Plánování dovolené či cestovatelského dobrodružství jakéhokoliv druhu je pro mnohé lidi velmi vzrušující část celé cesty. Napadlo vás někdy, že byste objeli svět na kole? Na první pohled se může tenhle nápad jevit jako šílený, ale vlastně – proč ne? Po chození pěšky je to jedna z nejpomalejších možností přesunu (i když… tuktuk asi taky nevyvine vyšší rychlost) a alternativa ke slow travel je na světě.
Pojďme se podívat, jak vypadá plánování cesty, která je i cíl, smyslem je projet svět se skládacím kolem. Na tohle dobrodružství se vydal Marek Balicki alias Záchranář na cestách / Paramedic’s journey – záchranář, který na Slow Travel Festivalu 2016 vedl praktický workshop první pomoci pro cestovatele. Některé snad k tomuto způsobu cestovaní namotivuje, jiné možná od jejich původního záměru odradí. Hlavní je, abyste pak v konečném důsledku byli se svým rozhodnutím spokojení.
Počátek bláznivého nápadu
Kdysi jsem v jednom cestovatelském rozhovoru poslouchal pár, který se vydal na kolech z České republiky do Indie. Velmi dobře pamatuji, z jakého důvodu se rozhodli pro kola, protože jsem po pár letech dospěl ke stejnému závěru. Vyrazit pěšky má své kouzlo, jste volní a nabízí se spousta druhů dopravy, jenže je to nejpomalejší druh cestování nebo jste závislí na někom jiném (obvykle řidiči něčeho).
Vyrazit s něčím, co má motor?
Proč ne. Jen to bude složitější na případné opravy, dostupnost pohonných hmot, taky většinou spojené s výdaji za pojištění a s různými extra příplatky v závislosti na zemi, kterou chcete projet. Náklady mohou být sice primárně vyšší, zas ale jste rychlejší, víc toho uvezete s sebou (třeba i jízdní kolo). Už ale s sebou máte něco, co vás bude velmi limitovat. Pak se nabízí další specialitky jako vyrazit na kolečkových bruslích, longboardu a podobně – záleží jen na vaší kreativitě.
Někde uprostřed jako kompromis je právě jízdní kolo
Na kole bude možné vézt dost vybavení pro všechno, časově bych to (bez sněhu cestou na Východ) taky mohl stihnout, jde o finančně přijatelnou alternativu a zdravotně jsem relativně v pohodě, takže bych to mohl ušlapat…
Přesně tohle mi probíhalo hlavou poté, co jsem se rozhodl, že vyrazím. Nutno podotknout, že v tomto rozhodnutí mi velmi pomohla Travel Bible a přednášky z cestovatelského festivalu Kolem světa.
Tři varianty cestovaní s bicyklem
- Kratší výlety po naší české zemi či přilehlých civilizovaných oblastech většinou nabízí dostupnost všeho potřebného – stravování, ubytování, zdravotní péče. Stačí mít s sebou dostatek financí.
- Kombinace vozidla, ve kterém svůj bicykl převážíte, je také velmi zajímavá. Může to pro vás být mobilní základna, kterou postavíte poblíž místa, které vás pro cyklovýlet zajímá. Z toho plyne možnost nebrat s sebou mnoho vybavení, ale ponechat jej v autě. Výlet většinou začne a skončí právě v místě zaparkovaného vozidla.
- Delší cyklovýpravy přes země či kontinenty už většinou vyžadují komplexnější přípravu, kdy jste často odkázaní sami na sebe a na vybavení, které máte po ruce.
Samozřejmě nejde o striktní rozdělení. Možností, jak pojmout cestu na kole, je mnoho.
Příprava před cestou
Výběr kola
S výběrem kola se vyrojí nekonečně otázek. Ta nejdůležitější samozřejmě je, jaké zvolit. Jet na trekovém kole, nebo radši silničním na lehko a rychle, horské kolo s brašnami na backpacking? A co alternativní cykloprostředky – lehokolo a jiné? Jako motorkáře mě napadlo i motokolo a pak elektrokolo, ale bylo to spojené se spoustou potencionálních komplikací. Taky jsem navštívil řadu cykloobchodů a kontaktoval spousty lidí vlastnících různá přibližovadla s žádostí o informace.
