Práce na zaoceánské lodi – nekončící dřina, nebo zážitky na celý život?

Zaoceánské plavby jsou populárním způsobem trávení dovolené. Lodě určitě snesou srovnání s resorty, kde máte vše, co potřebujete v rámci jednoho areálu. Oproti resortům však mají řadu výhod. Třeba to, že se každé ráno můžete probudit v jiné zemi, nebo že to není nikam daleko.

Cestovat na obrovské lodi, kde máte všechno přímo pod nosem a plujete společně s dalšími tisícovkami pasažérů, asi není něco pro klasického batůžkáře. Dovolená to může být sice krásná, ale ze světa uvidíte spíše turistické divadlo vystavěné kolem přístavů a většinu času stejně budete trávit u lodního bazénku nebo v baru. Napadlo vás ale někdy nechat se na takovou loď najmout jako zaměstnanec? Honzu Havránka ano, na lodi strávil jako barista celkem sedm měsíců a vše, co potřebujete vědět a ani by vás nenapadlo se zeptat, sepsal. Stačí už jen vybrat destinaci, projít výběrovým řízením a sbalit plavky.

Celebrity Equinox pojme 3000 pasažérů

Obléct si uniformu, několik měsíců cestovat po mořích, navštěvovat různé přístavy, pracovat s kolegy z celého světa a vydělat si k tomu hromadu dolarů? Prostě vidět svět jako crew member?

Které vody brázdí zaoceánské lodě

Každá loď má na rok až dva pevně daný itinerář složený z jednotlivých plaveb. Od krátkých, během kterých nenavštívíte ani jeden přístav, přes klasické (trvající jeden až dva týdny) po tříměsíční plavby zahrnující návštěvu pěti různých kontinentů.

Jako jsou různé itineráře a délky plaveb, jsou různé i cílové skupiny jednotlivých společností. Třeba Carnival Cruise jsou známé jako párty lodě, s Disney Cruise určitě nepojedete, pokud opravdu nemáte rádi děti, a s Regent Seven Seas Cruises poplují jen ti nejbohatší z nás. Každopádně většina lidí vyráží s některou společností ze tří největších holdingů – Carnival Cruise Line, Royal Caribbean International nebo Norwegian Cruise Line. Jen tyto tři společnosti mají dohromady 200 lodí s celkovou kapacitou přes 400 000 pasažérů.

Nejpopulárnější jsou plavby Karibikem. Jednak pro ideální počasí během naší zimy, jednak jsou blízko z USA. Z Floridy dorazíte na první ostrovy během jedné noční plavby. My jezdíme do Chorvatska, Američané do Karibiku. Na konci jara pak lodě přeplouvají do Evropy, kde plují převážně kolem Středozemního nebo v Baltském moři (a z něj dál na sever do norských fjordů).

Karibikem a Evropou to ale nekončí, spíš začíná. Řada lodí má itinerář zaměřený na větší exotiku. Plují kolem Asie, Jižní Ameriky, v Indickém oceánu, anebo pravidelně přeplouvají ze západního pobřeží USA do Austrálie a zpět. Samostatnou kapitolou jsou pak expediční lodě, které zajíždí k pobřeží Antarktidy nebo Arktidy. Jednoduše se dá říct, že zaoceánské lodě dnes plují do všech dostupných míst na světě.

Stáhni si ukázku Travel Bible

Jediné knihy, kterou na cestách nedáš z ruky.

Na pár měsíců námořníkem

Vzhledem k mé pracovní zkušenosti pouze s Celebrity Cruises budou následné informace vztaženy na tuto společnost z holdingu Royal Caribbean International a na agenturu, která mi práci zprostředkovala. Nepředpokládám ale, že u ostatních společností probíhá nábor a život na plavidle jinak.

Na lodi se zaměstnanci (crew members) dělí na dvě kategorie podle toho, v jaké části pracují technické (důstojníci a technici), nebo hotelové (housekeeping, guest relations, F&B atd.). Obě skupiny se dále dělí na oddělení a pozice s různými privilegii. Nad všemi bdí staff captain a hotel director. Oba spadají přímo pod kapitána, který je největší autoritou a má poslední slovo ve všech důležitých rozhodnutích. V tomto článku se zaměřím pouze na hotelovou část lodi a na pozice, které jsou nejčastěji obsazovány Čechy a Slováky.

