací zaručuje vysokou optickou kvalitu a univerzálnost, tělo se výborně drží a má na svou kategorii poměrně robustní a pevnou konstrukci, můžete využít i plně manuální režim a vestavěná wi-fi je samozřejmost.Olympus TG5Druhým tipem je pak velmi odolný Olympus TG-5. Světelný  stabilizovaný objektiv se 4násobným zoomem, vodotěsnost do 15 metrů, nárazuodolnost, wi-fi a GPS a skutečně velmi kompaktní rozměry. O kvalitu snímků se při tom vůbec nemusíte bát, RAW a manuální režimy jsou samozřejmost.

 

Videokamera – Volba pro videonadšence

Asi všechny foťáky dnes umí natáčet velice slušné video. Jenže videokamery se vyrábět nepřestaly, a navíc se naučily dost slušně fotit. O profesionálních filmových kamerách za stovky tisíc teď řeč nebude, máme na mysli kamery pro „běžné” uživatele. Videokamery mají totiž pro natáčení videa stále několik nesporných výhod: Především je to univerzálnost v jednom kompaktním těle a velmi výkonná optická stabilizace. Pokud víte, že opravdu budete výrazně více natáčet než fotit, ale nemáte s videem žádné vyšší ambice, než jen sesříhání záznamů pro přátele a na památku, rozhodně nákup videokamery zvažte.

Je libo analog, nebo třeba GoPro?

Nesedí vám digitál? Chcete si z focení udělat opravdový zážitek? Zkuste to s analogem! Velmi kvalitní kinofilmové zrcadlovky dnes po bazarech seženete za pár tisíc, případně můžete sáhnout po nikdy nestárnoucích legendárních filmových Leicách. Focení na film je stále v některých ohledech nepřekonatelné a doporučujeme všem si celý proces alespoň vyzkoušet.

GoPro Hero5 Session

 

Mnoho cestovatelů si dnes naopak vystačí s maličkou „adventure” kamerkou GoPro, případně jeho napodobeninou, a to jak u fotek, tak u videa. Vydrží skoro všechno, vejde se i do kapsy u košile a výsledná kvalita je při nejmenším slušná. Na fotky do časopisu to není, dá se s ní ale krásně hrát a pokud se naučíte pracovat s jejím velmi širokým záběrem, získáte krásné snímky a zajímavá videa. Můžete ji přidělat na helmu při jízdě na motorce či na surfovací prkno, potápět se s ní, skákat s padákem, jezdit na lyžích, sjíždět zipline, nebo ji třeba nechat celý den snímat časosběr.

Pár slov na závěr

Technologie digitálního záznamu obrazu za posledních několik let ušla několik mílových kroků, a i dnešní levné kompakty mohou poskytnout perfektní kvalitu fotek. Výběr už není o tom, zda-li se s daným foťákem vůbec dá alespoň trochu slušně fotit, ale spíše o tom, jestli vám stačí dobré fotky, nebo potřebujete v rámci technické kvality dosáhnout opravdu na úplnou špičku.

Nezapomínejte ale, že desítky megapixelů, nejnovější obrazové procesory, vysoká citlivost a nejlepší dynamický rozsah vám stejně budou k ničemu, pokud na tělo nasadíte levný plastový objektiv. Na rozdíl od elektronické části se ale výroba té optické nijak nezlevnila, a špičkové objektivy tak stále stojí desítky tisíc korun. Proto pokud máte omezený rozpočet, snažte se najít nejlepší možný kompromis, abyste zbytečně neinvestovali spoustu peněz do takových vlastností těla, které ve výsledku vůbec nevyužijete.

U fotoaparátů z vyšších kategorií se podle nás někdy vyplatí sáhnout i po bazarových kusech, u levnější techniky to rozhodně nedoporučujeme, a to jak z důvodu zmiňovaného rychlého pokroku, tak i proto, že jde o čistě „spotřební zboží”, které není stavěné na životnost vyšší než 5 let.

Krom samotné kvality výsledných snímků hraje při cestování obrovskou roli ještě jeden faktor – totiž kompaktnost a co nejnižší váha. To vám potvrdí každý, kdo někdy cestoval se zrcadlovkou…

  • fototechnika je pouze nástroj, nejdůležitější je naučit se správně dívat kolem sebe a zachytit ty nejzajímavější momenty
  • i mobilem a levným kompaktem se dají nafotit krásné fotky
  • nejdražší ≠ nejlepší
  • vybírejte podle toho, co skutečně využijete a co vám nejvíce padne do ruky, ne podle „nejlepších” parametrů
  • dobře zvažte, zda-li koupit těžkou zrcadlovku, praktický kompakt, nebo se vydat střední cestou s mirrorless
  • volte foťáky s většími snímači
  • vozte s sebou jen takovou techniku, kterou budete skutečně potřebovat – externí blesk a víc než 3 objektivy nevyužijete, věřte nám
Mautic is open source marketing automation