Po inspiraci Míry Šlégla, kterého jste mohli sledovat během skládačkového extrému, jsem se rozhodl taky pro skládací kolo s podporou specialistů přes alternativní cyklistiku – AZUB bike.
Proč skládačka
Mamka mi už od raného mládí říkala, že nemůžu stíhat vše s jedním zadkem – ať si vyberu jen jedno a hotovo. Jenže já chtěl vždycky tak nějak vše, taky mám slabost pro univerzálnost a improvizaci. A to skládačka splňuje. Nejlépe odpovídá pojetí plánované cesty – vyzkoušet co nejvíc druhů transportních prostředků, přesto stále zůstat mobilní a mít cestu v tomto směru co nejpestřejší.

Prostor pro zavazadla nad postelemi ve vlaku transsibiřské magistrály
V bodech pár kroků v rámci příprav:
- S výběrem vhodného kola vám samozřejmě (s ohledem na všechny aspekty od ceny přes typ vaší cesty) pomůže řada specializovaných obchodů.
- To platí i o vhodném výběru cyklodoplňků, oděvů, brašen a jejich rozvržení na kole.
- Před samotnou cestou je vhodné vyhledat informace o zemích, kudy plánujete jet – jaké vás tam nejspíš čeká počasí, teploty, bezpečnostní situace, infrastruktura. (Pozor na Írán – vysoké teploty, přesto jejich kultura zakazuje kraťasy!)
- Zajistěte si potřebná očkování, víza, cestovní pojištění vztahující se na váš typ cyklistiky.
- Připravte s sebou ideálně dvě či tři platební karty různých typů. Mějte možnost s bankou na dálku vyřídit téměř vše.
- Já jsem i zmocnil blízkou osobu k různým právním úkonům v České republice.
- Vhodné je ovládat základní údržbu bicyklu a běžné opravy.
- A co první pomoc? Zvládáte základy, jak někomu nebo sobě zachránit život, kdyby na to přišlo?
- Velkým a obtížným problémem bývá výběr dalšího vybavení, které berete s sebou (elektronika, náhradní díly na kolo, oděvy, hygiena, vaření, spaní a ostatní). Mějte na paměti, že to vše pak celé odšlapete vy – v dešti, protivětru, do kopců, občas budete kolo i tlačit…
- Máte potřebné informace o vaší cestě? Zařízené všechno důležité, kolo vybrané a odzkoušené stejně jako cyklodoplňky a veškerou výbavu? A stále máte chuť i peníze na cestu? Gratuluji. Užijte si mnoho kilometrů pokud možno bez nehody.
Limity
Už na začátku jsem věděl o dvou okolnostech, které mě budou limitovat: platnost víz a roční období. Víza jsem zařídil už v ČR a termíny zatím postíhal skvěle. Co mi úplně podle plánu nevyšlo, to bylo právě roční období. Nechtěl jsem jet v zimě – nemám na to výbavu ani chuť.
Obvyklá dávka kilometrů v závislosti na dalších faktorech byla 70, max. 125 na den. Díky skládacímu kolu jsem také mohl vyzkoušet snad všechny běžné možnosti dopravy – a občas to bylo dobrodružství, které prostě na motorce či v autě nemáte šanci zažít. Přestože jsem vedle šlapání do pedálů vyzkoušel stopování, BlaBlaCar, vlak, letadlo mezi ostrovy, autobus, policejní eskortu na korbě auta, tažení sanitkou i loď, časově jsem to prostě nepostíhal. V oblasti Bajkalu se teploty v září blížily k nule a začátkem října v Mongolsku už sněžilo.
Další, co se mi moc nepotvrdilo, bylo ušetřit náklady v porovnání s motocyklem v první části cesty do Vladivostoku, protože na kole jsem pomalejší, strávím víc času na cestě, tím pádem potřebuji i více jídla a pití. V další části při přesunech mezi ostrovy ale kolo je skvělá volba.