Skrytý bar (tzv. pantry), moje večerní pracoviště po první týdny na lodi

Díky specifickému prostředí se lidi bez předchozích zkušeností s prací na lodi nabírají na nejnižší pozice. I když tedy máte dlouholetou praxi třeba jako číšník nebo kuchař, budete začínat na pomocné pozici. Pokud jste šikovní a učíte se rychle, můžete být brzo rozeznáni a kariérně porostete. Většina společností má systém profesního růstu spojený se školením a skládáním zkoušek.

Barman, zpěvačka nebo umývač nádobí

Pokud se rozhodnete pro práci na lodi, nejprve je nutné promyslet pozici, o kterou se budete ucházet – ve které části hotelu tedy budete chtít pracovat a pro jakou společnost.

  • Food and Beverage (F&B) se týká jídla a nápojů. Pokud jste i jenom brigádně pracovali v restauraci, baru nebo kavárně, v tomto oddělení snadno najdete uplatnění. Vstupní nároky jsou nízké a práci na pozici barista, barman, assistant waiter, bar server, chef nebo snack attendant dostanete snadno.
  • Guest Relation dept. nabízí uplatnění lidem, kteří ovládají více jazyků. I když je většina hostů z anglofonních zemí, je nutné umět vedle angličtiny alespoň jeden další jazyk (francouzština, španělština, němčina). U lodních společností zaměřených na klientelu z určitých zemí (SkySea – Čína, Pullmantur – španělsky mluvící země, TUI – Německo a Rakousko atd.) je pak daný jazyk samozřejmostí. Platově budete zpočátku níže než vaši kolegové z jiných oddělení, většinou ale můžete kariérně růst a pracovní náplň mít zajímavější.
  • Casino dept. – i když to zní snadno a zábavně, práce krupiéra není úplně jednoduchá. Je nutné podrobně znát pravidla her, dobře počítat a samozřejmě i hlídat hráče. Bez předchozích zkušeností s prací v kasinu (nepleťte s nonstop hernou) se vám bude hledat uplatnění obtížně.
  • Housekeeping je pro vás, pokud rádi 30x denně umýváte koupelnu, skládáte ručníky do tvaru labutí nebo běháte kolem bazénu a sbíráte mokré ručníky a špinavé nádobí. Housekeeping totiž udržuje lodě nablýskané zevnitř i navenek.
  • Entertainment vyberou hudebně a kulturně nadaní lidé. Na každé lodi je vždy DJ, několik kapel a dalších umělců, kteří se starají o kulturní program, také fotografové a pracovníci zaměření na činnost s dětmi.
  • Spa (lázně a wellness) na lodi nemůže chybět, vždyť lidé na dovolenou vyráží odpočinout si a relaxovat. Maséři, kadeřníci a kosmetičky, ale i výživoví poradci a trenéři najdou uplatnění v tomto oddělení.
  • Retail zajišťuje prodej všeho možného. Lodní společnosti využívají mezinárodní vody a bez cel a daní prodávají převážně luxusní zboží. Potřebují k tomu zkušené a reprezentativní pracovníky.
  • Shore Excursion řeší prodej a organizaci exkurzí a dalších činností mimo loď.

Vybráno? Tak můžete začít hledat pracovní nabídky. Lodní společnosti nabírají zaměstnance buď přímo přes své webové stránky, anebo k tomu využívají pracovní agentury. Způsobu náboru odpovídá i pohovor a následný přijímací proces.

Lodě jsou opravdu multikulturní – na snímku mí kolegové z Thajska, Portugalska, Rumunska, Indie a Filipín

Hledáme práci

Většina Čechů a Slováků pracujících na zaoceánských lodích se k práci dostala přes agenturu Employment Agency. Zprostředkovává práci především do F&B oddělení a po letech fungovaní má s celým procesem velké zkušenosti. Na Slovensku obdobně funguje agentura Tatra Cruise Services.