Co se mi potvrdilo, to byl dojem, že mé kolo bude přetížené. Disponuji asi nadstandardním množstvím elektroniky a vybavení na horské treky, proto při stoupání do kopců nebo tlačení kola pískem a bahnem dost trpím, nadávám si, ale s tím jsem do toho šel od začátku. Vše má svá pro a proti a záleží na vašich prioritách.
Bonusy
S kolem mě baví nacházet krásná místa na spaní, potom ráno otevřít stan a vidět překrásnou scenerii. Skládací kolo taky pohodlně vleze do předsíně stanu pro dva, tak mám i garáž. Baví mě pozorovat lidi, kteří vidí cizince vystupujícího z dopravního prostředku s věcmi na zádech a pod pažemi, ze kterých během pár minut postavím úžasné a pohodlné expediční kolo.
Rozpočet nemusí být velký – kromě víz a očkování už musíte jen jíst a pít. V mém případě byl rozpočet na přípravy vysoký vzhledem k tomu, že cestu plánuji na 4 roky. Proto jsem měl rok před odjezdem 7 pracovních úvazků a následně prodal vše, co jsem vlastnil, abych mohl nakoupit kvalitní výbavu.
Sepsal jsem pár kladů a záporů při cestování s bicyklem. Věřím, že seznam by se dal doplnit i vašimi zkušenostmi, které můžete napsat do komentářů.
Klady cestování na kole:
- Zlepšení nebo udržení fyzické kondice.
- Přiměřená rychlost vstřebávání nových vjemů z okolí.
- Relativně málo míst, kam se s kolem nelze dostat, zejména v porovnání s vozidlem (zákazy).
- Většinou možnost cestovat i jinými dopravními prostředky (autobus, vlak, letadlo, loď, stopem).
- V očích okolních lidí jste často vážení dobrodruzi.
- Nulová produkce CO2.
- Jste relativně rychlí a mobilní.
- Během dopravní zácpy ve městě můžete být nejrychlejší účastník provozu.
- Většinu technických problémů dokážete opravit na místě.
- Minimální nepříjemnosti s bicyklem při přechodu přes hranice (pokud v něm nehodláte něco pašovat, že).
Zápory cestování na kole:
- Protivítr, déšť či jiné nepříjemné klimatické projevy.
- Zranitelnost v silničním provozu.
- Výfukové plyny, prach, voda, špína, větrné poryvy od okolních vozidel.
- Vysoké nároky na dobrý zdravotní stav, jinak je to vážně náročné.
- Nemožnost brát kolo úplně všude, riziko odcizení.
- Pokud nemáte moc rádi šlapání do kopce, asi budete mít problém.
- Většinou extra příplatky za využití jiné přepravy s bicyklem.
- Cyklisté, častý a oblíbený cíl pejsků. Nebezpečí smrtelně nebezpečné vztekliny při pokousání.
- Pokud cestujete sólo, má to spoustu výhod, ale úžasnou noční oblohu a další krásy světa sledujete sami.
Kdo ještě projíždí světem na kole?
Marek oslovil další zkušené cestovatele, kteří pro své toulky používají bicykl, a položil jim 4 otázky. Pokud přemýšlíte o své další cestě a nevíte, jaký dopravní prostředek zvolit, můžou vám jejich názory pomoci.
- Představte sebe a své cyklodobrodružství čtenářům Travel Bible.
- Proč jste si vybrali zrovna kolo?
- Z vašeho pohledu největší výhoda a nevýhoda cestování s bicyklem.
- Jakou byste dali radu budoucím cyklocestovatelům?
Sjet svět – Pája a Káťa
Jsme dvě holky, které přestal bavit každodenní stereotyp. Sbalily jsme si pět brašen a vydaly se do světa zažít nějaké to dobrodružství.
Ze sedla kola se nejlépe pozoruje svět. Dostaneme se na něm téměř všude, můžeme si kdekoliv zastavit, jsme blíž přírodě i lidem, líbí se nám nezávislost na ostatních dopravních prostředcích, samy si volíme, kudy pojedeme a co uvidíme, a navíc děláme něco pro své zdraví.
Největší výhodu vidíme v tom, že můžeme dokonale vnímat okolí a zároveň dokážeme urazit slušný kus cesty. Nevýhodou je jednoznačně případná nepřízeň počasí.