Z agentur s celosvětovou působností určitě stojí za zmínku britská Viking Recruitment, která exkluzivně zastupuje společnosti zaměřené na bohatou klientelu a zastupuje i majitele velkých soukromých jachet.

Vraťme se ale k agentuře Employment Agency. Jakmile na jejích stránkách vyberete pracovní pozici a termín výběrového řízení, stačí poslat e-mail s životopisem a fotografií. Pokud splňujete základní podmínky (většinou min. dvouletá praxe v oboru, ale rozhodně to zkuste i bez ní), proběhne několik videohovorů, kde si pracovníci agentury ověří vaši angličtinu, zodpoví vaše otázky a připraví vás na pohovor. Samotné pohovory s HR oddělením lodní společnosti probíhají v Praze ve chvíli, kdy má agentura určitý počet zájemců o práci.

Na lodi je skutečně všechno, třeba i golfový trávník a pec na sklo

Během konverzace položí zástupci HR oddělení pár otázek souvisejících s pozicí, na kterou se hlásíte. Není to nic záludného, agentura vás velmi dobře připraví a poskytne i přibližné okruhy otázek a odpovědí na ně. Pohovor samozřejmě probíhá v angličtině. Zda jste uspěli se pak dozvíte do dvou tří týdnů. V případě úspěchu následuje papírování, lékařská prohlídka, návštěva ambasády (většinou americké), školení a znovu trocha papírování.

Nejdřív ale čekáte na tzv. LOE (letter of employment). V něm bude uvedeno, kdy a kde se naloďuje, jaký je váš garantovaný příjem (ve výsledku bude vyšší díky spropitnému a odměnám) a dokdy přibližně budete na lodi. Délka kontraktu se různí podle pozice a lodní společnosti, nejčastěji to ale bývá mezi 4 a 6 měsíci.

Lékařská prohlídka

Agentura má v Praze svoji partnerskou kliniku, která má atestaci na mezinárodně uznávané a platné zdravotní certifikáty ENG1. Během vyšetření, které probíhá spíše formou otázek, vás proklepnou ze všech stran a na závěr vám odeberou trochu krve. Výsledky prohlídky i krevních testů je pak nutné vzít vytištěné s sebou na loď. Za vyšetření zaplatíte kolem 5000 Kč.

Víza

Pro práci v Karibiku budete potřebovat americká C-1/D víza (určená pro crew members). U ostatních částí světa bude záležet, v kterých přístavech se budete převážně pohybovat. Pro získání víz už je nutné mít v ruce LOE, uhradit poplatek (160 USD) a absolvovat krátký pohovor na ambasádě. K C-1/D většinou dostanete i desetileté turistické vízum.

Pas vám na lodi stejně vezmou a po dobu trvání kontraktu nahradí plastovou identifikační kartičkou platnou ve všech přístavech (z důvodu nelegální imigrace do USA).

Slavná Maho Beach – během osobního volna je možné vyrazit po vlastní ose, nebo na organizovanou exkurzi

Papírování a školení

Zhruba měsíc předem probíhá školení a musíte na něj do Prostějova, kde agentura sídlí. Zjistíte detaily o životě na lodi, vyplníte pár papírů (které vezmete s sebou na loď) a vyřídíte si letenku. Školení stojí 8000 Kč.

Pokud vám společnost neproplácí letenku (většinou až na cestě zpět po úspěšném absolvování kontraktu), platíte si ji sami, a to včetně hotelu. Letenku je nutné koupit přes agenturu a nebývá nejlevnější. Sám jsem platil za jednosměrnou letenku Praha–Barcelona a noc na hotelu přes sedm tisíc. U naloďování v Austrálii (i to je možné) jdou ceny do desetitisíců. Srdce nízkonákladového cestovatele puká, na druhou stranu ale připlácíte za jistotu. V případě jakýchkoliv problémů vám společnost na vlastní náklady pomůže.

Pokud se rozhodnete zkusit štěstí na jedné z pozic, na které lodě nabírají zaměstnance přímo bez agentur, bude celý proces probíhat podobně. Po telefonátu absolvujete několik pohovorů, zavoláte si přes Skype nebo o sobě natočíte krátké video. Veškeré papírování zvládnete přes e-mail.

Pracovní portály lodních společností:

Royal Caribbean International
Carnival Corporation
Norwegian Cruise Line
MSC Cruises
Disney Cruise Line

Život na lodi

Druhý den po příletu do místa nalodění vás autobus dopraví do přístavu, kde si všechny nováčky převezmou zaměstnanci HR oddělení. Zkontrolují, zda máte v pořádku papíry, a udělají vám první školení o bezpečnosti a základní orientaci na lodi. Nafasujete potřebné materiály, ložní prádlo a uniformy a pak už si vás většinou převezme jeden z vašich nadřízených.

Nezapomeňte, že na loď jste přišli pracovat, takže i když budete první den vypadat nejspíš vyplašeně a zmateně, poběžíte hned do práce. První večer určitě nezapomeňte oslavit v crew baru. Zkušenější kolegové vám prozradí něco o životě na lodi a předají spoustu praktických rad nejen k vaší práci.

Ve znamení školení a zkoušek se ponesou i první týdny. Na palubě se řeší především bezpečnost, výcvik probíhá každou plavbu. Běžná bývají i školení zaměřená na hotelové standardy a váš přístup k hostům.

Život na lodi se bude točit podle rozvrhu. Existují mezinárodně platná a dodržovaná pravidla, podle kterých byste neměli pracovat více než 12 hodin denně, max. 6 hodin v kuse. V reálu to bude méně, kolem 8 až 10 hodin denně. Během kotvení v hezkých přístavech stejně bude loď prázdná.

V populárních přístavech často kotví víc lodí naráz a města i pláže kolem se velmi rychle zaplní. Celebrity Equinox (vlevo) a Oasis of the Seas

Jak je to s volným časem

V neveřejné části lodi najdete všechno potřebné k jejímu provozu (sklady, kanceláře, spalovnu…), zázemí pro crew members (jídelnu, kajuty, prádelnu) a řadu míst určených pro odpočinek. Využít můžete posilovnu, herní místnost, knihovnu, crew bar nebo kino.

Vaše kajuta pravděpodobně bude bez okna, někde pod čarou ponoru a budete ji sdílet s jedním z vašich kolegů. Kabiny bývají malé, ale celkem slušně vybavené (lednice, televize, sprcha).

Lodní společnosti se snaží pro své zaměstnance připravovat hodně volnočasových aktivit. Samozřejmostí jsou pravidelné večírky a tematické párty, různá soutěžní klání, společné vyjížďky na kole nebo bezplatné exkurze. Občas vás pustí i do míst, která jsou jinak určena pouze pro hosty (např. spa nebo tobogány).

Bývá zvykem, že během plavby máte min. půlden volna. Do práce tedy přijdete pouze na ranní, nebo večerní směnu. Volno samozřejmě můžete využít podle vašeho uvážení – vyrazíte na pláž, půjčíte si kolo, sluníte se na otevřené palubě… Skvělé bývají tzv. overnight, kdy loď zůstává přes noc v přístavu a vy můžete strávit noční čas venku.

Vyrazit ven nebo na pláž můžete i sami, kdykoli vám to rozvrh a situace dovolí. Ale pozor, ať vám loď neujede. Nečeká se na vás ani na opozdilé pasažéry. Miss your ship, miss your career.

Největší zaoceánské lodě mají kapacitu až 9000 pasažérů

Co si odvezete

Doby, kdy se na lodích daly vydělat opravdu velké peníze a dolar byl za 40 českých korun, jsou už pryč. Lodní společnosti hodně tlačí na cenu práce a čím dál tím víc zaměstnanců nabírají z rozvojových zemí. Stále však můžete počítat s nadprůměrným výdělkem, doplněným o úžasné zážitky z navštívených míst, rozhodně větší odolnost pro práci ve stresu a spoustu kamarádů z celého světa.