Neexistuje univerzální kuchařka cyklocestování, každý preferuje něco jiného. Důležité je pouze chtít, jít za tím a následně si to pořádně užít.
ZigZagCycling – Zuzka a Zbyněk
Jsme (nejen cyklistický) pár Zuzana a Zbyněk alias ZigZagCycling. Na kole jezdíme dlouho, ale k dálkové cyklistice jsme dospěli teprve nedávno. Natolik jsme si tento způsob bytí zamilovali, že jsme na konci května roku 2016 po hektických přípravách a rychlých výpovědích ze zaměstnání vyrazili na 15měsíční a přes 19 000 km dlouhou vyjížďku z rodného Ústí nad Labem až na japonské Hokkaidó a zpět.
Kolo je nejen skvělý dopravní prostředek, ale pro milovníky pohybu také výborné udělátko, které nám umožní se zapotit. Umožňuje přemísťovat se z bodu A do bodu B pro nás ideální rychlostí, při které krásně dokážeme vychutnávat okolí.
Výhody a nevýhody:
- Výhody cestování s kolem: uveze (pouze) to, co opravdu potřebuješ, ekologický dopravní prostředek, pohybuješ nejen kolem, ale především i sám sebou (děláš pořád něco pro své zdraví), dává ti svobodu v cestování, finančně je nenáročné.
- Nevýhody: oproti třeba letadlu nejsi za pár hodin na druhé straně zeměkoule (je to ale nevýhoda?). Pokud se pohybuješ na frekventovaných silnicích (což tě většinou nemine), existuje docela velké riziko kolize ze strany neohleduplných řidičů.
Kdo chce vyrazit, vyrazte! Start je to nejtěžší…
Jan Žďánský
Kolo je pro mě především cestovní nástroj. Vývoj kol i vybavení stále ještě otevírá nové možnosti, kam vyrazit. Proto se snažím vymýšlet další trasy.
Kolo dokáže spojit vše, co mě baví, do jednoho. Tedy cestování, pohyb a pobyt v přírodě.
Největší nevýhoda je určitě přesun letadlem: s kolem pokaždé o 100 € dražší. Výhoda naopak to, že člověk je 100% svým pánem a může si dojet, kdy chce a kam chce. Např. oproti stopování, kdy jsem kolikrát strávil půl dne sezením ve škarpě a pak mě nějaká dobrá duše vyhodila kdesi na obchvatu, je to nesrovnatelně pohodlnější. Další obrovská výhoda je, že kolo otevírá dveře k dobrým lidem.
Hlavní je sebrat odvahu a vyrazit. Jedno kam, jedno na jak dlouho. To ostatní už přijde samo.
Na kolech cestují i rodiny s dětmi. Inspirovat se můžete například u LivePla.net Tour.
Jak to vidí Marek během své cesty
Uvažoval jsem, zda bych na své cestě něco změnil, kdybych měl tu možnost (přece jen na kole je fakt dost času přemýšlet nad vším možným i nemožným). A upřímně… nevím. Stále přemýšlím, jaké by to bylo na motorce – možná lepší, možná ne, jsem ale velmi vděčný za skládačku, díky které jsem měl šanci poznat cestování lokálními vlaky i tolik opěvované stopování… a fakt super! :-)
Aktuálně zkouším slow travelling na Filipínách a plánuji postavit malou loď pro cestu touto zemí. Jak říkám – se skládačkou je cesta velmi pestrá. Skládací kolo mají na lodích většinou jen frajeři s jachtami… a teď možná i já. V mém okolí neznám žádného cestovatele, který by se podílel na stavbě své lodi, navíc v cizí zemi, a hodlal na ní cestovat. Takže pokud chcete být u toho, sledujte facebookovou stránku Záchranář na cestách / Paramedic’s journey, protože to může být fakt hustýýý. :-)
Víc informací o mé cestě, aktuální GPS pozici, články i možnosti spolupracovat se mnou nebo mě podpořit najdete na stránkách webu www.zachranarnacestach.cz. Pro milovníky videa také YouTube kanál Záchranář na cestách/Paramedics journey. Těším se na vaše reakce a zprávy.