Kolik přesně vyděláte je těžké odhadnout. Některé pozice mají velmi nízkou garantovanou mzdu, ale ve výsledku vydělají hodně. Mzda se totiž odvíjí od vašeho hodnocení, množství peněz, které hosté během plavby utratí, a celkového výkonu společnosti. K tomu připočítejte spropitné, které dostanete od hostů v hotovosti, a odečtěte celkem malé náklady života na lodi (pivo, internet, hygienické potřeby, suvenýry). Celé je to velká alchymie, ale při troše štěstí a nadšení do práce nebudete litovat.

Každý správný crew něco sbírá. Já v každém přístavu kupoval odznáček s vlajkou dané země, oblíbená jsou i trička nebo magnetky.

Stáhni si ukázku Travel Bible

Jediné knihy, kterou na cestách nedáš z ruky.

Moje zkušenost

Na první setkání se samozřejmě nedá zapomenout. Stál jsem v přístavu v Barceloně před 60 metrů vysokou a 300 metrů dlouhou železnou masou. Celebrity Equinox měla být na sedm měsíců mým novým domovem a jejích 2000 crew members z 93 zemí mými kolegy.

Nejintenzivnější byl první den. Představení vedení lodi, školení bezpečnosti, fasování uniforem, hledání mé kabiny a hned večer nástup do práce. Společnost mě sice najala jako baristu, to ale nezabránilo, abych hned začal jako barman. „Umím jen mojito a tuším, že Cuba Libre je něco s Colou,“ přiznávám. „Watch and learn,“ (koukej a uč se) odpověděl kolega z Jamajky.

První měsíc byl vlastně nejlehčí. Člověk se každý den učí nové věci, chodí na školení, bloudí po lodi a seznamuje s kolegy. Druhý měsíc byl stejně pohodový, člověk už pracoval v zajetých kolejích. Na konci třetího měsíce ale přišla první krize. Ráno jsem z postele nevstal bez Red Bullu a o přestávkách si dával ledové sprchy. Když loď plula celý den na moři a kavárna byla přeplněná hosty, měl jsem tolik práce, že jsem za celou směnu nedal ani sklenku vody.

Cafe Al Bacio, kde jsem trávil každý den

Co hlavního mi práce na lodi dala?

V Karibiku a Střední Americe jsem navštívil 15 zemí, ve kterých jsem nikdy předtím nebyl, a jednu zemi, o které jsem ani netušil, že existuje (ostrovní stát Dominika). V Kostarice jsem se dvakrát dostal na celodenní výlet do tropického pralesa a jednou na banánovníkovou farmu, na Barbadosu jsem šnorchloval s mořskými želvami a navštívil tamní nejkrásnější pláže, v Karibiku byl na slavné Maho Beach. V Kolumbii jsem ochutnával čerstvě sklizenou a upraženou kávu, zažil celonoční páteční párty v ulicích staré Cartageny, viděl jsem svítání nad Kubou a úplněk na Barbadosem. Poznal jsem desítky skvělých lidí z celého světa a vydělal něco přes 17 tisíc dolarů.

Jestli bych do toho šel znova? Šel! Život na lodi je jedinečný a lehce návykový.

Jan Havránek
Otec od rodiny, barista a horský průvodce. Nejraději spojuje cestování po světě s prací nebo dobrovolnictvím. Na Naučmese.cz vede kurz Práce a dobrovolnictví v zahraničí.

 

 

Kam dál? Moře vás láká, ale zaoceánská loď není to, po čem v hloubi srdce toužíte? Menší loď, intenzivní zážitek a rozhovor s jachtařem Romanem Slezákem máme zde: Nejhezčí pohled na svět je od kormidelního kola.

Chystáš se na dlouhou cestu? Nezapomeň se správně vybavit!

Cestovní pojištění na dlouho

Máme pro tebe srovnání těch nejlepších pojištění.

Vybavení na cesty

Pořádné vybavení na cesty, které vydrží i ty nejdrsnější podmínky, je základ. To nejlepší koupíš u Hanibala!

Energii pro tvůj notebook nebo mobil

Bez náhradní baterie se dneska obejde jen málokdo. Ty nejlepší ti dodá Ilin.

Mautic is open source marketing automation